arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۲۱۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱

مرحله دوم تحول اقتصادی کلید خورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بهارستان نشینان در جلسه امروز خود با یک فوریت لایحه اصلاح قانون مالیات‌های غیرمستقیم موافقت کردند که این به معنای ورود به مرحله دوم طرح تحول اقتصادی است.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، بهارستان نشینان جلسه علنی امروز (چهارشنبه) 3 مهرماه خود را ساعت 8 و 15 دقیقه و با حضور 197 نفر و به ریاست علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی آغاز کردند.

طرح استیضاح خلیلیان از دستور کار مجلس خارج شد

پس از تلاوت قرآن توسط قاریو قرائت اسامی 22 نماینده غائب مجلس از سوی هیئت رییسه مجلس، محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس در آغاز جلسه علنی، دستور کار صحن را قرائت و اعلام کرد از آنجایی که تعداد امضاهای طرح استیضاح صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی به کمتر از 10 امضاء رسیده بنابراین طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی از دستور کار مجلس خارج شد.

آقای دبیرکل! با رقص سیاسی خود هویت سازمان ملل را به سخره نگیرید

علی لاریجانی رییس قوه مقننهدر سخنرانی خود در ابتدای جلسه علنی به روز عرفه اشاره کرد و اظهار داشت: روز عرفه یکی از اعیاد اسلامی است و این روز بزرگ را به محضر نمایندگان و ملت شریف ایران تبریک می‌گویم و امیدوارم همگان موفق شوند در این ایام فرخنده با اعمال صالح خویش موفق به کسب مغفرت و دریافت برکات الهی شوند.

وی در ادامه به گزارش سازمان ملل در مورد حقوق بشر در ایران اشاره و تصریح کرد: در مورد بیانیه اخیر سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر جدای از این که گزارش هیچ سنخیتی با مبانی سازمان ملل در حفظ حقوق انسانی و احترام به تکثر فرهنگ‌ها ندارد، نوعی یاغی‌گری بین‌الملی را ترویج و تثبیت می‌کند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در بخش‌هایی از این بیانیه، سازمان ملل، مجلس شورای اسلامی را متهم به نقض حقوق بشر کرده‌اند، گفت: آنها لایحه مجازات اسلامی و قوانین تنظیم فضای مجازی و مبارزه با جرایم رایانه‌ای را مورد انتقاد قرار داده‌اند و مهمتر از آن اعلام کرده‌اند که توهین به مقدسات جرمی تلقی نمی‌شود که قانون داشته باشد.

لاریجانی اضافه کرد: مایه تأسف است که قانون مجازات اسلامی را در سازمان ملل به جایی رسانده‌اند که گزارشگر آن قانون مجازات اسلامی را امری پنداشته که مخل حقوق بشر است. درحالی که مشکل اصلی جهان امروز در همین نگاه و همین رویه‌های دوگانه است.

«مگر سازمان ملل بر اساس مبانی خویش احترام به فرهنگ‌ها را دنبال نمی‌کند؟ و مگر قرار است ملت ایران که مفتخر به اجرای آئین محمدی(ص) خود است، قوانین مربوط به فرهنگ دیگران را به عنوان سبک زندگی خویش بپذیرد. لابد توقع دارند وحشیگری دنیای غرب در همجنس‌بازی را به شکل قانون در بیاوریم.»

وی گفت: آقای دبیرکل! نمایندگان مجلس افتخار می‌کنند که قانون مجازات اسلامی را تنظیم کردند و ملت ایران مفتخر است که در مقابل وحشیگری و لاابالی‌گری دنیای غرب در توهین به انبیاء یکصدا فریاد برآورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به بان‌کی‌مان دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: آقای دبیرکل! شاید بخاطر نفوذ آمریکا چند صباحی در فضای بین‌المللی گزارش‌هایی را پراکنده کنید، اما مطمئن باشید که با این گزارش‌ها اساس سازمان ملل را متزلزل کرده‌اید و با رقص سیاسی خود هویت سازمان ملل را به سخره گرفته‌اید.

وی در پایان گفت: شما باید به فرهنگ‌ها احترام بگذارید نه اینکه فرهنگ‌ها را در فرهنگ مبتذل غرب بی‌فروغ کنید؛ به جای بازی‌های سیاسی به دنبال حقوق مردم بی‌دفاع فلسطین باشید که خشن‌ترین و یاغی‌ترین حکومت بر آن چمبره زده است.

موسوی‌لارگانی: 700 میلیارد تومان بودجه مجلس شایعه است

موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان بلافاصله تا سخنان لاریجانی تمام شد درخواست تذکر کرد که لاریجانی به وی گفت: در ابتدای جلسه تذکر دارید!؟

حجت الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی در تذکری با استناد به بند 11 ماده 203 آئین نامه داخلی که بر حفظ شان و منزلت مجلس و نمایندگان تاکید دارد، اظهار داشت: آقای کامران در نطق روز یکشنبه خود اعلام کرد که بودجه مجلس 700 میلیارد تومان است.

وی خطاب به لاریجانی گفت: شما که رئیس مجلس هستید اعلام کنید اگر 700 میلیارد تومان بودجه مجلس است، این رقم کجا هزینه شده تا برای ملت ایران روشن شود.

نماینده فلاورجان در خانه ملت همچنین گفت: لازم است بگویم حتی در دوره مجلس نهم برای رهن خانه‌های نمایندگان، خود مجلس ورود کرده است اما هم اکنون در برخی از سایت‌ها اعلام شده که به نمایندگان مجلس ماشین هدیه کرده‌اند. در حالی که اگر یک وزیر تصادف کند به خاطر نوع ماشینی که سوار می‌شود حتی از دماغ او خون نمی‌آید و خودرو وزرا اصلا قابل مقایسه با خودروی نمایندگان نیست.

وی ادامه داد: اگر یک نماینده تصادف کند 3 ماه در بیمارستان بستری می‌شود چرا که ماشینش حلبی و سندش به نام مجلس است.

موسوی از رئیس مجلس خواست که از حق نمایندگان دفاع کند و گفت: ملت ایران باید بدانند که 700 میلیارد تومان، پول مجلس نیست و به نمایندگان هیچ پولی داده نشده است.

*لاریجانی: جفا به مجلس نهم از ابتدا تا امروز/نمایندگان نصف بودجه وزرا را هم دریافت نمی‌کنند

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده فلاورجان گفت: در مورد مجلس نهم از ابتدا تا به امروز جفا شد.

وی افزود: در همان ابتدای امر که هنوز مجلس نهم تشکیل نشده بود، اعلام کردند که هر نماینده 450 میلیون تومان پول دریافت می‌کند و این رقم را از جمع بودجه‌های جاری و عمرانی مجلس با تقسیم بر تعداد نمایندگان به دست آورده بودند که از آن ابتدا خلاف گفتند. چرا که اگر این طور باشد، بنابراین هر وزیری نیز 15 هزار میلیارد تومان حقوق دارد.

رئیس مجلس ادامه داد: حرف آقای کامران صد در صد خلاف است؛ بودجه جاری مجلس 170 میلیارد تومان است یعنی به اندازه همه پرسنل و نمایندگان مجلس که با توجه به مشکلات کشور به 108 میلیارد تومان کاهش یافته است و بودجه عمرانی خانه ملت نیز 200 میلیارد تومان بود که به 30 میلیارد تومان کاهش یافت. بنابراین چرا عده‌ای حرف خلاف می‌زنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه من مطمئنم نمایندگان مجلس نصف بودجه وزرا را دریافت نمی‌کنند، تصریح کرد: برخی سایت‌ها گفته‌اند که نمایندگان مجلس هدیه ماشین دریافت کردند اما این خلاف است و باید پرسید چرا بی‌اخلاقی در جامعه راه افتاده است؟

لاریجانی با تاکید بر اینکه هم حتی یک ماشین به نماینده داده نشده است، گفت: متاسفم که بعضی رسانه‌ها در بیرون مجلس و عده‌ای در داخل سخنانی مطرح می‌کنند که نسنجیده است و باید به درگاه الهی عذر خواهی کنند.

مصری: نمایندگان از مجلس دوچرخه هم نگرفته‌اند

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه که از اظهارات نماینده مردم فلاورجان عصبی به نظر می‌رسید طی تذکری به اظهارات مطرح شده مبنی بر حقوق و مزایای نمایندگان واکنش نشان داد و اظهار داشت: برخی به دلیل کارهای تبلیغاتی خود شأن مجلس شورای اسلامی و نظام را زیر سؤال می‌برند، دروغ می‌گویند و تهمت می‌زنند تا چند نفر در حوزه انتخابیه حرف او را بشنوند.

وی افزود: از دیروز تا الآن 100 نفر به من زنگ زده‌اند که ماشین‌های مجلس کجاست این آقایانی که مدعی شده‌اند نمایندگان مجلس ماشین گرفته‌اند، چرا حاضر نیستند ماشین‌ها را نشان بدهند.

نماینده مردم کرمانشاه با بیان اینکه حرف‌های نسنجیده درباره نمایندگان مجلس قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد: چرا باید برخی حرف مزخرف بزنند تا شأن مجلس لطمه بخورد، یکی به مجلس توهین می‌کند، دیگری شأن قوه قضائیه را زیر سؤال می‌برد و یکی هم به ساختارهای نظام هجمه می‌کند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه هیئت رئیسه تمام تلاش خود را برای صرفه‌جویی برای هزینه‌ها داشته است، تصریح کرد: در حال حاضر یک وزیر حداقل 2 میلیون 800 هزار تومان در ماه صرف دو شیفت راننده خود می‌کند اما چنین شرایطی برای نمایندگان مجلس نیست.

وی اضافه کرد: ما در هیئت رئیسه برای صرفه‌جویی در امور هزینه‌ها حتی درباره دستمال کاغذی دستشویی‌ها نیز تصمیم‌گیری کردیم، به جای اینکه یک ماشین با راننده به نمایندگان مجلس بدهند تا آنها را جابه‌جا کنند، تصمیم گرفتیم همان ماشین را به صورت امانت و با تمام هزینه‌های که دارد به نمایندگان بدهیم، این کجایش هدیه است.

مصری با بیان اینکه هیئت رئیسه ماهانه بیش از یک میلیارد تومان صرفه‌جویی کرده است، گفت: در مجموع چهار سال مجلس نهم 4.5 میلیون تومان صرفه‌جویی خواهد کرد.

نماینده کرمانشاه خطاب به نمایندگان مجلس افزود: ماشین را ول کنید اگر کسی از مجلس دوچرخه گرفته است، حتما به مردم بگوید.

نادر قاضی‌‌پور نماینده مردم ارومیه هم طی تذکری گفت: نمایندگان 24 ساعت کار می‌کنند اما لازم است مردم بدانند که حتی حق اضافه کار نیز از مجلس دریافت نمی‌کنند.

زارع: وزیر کشاورزی فرصت را غنیمت بداند

رحیم زارع نماینده مردم آباده نیز طی تذکری به منتفی شدن طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: طبق آئین‌نامه وقتی نمایندگان امضای خود را برای استیضاح پس می‌گیرند ما می‌توانیم تا آخرین لحظه به تعداد امضاها اضافه کنیم.

وی در مورد منتفی شدن استیضاح گفت: نمایندگان مجلس با توجه به دغدغه‌هایی که داشتند استیضاح را منتفی کردند اما لازم است که به مردم بگوییم ما از عملکرد وزیر جهاد کشاورزی راضی نیستیم.

زارع با بیان اینکه استیضاح‌کنندگان برای اعتراض به عملکرد وزیر کشاورزی هزار صفحه مستند با 36 محور درباره عملکرد وزیر کشاورزی داشتند، اظهار داشت: علی رغم دو برابر شدن اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی در دوره آقای خلیلیان متاسفانه شاهد کاهش محصولات کشاورزی بوده‌ایم. اما با توجه به تحولات جدید و تحریم ظالمانه دشمنان انقلاب اسلامی متاسفانه هیچ برنامه و استراتژی خاصی از سوی وزیر کشاورزی نمی‌بینیم.

زارع با بیان اینکه ظرفیت کشاورزی ایران از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است گفت: در شرایطی که ما از ظرفیت بالای کشاورزی برخوردار هستیم خرید چند میلیون دلاری علوفه با شرایط فعلی ارز چه معنایی دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امضای خود برای استیضاح وزیر کشاورزی را پس نگرفته است گفت: ما برای دفاع از حقوق مردم خواستار استیضاح وزیر کشاورزی بودیم، چرا که مشکلات قشر زحمت‌کش کشاورزان روز به روز بیشتر می‌شود و کسی توجهی به آنها ندارد.

وی با بیان اینکه مشکلات امروز کشاورزان هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و حاصل بی‌تدبیری‌ها است، گفت: با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری، تدبیر نمایندگان و ریاست محترم مجلس استیضاح منتفی شد اما ما حق استیضاح را بر خودمان محفوظ می‌دانستیم.

وی در پایان از وزیر جهاد کشاورزی که استیضاح او منتفی شده است خواست فرصت را غنیمت بشمارد و برای حل مشکلات کشاورزان و کشاورزی کشور تدبیر کند.

مجلس اخطار توکلی را وارد ندانست

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه خود طرح چگونگی تامین عوارض شهرداری و هزینه انشعاب مدارس تاسیس شده توسط خیرین مدرسه‌ساز را در دستور خود داشتند.

در تبصره این طرح آمده است که وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند انشعابات مربوط را متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه در مدارس مناطق مذکور برقرار نمایند.

احمد توکلی نماینده مردم تهران طی اخطاری این تبصره را مغایر با اصل 75 قانون اساسی دانست و اظهار داشت و گفت: بر اساس این تبصره ما دولت را ملزم می‌کنیم که هرجا که خیرین مدرسه‌ساز با آموزش و پرورش توافق کردند تا مدرسه بسازند یک سری اقدامات را انجام دهد که این پیشنهاد هزینه‌بر است.

وی افزود: به طور مثال در یک منطقه سردسیر که مدرسه‌ای ساخته می‌شود دولت مکلف است که حتی با وجود فاصله زیاد به آن مدرسه گاز‌رسانی کند که این برای دولت هزینه‌بر است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار توکلی گفت: اگر مقصود این چیزی بود که شما گفتید این تبصره هزینه مالی دارد و دارای اشکال است. بر همین اساس اخطار شما را وارد می‌دانم.

لاریجانی اخطار توکلی را به رای مجلس گذاشت اما نمایندگان مجلس با 109 رای موافق، 38 رای مخالف و 23 رای ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در مجلس این اخطار را وارد ندانستند.

مجلس قوانین جدیدی برای مدارس خیّرساز تصویب کرد

بر اساس این طرح از ابتدای سال 1392 عوارض شهرداری‌ها و تمام هزینه‌های مربوط به حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب کلیه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش که حداقل 30 درصد هزینه ساخت آن با تائید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یا ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها و انجمن خیرین مدرسه‌ساز توسط خیرین مدرسه ساز تامین می‌شود از محل اعتبارات پیش‌بینی شده در قوانین بودجه سالانه برای وزارت آموزش و پرورش پرداخت می‌شود.

در تبصره این طرح آمده است که وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند انشعابات مربوط را متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه در مدارس مناطق مذکور برقرار نمایند.

طرح چگونگی تامین عوارض شهرداری به هزینه انشعاب مدارس تاسیس شده توسط خیرین مدرسه‌ساز با 132 رای موافق، 26 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب مجلس رسید.

طرح تعیین تکلیف قراردادهای تأمین اجتماعی به جلسه بعد موکول شد

سپس کلیات طرح تعیین تکلیف قراردادهای تأمین اجتماعی در دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت و دو مخالف و یک موافق درباره آن نطق کردند و در نهایت ادامه بررسی این طرح به جلسات عادی مجلس موکول شد.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود که به عنوان مخالف طرح تعیین تکلیف قراردادهای طرح تأمین اجتماعی در دستگاه‌های اجرایی سخن می‌گفت،‌ این طرح را مغایر با اصل 75 قانون اساسی دانست و اظهار داشت: مجلس نمی‌تواند طرحی را تصویب کند که به موجب آن بار مالی برای دولت وجود داشته باشد، چراکه طرح‌هایی که بار مالی داشته باشد، قابلیت اجرایی ندارد و تصویب آن در مجلس بی‌فایده است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های سازمانی نمی‌توانند نیروهای قراردادی تأمین اجتماعی را به خدمت بگیرند، افزود: وقتی دستگاه سازمانی می‌گوید پستی برای این نیروها ندارد چه طور مجلس می‌تواند دستگاه‌های اجرایی را مجبور به استخدام این نیروها کند.

نماینده مردم لاهیجان با بی‌فایده خواندن این طرح از نمایندگان خواست با کلیات آن مخالفت کنند.

حسن‌پور: تعیین تکلیف نیروهای تأمین اجتماعی بار مالی برای دولت ندارد

شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان که به عنوان موافق کلیات طرح تعیین تکلیف قراردادهای تأمین اجتماعی در دستگاهی اجرایی سخن می‌گفت، بیان داشت: مخالف محترم گفتند که این طرح بار مالی برای دولت دارد در حالی که اینطور نیست، چراکه ما نمی‌خواهیم نیروهای جدیدی به دستگاه‌های اجرایی اضافه کنیم بلکه برای حل مشکلات نیروهای قراردادی تأمین اجتماعی خواستار روشن شدن تکلیف آنها هستیم.

وی افزود: نیروهای قراردادی تأمین اجتماعی مدام به نمایندگان مراجعه می‌کنند و از روشن نبودن تکلیف کاری خود گلایه‌مند هستند، بنابراین از نمایندگان محترم می‌خواهم با کلیات این طرح موافقت کنند تا مشکلات نیروهای قراردادی حل و فصل شود.

جعفرزاده: تعیین تکلیف نیروهای قراردادی مغایر با کاهش تصدی دولت بر امور است

جعفرزاده نماینده مردم رشت در مخالفت با طرح تعیین تکلیف قراردادهای طرح تأمین اجتماعی در دستگاه اجرایی گفت: یکی از سیاست‌های کلی که ما باید به آن توجه کنیم، کاهش تصدی‌گری دولت است نه دولت فعلی، بلکه هر دولتی که باشد نباید تصدی آن بر امور بیشتر شود، چراکه دولت باید ناظر باشد و بر فعالیت‌های خود نظارت کند.

وی با بیان اینکه طرح تعیین تکلیف قراردادهای تأمین اجتماعی تصدی دولت بر امور را افزایش می‌دهد، گفت: این طرح هیچ کمکی به حل مشکلات نیروهای قراردادی نخواهد کرد، چراکه شرایط برای اجرای آن فراهم نیست.

نماینده مردم رشت در پایان از نمایندگان مجلس خواست به کلیات طرح تعیین تکلیف قراردادهای تأمین اجتماعی رأی مثبت ندهند.

بررسی فوریت طرح تشکیل سازمان پدافند غیر‌عامل

بروجردی: سازمان پدافند غیرعامل در چارچوب تدابیر رهبر انقلاب عملاً فعال است

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سخنانی به عنوان طراح طرح سازمان پدافند غیرعامل کشور، اظهار داشت: طرح سازمان پدافند غیرعامل که در چارچوب یک طرح یک فوریتی ارائه شده این سازمان تاکنون در چارچوب تدابیر رهبری عملا فعال بوده و نقش مهمی در مقابله با ستیز دشمن علیه نظام و ملت داشته است.

وی افزود: 8 آبان روز ملی پدافند غیرعامل است و با توجه به طرح‌های گسترده‌ای که در این زمینه وجود دارد، به نظر می‌رسد تصویب یک فوریت طرح مذکور ضرورت داشته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: این ساز و کار هم در سیاست‌های کلی نظام و هم در بخش پدافند غیرعامل و نیز قانون برنامه پنجم توسعه قبلا قید و تصریح شده است.

بروجردی ادامه داد: مسئولیت پدافند غیرعامل به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شده که هم‌اکنون سردار جلالی، ریاست آنرا بر عهده دارد و از باب اهمیت تبدیل این فرمایش رهبر معظم انقلاب به یک قانون مشخص، این مسئله فوریت پیدا می‌کند.

در ادامه این جلسه مهدی دواتگری نماینده مراغه در سخنانی به عنوان مخالف یک فوریت طرح مذکور، اظهار داشت: هرچند تشکیل سازمان پدافند غیرعامل ضرورت دارد اما ارائه این طرح به نظر می‌رسد با قید یک فوریت ضرورتی نداشته باشد.

وی افزود: بهتر است طراحان این طرح اجازه دهند قانون مشخص، جامع و دقیقی در این زمینه ارائه شود چرا که طرح مذکور، جامع نیست و به نظر می‌رسد تصویب این طرح به صورت یک فوریتی ضرورتی نداشته باشد و لازم است به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گیرد تا با مشارکت همه کمیسیون‌ها به تصویب برسد.

اسماعیل کوثری نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این جلسه در سخنانی به عنوان موافق یک فوریت طرح سازمان پدافند غیرعامل کشور، اظهار داشت:‌براساس موافقتی که در سال 84 انجام شد این مسئولیت به دلیل آنکه روی زمین باقیمانده و آن چنان که باید و شاید، انجام نمی‌شد، به سردار نقدی داده شد که با حضور نمایندگان دولت، این کار را‌ه‌اندازی شود که رهبر معظم انقلاب هم بسیار تاکید می‌کردند به صورت بسیجی این کار انجام شود و از همان سال بسیار پرشتاب موضوع پدافند غیرعامل در کشور دنبال شد.

وی افزود: اینطور نیست که دولت از انجام این موضوع در کشور بی‌اطلاع باشد اما گفتیم یک طرح با قید یک فوریت ارائه کنیم تا اگر ایرادی در جزئیات آن وجود داشت نمایندگان فرصت داشته باشند، پیشنهادات، نظرات و دیدگاه‌هایشان را برای رفع ایرادات طرح مذکور ارائه دهند تا بتوانیم طرح جامع و کاملی ارائه دهیم و از همه نمایندگان می‌خواهم به یک فوریت این طرح رای مثبت دهند.

کاتب: طرح تاسیس سازمان پدافند غیرعامل اشکال قانونی دارد

غلامرضا کاتب نماینده مردم طی تذکری در جریان بررسی یک فوریت طرح سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: بر اساس این طرح سازمان پدافند غیرعامل خودش اساسنامه‌اش را تدوین می‌کند که این مسئله با اصل 95 قانون مغایرت دارد.

وی افزود: بر اساس اصل 95 تصویب اساسنامه سازمان‌ها با رعایت اصل 72 به کمیسیون ذیربط و یا دولت مربوط می‌شود ولی در این طرح آمده که کمیته دائمی خودش اساسنامه‌اش را تدوین می‌کند.

محمد‌رضا باهنر در پاسخ به تذکر کاتب گفت که در حال حاضر ما فوریت این طرح را بررسی می‌کنیم و اگر طرح رای آورد به کمیسیون می‌رود تا طرح مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

موافقت مجلس با فوریت طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

یک فوریت طرح سازمان پدافند غیرعامل کشور دیگر طرحی بود که خانه ملتی‌ها به بررسی آن پرداختند که در نهایت وکلای ملت با 149 رای موافق، 21 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 207 نماینده حاضر در جلسه، یک فوریت این طرح را تصویب کردند.

بررسی یک فوریت لایحه اصلاح مالیات‌های غیرمستقیم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز بررسی یک فوریت لایحه اصلاح مالیات‌های غیرمستقیم را در دستور کار خود قرار دادند.

سید‌شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی طی سخنانی در جریان بررسی یک فوریت لایحه اصلاح مالیات‌های غیرمستقیم در صحن علنی مجلس اظهار داشت: یکی از مهمترین جهت‌گیری‌های لایحه مالیات‌های غیرمستقیم تحقق مواد برنامه است.

وی افزود: یکی دیگر از جهت‌گیری‌های این لایحه حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری و نیروی کار ایرانی است. بر همین اساس درخواست ما تصویب این لایحه است.

حسینی ادامه داد: ما برای مقابله با برخی‌ نوسانات مانند تورم نیاز به قانونی کارآمد داریم. بر همین اساس از نمایندگان می‌خواهم که این لایحه را تصویب کنند.

در ادامه جلسه امروز بهروز نعمتی نماینده مردم اسد‌آباد طی سخنانی در مخالفت با این لایحه گفت: لایحه‌ای با این عظمت که می‌خواهد انقلابی را در بحث مالیات به وجود آورد نیاز به کار بیشتر دارد.

وی افزود: ما امروز به جایی رسیده‌ایم که نمی‌توانیم با تصمیمات کارشناسی نشده مسائل را طوری مطرح کنیم که باعث مشکلات اجتماعی شود.

نعمتی با بیان اینکه ما نیازمند آرامش در جامعه هستیم گفت: نباید با دست خودمان باعث به وجود آمدن نابسامانی شویم چرا که این لایحه نابسامانی به وجود می‌آورد.

در ادامه جلسه علنی امروز حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در موافقت با این لایحه گفت: این لایحه دومین محور طرح تحول اقتصادی محسوب می‌شود.

وی افزود: ما در شرایطی هستیم که اتکا به بودجه نفت باید کاسته شود؛ اگر بتوانیم در راستای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد بدون نفت را بر هم زنیم خدمت بزرگی کرده‌ایم.

مصباحی مقدم گفت: ضرورت اصلاح مالیات‌های غیرمستقیم مسئله‌ای نیست که بخواهیم در مورد آن شک کنیم؛ بحث ما الان فوریت بررسی آن است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه این طرح بدون مطالعات قبلی ارائه نشده است گفت: یک فوریت مانع از این نیست که کار دقیق انجام نشود بلکه ما می‌خواهیم به کار سرعت دهیم.

قاضی‌پور: اظهار‌نظر دو نماینده دولت برای یک لایحه بدعت‌گذاری است

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه طی تذکری در جریان بررسی لایحه اصلاح مالیات‌های غیرمستقیم در صحن علنی مجلس خطاب به محمد‌رضا باهنر اظهار داشت: امروز یک بدعت در مجلس به وجود آمد و دو نفر به عنوان نماینده دولت در مورد لایحه‌ای که مطرح است صحبت کردند.

وی در تذکری دیگر به اصول 110، 156 قانون اساسی و ماده 288 آئین‌نامه داخلی مجلس استناد کرد و گفت: این لایحه به دنبال این است که از نهادهای تحت نظر رهبری مالیات بگیرد که این مسئله خلاف قانون است.

نمایندگان ملت در نهایت با 153 رأی موافق، 31 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت خود را با یک فوریت لایحه اصلاح قانون مالیات‌های غیرمستقیم موافقت کردند

*پایان جلسه علنی امروز مجلس

جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، پایان یافت.

محمد رضا باهنر پیش از پایان جلسه اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس یکشنبه 14 آبان ماه تشکیل می‌شود و نمایندگان هفته آینده برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه جلسه علنی نخواهند داشت.

نظرات بینندگان