arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱

واکنش وزارت امور خارجه به اظهارات ضدایرانی وزرای خارجه کانادا و فرانسه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دستیار ویژه وزیر خارجه ایران در واکنش به سخنان وزیر خارجه کانادا در اجلاس بین المجالس در کبک گفت: جای تاسف است که وزیر خارجه کانادا با نادیده گرفتن پروتکل بین‌المللی و تداوم نمایش رفتارهای غیرمتعادل و افراطی به جای تقویت احترام به تنوع فرهنگی که شعار امسال نشست بین‌المجالس است، از فرصت میزبانی این اجلاس در جهت طرح اظهارات کینه توزانه و مغایر با اهداف این نشست بین‌المللی سوء استفاده می‌کند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: به‌کارگیری ادبیات غیرمسوولانه و خلاف شئونات دیپلماتیک مغایر با هنجارهای پذیرفته شده بین‌المللی، اسناد بین‌المللی در زمینه احترام به تنوع فرهنگی و حتی ارزش‌های شناخته شده مردم صلح دوست کانادا بوده و صرفا در چارچوب رویکرد فرار به جلو برای پاسخگو نبودن به وضعیت اسفبار حقوق بشر در کانادا، از جمله نقض گسترده حقوق بومیان این کشور تلقی می‌شود.

او تصریح کرد: اطمینان داریم نخبگان سیاسی و فرهنگی کانادا ادامه رویکرد نادرست و غیرموجه دولت افراطی هارپر را در جهت خلاف منافع ملی کانادا ارزیابی خواهند کرد.

 دستیار ویژه وزیر خارجه ایران اظهارات لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه پیرامون فعالیت‌های هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران را غیرمسوولانه خواند و پیش‌بینی‌های بدون مدرک و سند وی را که تحت تاثیر فشارهای سیاسی صورت می‌گیرد رد کرد.

 رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: فرانسه را به‌عنوان کشور طرفدار ایفای نقش سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای وابسته به آن می‌شناختیم اما اکنون به نظر می‌رسد دولت فرانسه در حال فاصله‌گیری از موضع سنتی خود در عرصه بین‌المللی است.

او افزود: این سوال وجود دارد که چگونه وزیر خارجه فرانسه می‌تواند با بی‌اعتنایی تمام به بررسی‌های مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های اخیر که هرگونه انحراف جمهوری اسلامی ایران از مقاصد صلح‌آمیز را مردود دانسته، هم‌چنان از خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی سخن بگوید.

مهمان‌پرست گفت: امیدواریم وزیر خارجه فرانسه اشتباهات برخی مقامات پیشین این کشور را که در اتخاذ مواضع تند و غیر واقعی علیه جمهوری اسلامی ایران بعضا از آمریکا و رژیم صهیونیستی گوی سبقت را می‌ربودند تکرار نکرده و به مسیر حقوق بین‌الملل، ‌اعتدال و منطق پایبند باشد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در حق برخورداری کامل از حقوق خود به‌عنوان عضو ان. پی. تی دست نخواهد کشید.
نظرات بینندگان