arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۲۸۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱

تشدید برخورد با بازار مکاره ارز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر اختصاص منابع ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی به واردات اولویت‌دار، از تشدید برخورد با بازار مکاره ارز خبر داد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از فارس سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص انگیزه دشمنان برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران اظهار داشت: امروز دشمنان فشار علیه نظام را از طریق اقتصاد اعمال می‌کنند پس باید در مسائل اقتصادی و بهبود شرایط آن بیش از گذشته تمرکز کنیم.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب هم وضعیت اخیر را جنگ اقتصادی نام بردند، افزود: این جنگ نابرابر است و اگر دقت کنیم برنامه‌‌های دشمنان از طریق اعمال سیاست‌های خصمانه و عملیات جنگ روانی از طریق رسانه‌ها پیش می‌رود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های نظام باید متناسب با این دو بخش انجام شود تا موفق عمل کنیم.

حسینی خاطرنشان کرد: دشمنان بر کاهش سرمایه‌گذاری و اختلال در تولید و مخصوصاً حوزه‌های استراتژیک نفت و گاز متمرکز شده‌اند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تأکید کرد: با توجه به ذخایر و منابع خدادادی ایران، دشمنان درصدد محدود و مسدودسازی این ذخایر هستند بنابراین لزوم استفاده بهینه از ذخایر بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دشمنان به دنبال کاهش درآمدهای نفتی و افزایش هزینه اقتصاد ملی هستند، تصریح کرد: عملیات روانی و سیاه‌نمایی در آثار تحریم‌ها علیه کشورمان بسیار مزورانه است.

حسینی افزود: دشمنان با نهایت تزویر به دنبال ایجاد شکاف میان مردم و مسئولان هستند که باید بدانند در این مورد شکست می‌خورند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با ذکر این مطلب که گام اول شناخت نقشه‌های دشمنان بسیار حائز اهمیت است، یادآور شد:‌ داشتن یک برنامه مدبرانه به همراه صبر و شکیبایی برای اجرای سیاست‌های نظام بسیار مهم است.

وی تأکید کرد: در هر مرحله از تحریم‌ها ابتکارات کشور بیشتر می‌شود و قطعاً اقتصاد ایران چابک‌تر خواهد شد به شرط آن که هزینه‌های تحریم کاهش یابد.

حسینی با بیان اینکه در شش ماه اخیر تحریم‌ها هشت برابر شده است، افزود: رئیس جمهور آمریکا در یکی از برنامه‌هایش سابقه تحریم را از سال 73 تا 89 تشریح کرد که به نسبت از سال 89 تا هیجدهم مهرماه 91 این تحریم‌ها رشد قابل توجهی داشته است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه با تأکید براینکه التهابات بازار ارز مشکلات فعلی به شمار می‌رود، گفت: انجام مبادلات ارزی میان کشورها یکی از ابزارهای اعمال فشار علیه اقتصاد است.

وی ادامه داد: دشمنان در مسائل ارزی طرف دیگر این التهابات هستند و باید بپذیریم که بانک مرکزی ایران تحریم شده است و در ادامه این تحریم‌ها دشمنان در تلاشند تا نقل و انتقال ارز و کشتی‌رانی نیز محدود شود.

حسینی با تأکید براینکه نباید اشتباهات گذشته نادیده گرفته شود، گفت: اشتباهات نباید به تعمد و یا مواردی از این دست تشبیه شوند و باید مراقب این موارد باشیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: باید از عواملی که موجب سیاه‌نمایی و موجب بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود پرهیز کنیم تا قوای سه‌گانه با آرامش و تدبیر و وحدت با یکدیگر مشکلات را برطرف کنند.

وی در خصوص قانون برنامه پنجم توسعه کشور یادآور شد:‌ تسهیل تجارت و پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی از جمله پیش‌بینی‌های این برنامه است و در این خصوص باید مراقب باشیم تا معایب این امر متوجه کشور نشود و به سمت مزایای تجارت آزاد پیش برویم.

حسینی به لزوم استفاده از کالاهای داخلی توسط مردم اشاره و عنوان کرد: در صورت توجه جامعه به استفاده از کالاهای داخلی تولید رونق پیدا کرده و در ادامه با رقابت‌پذیری با کالاهای خارجی کیفیت بیشتری ایجاد می‌شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: شاید بسیاری از فشارهای دشمنان در کوتاه‌مدت خود را نشان دهند ولی مزایای آن در بلندمدت محقق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌های اقتصاد ایران بیشترین بهره را برد که در این خصوص اجرای طرح تحول اقتصادی با نگاه بالفعل شدن ظرفیت‌های بالقوه اجرا شده است.

حسینی با اشاره به مزیت‌های اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: بی‌نیازی به واردات بنزین از مصادیق مزیت‌های اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است.

* اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده صحیح از منابع و امکانات کشور

وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی و تعریف آن اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی باید از ظرفیت‌های اقتصادی به خوبی استفاده شود به طوری که اقتصاد را در برابر تهدیدها و تحریم‌های دشمنان مقاوم کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی انفعالی نیست بلکه ظرفیت‌سازی است، تأکید کرد:‌ به عنوان مثال افزایش توان خرید مردم و استفاده از نیروی انسانی متخصص و منابع داخلی از اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: در روند اقتصاد مقاومتی عدم وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام باید محقق شود و زمانی که از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌شود نباید تنها بر یک بخش متمرکز شد بلکه تمام بخش‌ها مدنظر هستند.

حسینی با اشاره به اینکه در روند اقتصاد مقاومتی با یک وضع مطلوب فاصله داریم، گفت: صرفه‌جویی مردم و مسئولان در استفاده از منابع و امکانات و حرکت تولید ملی به سمت رقابت‌پذیری از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: در جریان اقتصاد مقاومتی توزیع بهتر منابع و امکانات و جلوگیری از اسراف دنبال می‌شود. بنابراین در بسیاری از بودجه‌های دولتی امکان صرفه‌جویی وجود دارد.

* 43 درصد از هزینه‌های جاری از طریق مالیات تأمین می‌شود

وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه سخنان خود با تشکر از دست‌اندرکاران تهیه لایحه قانون مالیات‌های مستقیم گفت: از نمایندگان مجلس نیز به خاطر تصویب یک فوریت این لایحه برای انجام امور اصلاحی در آن قدردانی می‌کنم.

وی افزود: طرح تحول اقتصادی دارای اصلاحاتی از جمله اصلاح امور مالیاتی است که بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه ساختار تأمین مالی دولت در جریان اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: یعنی اگر در فروش نفت دچار مشکل شدیم از طریق منابع مالیاتی کشور هزینه‌ها تأمین شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: هم‌اکنون 43 درصد هزینه‌های کشور از طریق منابع مالیاتی تأمین می‌شود. بنابراین مالیات نقش تثبیت‌سازی در اقتصاد کشور دارد و موجب توزیع عادلانه می‌شود.

وی با بیان اینکه راهکارهای اقتصاد مقاومتی از مسیر تدوین قوانین استخراج شود،‌ گفت:‌ اقتصاد مقاومتی با توجه به اهدافی که دنبال می‌کند بسیار مهم و ضروری است.

* درآمد ارزی صادرات باید در خدمت واردات باشد

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: باید با ایجاد سازوکارهای مناسب صادرات غیرنفتی را در خدمت تأمین واردات با اولویت‌های در نظر گرفته شده قرار دهیم.

وی با بیان اینکه منابع حاصل از صادرات غیرنفتی باید در اتاق مبادلات ارزی عرضه شود، گفت: باید به سمت شفافیت‌ درآمدهای صادرات و تخصیص آن برای تأمین ارز مورد نیاز واردات برویم تا در آینده نزدیک صادرات به کمک کاهش نوسانات ارزی بیاید.

حسینی با بیان اینکه برای حضور فعال بخش خصوصی مشوق‌های خوبی در نظر گرفته خواهد شد، اظهار داشت: اجرای سیاست‌‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و تحقق آن در حوزه ارتقای مسائل اقتصادی به جهت پیوستن بخش خصوصی به دولت قابل توجه است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در حوزه مسائل اقتصادی باید مسائل نهادی، ساختاری و اجرایی طبقه‌بندی شود، گفت: مشخص کردن وزن، سهم و نقش دولت در اقتصاد و تطبیق آن با سیاست های کلی اصل 44 بسیار حائز اهمیت است.

حسینی با تأکید براینکه در مقابله با تحریم‌ها مواظبیم تا اقتصاد کشور دولتی نشود، گفت: دشمنان درصدد تا اقتصاد ایران را به دهه‌های 1360  تا 1370 هدایت کنند. بنابراین اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 بسیار راهبردی است.

وی در خصوص اجرای قوانین مالیاتی تصریح کرد: رفع تبعیض مالیاتی میان‌ بخش‌های عمومی و خصوصی از موارد مهم اشاره شده در قانون بودجه است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: با توجه به اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 بسیاری از نیروگاه‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی خصوصی‌ شده‌اند و این راه تداوم دارد.

* عملکرد مرکز مبادلات ارزی در کاهش نوسانات این بازار مطلوب ارزیابی می‌شود

حسینی با بیان اینکه عملکرد مرکز مبادلات ارزی نشان از فعالیت خوب این مرکز دارد، ادامه داد: هم‌اکنون عرضه ارز در مرکز مبادلات با اولویت‌های مختلف ادامه دارد و این اقدامات تا ایجاد نقطه اطمینان میان بنگاه‌های اقتصادی تداوم پیدا می‌کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه اهمیت مقابله مرکز مبادلات ارزی با بازار مکاره بسیار بالا است، گفت: باید تلاش کنیم تا ارز حاصل از صادرات غیر نفتی وارد این مرکز شود. بنابراین برخوردها با بازار مکاره ارز با کاهش سوددهی در آن ادامه می‌یابد.

* بورس جدای از سایر بخش‌ها نیست

حسینی با اشاره به فعالیت اخیر بورس و بازار سرمایه خاطرنشان کرد: موفقیت‌های کنونی بازار سرمایه مرهون افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش اعتماد مردم به بورس، اتخاذ سیاست‌های صحیح و ورود فعالان بورس برای خرید تضمینی است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: با قوت هرچه بیشتر به دنبال محدودیت و کاهش نوسانات ارزی هستیم و امیدواریم هم زمان با رکوردشکنی بورس سایر بخش‌ها رونق و بهبود یابند.
نظرات بینندگان