arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱

رویترز: کاخ سفید ‌می‌دانست چه گروهی مسئولیت قتل سفیر آمریکا را پذیرفته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری رويترز نوشت به ايميل‌هايی دست پيدا کرده است که نشان می‌دهد دو ساعت پس از حمله به کنسولگری ايالات متحده در شهر بنغازی ليبی در ۱۱ سپتامبر، به مقامات کاخ سفيد و وزارت امور خارجه ايالات متحده گفته شده که يک گروه شبه‌نظامی اسلام‌گرا مسئوليت اين حمله را پذيرفته است.

ين ايميل‌ها که توسط مقامات دولتی ايالات متحده به شرط ناشناس ماندن به رويترز داده شده است، فاش می‌کند که گروه انصار الشريعه ادعا کرده است مسئوليت اين حمله را بر عهده می‌گيرد.

در ماجرای حمله بنغازی کريستوفر استيونز، سفير ايالات متحده در ليبی به همراه سه آمريکايی ديگر کشته شدند. باراک اوباما، رئيس جمهوری ايالات متحده و ديگر مقامات آمريکا سرانجام تاييد کردند که اين حمله، عملی «تروريستی» بوده است که شبه‌نظاميان مظنون به ارتباط با القاعده يا هواداران آن انجامش داده‌اند.

سخنگويان آمريکا از جمله جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد با استناد به يک گزارش غيرمحرمانه که سازمان سيا آن را تهيه کرده بود تا مدت‌ها می‌گفتند اين حمله احتمالا واکنش خودانگيخته‌ای به يک فيلم ضد اسلامی بود.

اما در عين حال که مقامات آمريکا احتمال مداخله «افراط‌گرايان» را نيز در اين واقعه مطرح می‌کردند، هيچ گاه از يک گروه شبه‌نظامی خاص و مرتبط با القاعده نام نبردند تا اینکه روز ۲۸ سپتامبر که مقامات امنيتی به طور علنی اين بحث را مطرح کردند.

مقام‌های آمريکايی می‌گفتند شواهدی وجود دارد که افراط‌گرايان مرتبط با القاعده اين حمله را انجام داده‌اند اما در عين حال مستنداتی هم هست که نشان می‌دهد اين حمله می‌تواند به‌طور خودانگيخته انجام شده باشد. اين مقام‌ها در عين حال تاکيد می‌کردند که نمی‌خواهند بدون تحقيقات کافی انگشت اتهام را به سوی گروه خاصی نشانه روند.

مستنداتی که اکنون رويترز به دست آورده شامل سه ايميل است که مرکز عملياتی وزارت امور خارجه ايالات متحده آنها را به مراکز دولتی از جمله کاخ سفيد، پنتاگون، جامعه اطلاعاتی آمريکا و اف بی آی در بعدازظهر ۱۱ سپتامبر فرستاده است.

ايميل نخست که ساعت ۴:۰۵ بعد از ظهر به وقت واشنگتن يا ۱۰:۰۵ شب به وقت بنغازی، ۲۰ تا ۳۰ دقيقه بعد از حمله به کنسولگری ايالات متحده در بنغازی فرستاده شده است، می‌گويد دفتر امنيت منطقه‌ای وزارت امور خارجه گزارش داده که مکان ديپلماتيک ايالات متحده در بنغازی «تحت حمله است. سفارت ايالات متحده در طرابلس نيز گزارش می‌دهد حدود ۲۰ مرد مسلح [به کنسولگری] شليک می‌کنند. همچنين صدای انفجارهايی هم شنيده می‌شود.»

در ادامه ايميل آمده است: «استيونس، سفير که اکنون در بنغازی است و چهار تن از کارمندان به پناهگاهی در محوطه کنسولگری رفته‌اند. گروه شبه‌نظامی " ۱۷ فوريه" پوشش امنيتی را انجام می‌دهد.»

ايميل دوم که در ساعت ۴:۵۴ بعداز ظهر به وقت واشنگتن ارسال شده است، می‌گويد سفارت ايالات متحده در طرابلس گزارش کرده حمله به کنسولگری در بنغازی متوقف شده و در محوطه خبری نيست.

در ادامه اين ايميل نيز آمده است که يک گروه در جست‌وجوی کارمندان مفقود شده هستند.

اما ايميل سوم که ساعت ۶:۰۷ بعداز ظهر به واشنگتن ارسال شده است می‌گويد: «انصار الشريعه ادعا می‌کند مسئوليت حمله بنغازی با آنها است.»

در اين ايميل به نقل از سفارت ايالات متحده در طرابلس آمده است که اين گروه در فيس بوک و توييتر مسئوليت حمله را بر عهده گرفته و خواستار حمله به سفارت در طرابلس شده است.

رويترز پيش از اين نيز ۱۲ سپتامبر، يک روز پس از حمله بنغازی گزارش داده بود شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اعضای انصار الشريعه که يک گروه شبه‌نظامی در منطقه بنغازی است و اعضای گروه القاعده در شمال آفريقا ممکن است اين حمله را تدارک ديده باشند.
نظرات بینندگان