arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱

وقوع 218 اختلاس بانکی و دولتی در سال 90

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سال 90 درحالی سپری شد که پلیس آگاهی موفق به کشف 218 اختلاس بانکی در کشور به ارزش تقریبی یک میلیارد تومان شد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، سال 90 در حالی سپری شد که بیشتر اخبار کشور متوجه پرونده فساد مالی بزرگ و اختلاس از بیمه بود. اما در این میان پلیس آگاهی اقدام به بررسی موضوعات اختلاف حسابها، برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی و اسناد دولتی کرده و متوجه وقوع 218 اختلاس در کشور شد و پرونده های آنها را مورد بررسی قرار داده است.

وقوع 78 درصد اختلاس ها در شبکه بانکی

براساس اطلاعات ثبت شده در طول سال گذشته ماموران پلیس آگاهی 156 اختلاس در بانک های کشور را کشف کرده و برای آن پرونده تشکیل دادند. این درحالی است که 62 پرونده اختلاس نیز مربوط به سایر ادارات دولتی است. در این میان بانک ها به علت تخلفات کارکنانشان همچنان در صدر مراکز مستعد برای اختلاس قرار دارند.

81 درصد اختلاس ها انفرادی است

در این میان براساس گزارش های اعلام شده 81 درصد اختلاس ها به صورت انفرادی و 19 درصد نیز به صورت گروهی انجام شده است. مبلغ اختلاس پرونده ها در سال گذشته 9.8884.794 میلیون ریال بود که بیش از 856.11.244 میلیون ریال آن کشف شده است. که نسبت به سال 89، 10 درصد رشد نشان می دهد.

هرمزگان رکورددار وقوع بیشترین اختلاس

براساس فراوانی تعداد پرونده ها استان هرمزگان با 14 پرونده بیشترین و پس از ان استانهای البرز و گیلان با 13 پرونده بیشترین نرخ وقوع اختلاس و استان های سمنان و خراسان جنوبی با یک پرونده کمترین فراوانی ارتکاب جرم را دارند.

روش های اختلاس از بانک ها و ادارات

شاید به جرات بتوان گفت برداشت غیرقانونی از حساب مشتریان با استفاده از جعل امضا،مدارک و اسناد مهمترین روش اختلاس در بانک ها و ادارات است. ضمن اینکه برداشت از حساب های بانکی همانند بازخزانه، وصول کلی، بستانکاران، راکد و واسطه به همراه واریز نکردن وجوه نقدی و چک های دریافتی از مشتریان حساب های پس انداز و جاری از دیگر روش های اختلاس در سیستم بانکی است. این در حالی است که برداشت وجه به نفع خود توسط مسئول فروش اداره یا سازمان پس از فروش مهمترین روش اختلاس در ادارات است.
نظرات بینندگان