arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۶ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱

وحیدی:تصور نبود جنگ، باطل است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر دفاع با اشاره به کشورهایی که دنیا را پر از سلاح و ادوات نظامی کرده‌اند گفت:تصور اینکه کسی فکر کند جنگی وجود ندارد تصور صحیحی نیست.
به گزارش انتخاب به نقل از فارس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همایش گرامیداشت هفته پدافند غیر عامل که صبح امروز (یکشنبه) برگزار شد،اظهار داشت: قدرت نظامی یکی از مولفه‌های اصلی تامین کننده امنیت ملی است. عنصری که نه فقط در مباحث نظامی بلکه در روابط بین‌المللی نیز تاثیرگذار و سیاست بین‌المللی ناشی از آن است.

وی افزود: قدرت نظامی در وهله اول برای جلوگیری از جنگ است شناخت این قدرت نظامی به ویژه در عصر کنونی حائز اهمیت ویژه است. به دلیل جنگ‌هایی که در آن مطرح است مانند جنگ‌های شبکه‌ای، اطلاعاتی، سایبری، هوشمند و نسل‌های جدید جنگ که در نسل چهارم و پنجم قرار داریم.

وحیدی ادامه داد: فناوری‌ها عنصری مهم در تشکیل نیروهای نظامی و در ادامه قدرت نظامی هستند. ما شاهد بودیم که سلاح هسته‌ای فقط یک سلاح نبود و یک دوره طولانی بازدارندگی بین دو قدرت جهان ایجاد کرد.

وزیر دفاع تاکید کرد: امروز ماهواره‌ها شکل دهنده نوع ارتباط بین‌المللی هستند و قطع شبکه‌های ما از ماهواره نیز بخشی از جنگ غرب با ما بود.

وی با اشاره به سپرهای موشکی دفاعی آمریکا در منطقه گفت: سلاح‌های پدافند موشکی که آمریکا در دنیا و منطقه به دنبال آن است فقط یک شبکه پدافندی را شکل نمی‌دهد بلکه در جهت قدرت نظامی ای است که بر روابط بین‌الملل تاثیر می‌گذارد.

وحیدی ادامه داد: ما ناچاریم ابعاد قدرت نظامی را بازشناسی و جایگاه خودمان را مشخص کنیم زیرا از قدرت نظامی و  جنگ،گریزی نیست. البته امیدواریم روزی بیاید که جنگی صورت نگیرد اما در قرن بیستم بنابر گزارش‌ها 200 میلیون انسان در جنگ‌هایی که ریشه آن غربی ها بودند کشته شدند.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: قدرت دریایی و ناوهای آمریکا به تنهایی از 13 کشور در رتبه بعد از خود بیشتر است. آنها دنیا را پر از سلاح و جنگ افزار کردند و این تصور که کسی فکر کند جنگی وجود ندارد تصور صحیحی نیست.

وحیدی ادامه داد: صحنه جهانی امروز توسط کسانی اداره می‌شود که استفاده از زور عریان برایشان طبیعی شده و از آن مفهوم سابق که قدرت نظامی را برای حفظ سیطره خود داشته باشند، خارج شده‌اند. طبیعی است که ما باید در پناه قدرت نظامی در مفهوم جامع آن بیندیشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: پدافند غیر عامل رکنی مهم در تکمیل حلقه نظامی است و به لحاظ پایداری‌، گستردگی و فرهنگ سازی در برخی مواقع از پدافند عامل هم مهمتر می‌شود.

وحیدی با تاکید بر اینکه توجه به پدافند غیر عامل بسیار ضروری است و باید آن را در ابعاد مختلف تعقیب کنیم، گفت: شناخت و تهدید در پدافند غیر عامل بسیار اهمیت دارد. پدافند غیر عامل قبل از هر چیز نگاه و طرز اندیشه است که اگر این نگاه نهادینه شود و عمق پیدا کند، بخشی از مسائل ما در آن حوزه حل می‌شود. پدافند غیر عامل می‌تواند ارزش محیط را کشف کند و اگر آمایش سرزمینی با نگاه پدافند غیر عامل صورت بگیرد، دستاوردهای بزرگی حاصل می شود و در غیر این صورت مشکلات فراوانی ایجاد می شود.

وزیر دفاع ادامه داد: مدیران و مسئولان و کارشناسان در هر حوزه که فعالیت می‌کنند باید نگاهی به پدافند غیر عامل داشته باشند در این صورت فرهنگ مقابله با دشمن نهادینه می‌شود و ما را در کشور بیدار نگه می‌دارد و بسیاری از هزینه‌ها را کم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دانش در پدافند غیر عامل بسیار مهم است، اظهار داشت: باید مرتب از مفاهیم و نظریات جدید در این حوزه استفاده کنیم و تغییر در حوزه جنگ‌ها را بررسی و جلوتر از آنها حرکت کنیم.

وحیدی با اشاره به جایگاه فناوری در پدافند غیر عامل گفت: اگر امروز بتوانیم پدافند غیر عامل کاملی داشته باشیم می‌توانیم بگوییم به مرز فناوری‌های دانش دست پیدا کرده‌ایم زیرا فناوری‌های حوزه پدافند غیر عامل بسیار پیچیده و پیشرفته‌تر از فناوری‌های آفندی است.

وزیر دفاع با اشاره به جنگ اقتصادی دشمن علیه کشورمان گفت: تحریم‌های اقتصادی همه جانبه علیه ایران برای تسلیم کردن ملت ماست اما برنده کسی نیست که تیر اول را می‌زند برنده کسی است که آخرین تیر را تحمل می‌کند. این طور نیست که دشمن ما را تحریم کرد و برنده شد ما اگر بتوانیم با اقتصاد مقاومت حلقه مقاومتی آخر را تشکیل دهیم پیروز هستیم.

وی افزود: جوهره پدافند غیر عامل مقاومت است مقاومت انفعالی نیست. اقتصاد مقاومتی، پایدار بودن در شرایط تحریم و پیروز شدن در برابر آن است و طراحی اقتصاد مقاومتی رمز پیروزی ماست.

وحیدی خاطرنشان کرد: عنصر مهم پدافند غیر عامل خوداتکایی است و در اقتصاد مقاومتی به همین صورت است و ما باید خوداتکا و خودکفا باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از عنصرهای مهم پدافند غیرعامل حفاظت از اصل خود است و پدافند غیر عامل عنصری مهم است که نیاز به کار و دانش بسیاری قوی دارد.

وحیدی در پایان با بیان اینکه انضباط اطلاعاتی در جامعه ما بسیار مهم است، گفت: پدافند غیر عامل ضرورت ایجاد یک نگاه عمیق و فرهنگ سازی را می‌طلبد و فناوری‌های برتر در حوزه پدافند غیر عامل قابل ظهور است.
نظرات بینندگان