arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱

لاریجانی: از سایت یافردی شکایت نداشتم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه اصلا شکایتی نسبت به سایت یا افرادی تا کنون نداشته و نخواهد داشت، گفت: باید بدانیم بین انتقاد و تخریب تفاوت وجود دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (یکشنبه) در ادامه سفر یک روزه‌اش به اردبیل، در مراسم پرسش و پاسخ دانشجویان در دانشگاه محقق اردبیلی حضور یافت و در پاسخ به پرسش دانشجویی که پرسید وقتی دانشجویی از شما در وبلاگش انتقادی را مطرح می‌کند، او را دستگیر می‌کنند یا شما به دلیل برخی انتقادات از سایت رجانیوز  از مدیر‌مسئولش شکایت می‌کنید و چند روزی او را بازداشت می‌کنند، چرا قوه قضائیه نسبت به شما تا این حد حساسیت دارد؟ شما در انتخابات جزو جبهه متحد اصولگرایان بودید، بعد از انتخابات اصولگرایان که یک فراکسیون در مجلس دارند، شما عضو آن فراکسیون نشدید و در فراکسیون رهروان عضو شدید، آیا شما بالاخره اصولگرا هستید یا نه؟ اگر هستید چرا گفته می‌شود شما اصولگرایان را دور زده‌اید؟ ولایتمدار بودن خیلی سخت است، شما برای ما مشخص کنید وقتی موضوعی اتفاق می‌افتد، گاهی نظر شما با رهبری قدری فرق دارد، برداشت شما از این موضوع چیست؟، گفت: برای بنده سعادتی است که در محضر شما در دانشگاه حضور یابم.

وی افزود: باید بین دانشجویان حاضر شد و نظرات آنها را شنید؛ بر حسب اوضاع و شرایط کشور سوالاتی در ذهن شما ایجاد می‌شود؛ اینکه حضور سران قوا در دانشگاه شائبه دارد یا ندارد، مشخص کنید بالاخره ما بیاییم یا نیاییم؟ ما هر زمانی بیاییم یک موردی برای آن درست می‌کنند و استنباط ما این بود که رهبر انقلاب تاکید داشتند که مسئولان ارشد کشور بین دانشجویان حضور داشته باشند.

«اصولا در کشور ما بحث سیاسی قدری با سوءظن مخلوط شده است در حالی که مسلمانان باید نسبت به یکدیگر حسن ظن داشته باشند، متاسفانه در کشور ما این شرایط وجود ندارد؛ من اصلا نسبت به سایت یا افرادی شکایت نداشتم و نخواهم داشت اما خودمان هم باید بدانیم که بین انتقاد و تخریب تفاوت وجود دارد، اینکه افراد را تخریب کنیم، چه نفعی می‌بریم؟ بارها دیده‌ام نسبت‌های دروغ به من داده‌اند، البته بنده هیچ وقت شکایتی از افراد نمی‌کنم اما دادستان برای همه، این ضابطه را دارد، چند روز گذشته لیستی دیدم که 20‌_ 30 نفر علیه نمایندگان مجلس شکایت کردند که برخی از آنان دولتی بودند و برخی سایر افراد، اما من شکایتی نداشتم.»

وی با طرح این سوال که چرا در حالی که فضای کشور نیازمند آرامش است، یکدیگر را تخریب می‌کنیم؟، تصریح کرد: بنده این رفتارها را مناسب نمی‌دانم؛ اینکه گفته شد جبهه متحد از من حمایت کرد، باید بگویم جبهه متحد برای بنده لیستی نداد و من به طور مستقل در قم کاندیدا شدم البته به جبهه متحد کمک کردم اما توقعی نداشتم و درباره فراکسیون رهروان هم باید بگویم که در مجلس هشتم هم یک فراکسیون اصولگرایان وجود داشت اما عده‌ای از آن جدا شدند و فراکسیون دیگری را در دل فراکسیون اصولگرایان ایجاد کردند. 

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اینکه اصولگرایان اختلاف نظر‌هایی در مشی سیاسی و اقتصادی داشته باشند، کار بدی نیست، اختلاف داشته باشند اما دشمن نباشند، با هم کار کنند اما اختلافاتشان سر جایش باشد، اعضای فراکسیون رهروان ولایت همه اصولگرا هستند اما برای خود مشی خاصی دارند، البته باید بدانیم این موضوعات مسائل مهم کشور نیست، مشکل مهم کشور این است که در ماجراهای اخیر، به فکر حل مشکلات گرانی‌ها، تورم و بیکاری باشیم؛ این دسته‌بندی‌ها موضوعات پراهمیتی نیست.

علی لاریجانی در ادامه سخنانش با اشاره به مطلب مطرح شده از سوی دانشجویی درباره ولایتمداری، گفت: اگر مفهوم واقعی ولایت در کشور درک شود، کار سختی نیست، شما در استانی هستید که تفکر شیعی را در کشور ما پایدار کردید، باید نسبت به مسئله ولایت معرفت داشته باشیم و موضوع ولایت لغلغه لسان نیست؛ ولایت‌پذیری یک معرفت و توانمندی نفسانی است.

«رهبر معظم انقلاب هیچ وقت در مجلس به ما دستوری ندادند که قوه مقننه این کار را انجام دهد البته ممکن است نظرشان را درباره موضوعی بیان کرده باشند اما دستوری ندادند و بنده در مجلس هشتم ندیدم ایشان دستوری بدهند البته گاهی اظهار‌نظری را مطرح کردند و نمایندگان چون ایشان را یک راهنمای خبیر می‌دانند، نظرشان را قبول کردند.»

لاریجانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرد همه‌جانبه‌ای هستند و حوادث و مسائل را خیلی خوب حلاجی می‌کنند، گفت: برای بنده افتخاری است که نظرات ایشان را بدانم البته ایشان کمتر عادت دارند که دستور بدهند و این یک نکته اخلاقی است؛ افراد اگر با قلبشان عمل کنند، احتیاجی به دستور‌گیری ندارند.

* دانشجو: رئیس جمهور بعدی شما هستید؟ لاریجانی: استغفرالله...

در ادامه این جلسه دانشجویی از لاریجانی پرسید آیا این واقعیت است که رئیس‌جمهور بعدی ایران شما هستید؟، که رئیس‌ مجلس پاسخ داد: استغفرالله، اشتباه کردید، سوال بعدی را بپرسید.

این دانشجو سپس درباره موضوع ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان پرسشی را مطرح کرد و لاریجانی توضیح داد: سازمان ملی جوانان از بین نرفته و وجود دارد اما باید بدانیم دولت‌هایی که حجم زیادی وزیر داشته باشند، اداره آنها خیلی ساده نیست به همین دلیل شاهد بودیم که چند وزارتخانه در دولت ادغام شد و باید بدانیم اگر می‌خواهیم کارها را به بخش خصوصی واگذار کنیم، باید دولت وظیفه هدایت و نظارت را برعهده داشته باشد و اگر بناست ظرفیت دولت کاهش یابد، این وضعیت فعلی درست نیست.

در ادامه این جلسه، دانشجویی با قرار گرفتن پشت تریبون پرسش‌های متعددی را از رئیس مجلس پرسید، این دانشجو سوال کرد: وظیفه اصلی مجلس قانونگذاری و نظارت است، آقای لاریجانی آیا این مجلس در راس امور است یا نه، آیا این بار هم قرار است طرح سوال از رئیس‌جمهور مانند دور قبل مطرح شود؟ اینکه می‌گویید 80 درصد مشکلات اقتصادی سوء مدیریت بوده است، به ما بگویید مجلس در این زمینه چه کاری انجام داده است؟ آیا مجلس مقصر نیست؟ برای بنده ثابت شد که شما دکترای فلسفه دارید و درباره ولایتمداری به نحوی پاسخ دادید که ما نفهمیدیم ولایتمدار هستید یا نه؟ درباره طرح وقف اموال دانشگاه‌ آزاد که در مجلس هشتم مطرح شد، گفتند رهبری فتوایی داده که شما گفتید درست است فتوای رهبری را به رای می‌گذاریم؟ اگر ولایی هستید وحدت بین قوا را در نظر بگیرید، آیا در موضوع مشکلات اقتصادی مجلس فقط مصاحبه می‌کند و کنفرانس مطبوعاتی می‌گذارد، دولت بودجه را در جای دیگری خرج می‌کند، چرا نمایندگان نظارتی نمی‌کنند، بله درست است نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه کارهای دیگری دارند، آیا این اقتدار مجلس است؟ درباره توزیع ثروت بین استان‌های مختلف نیز باید بگویم ما حاضریم یک پنجم بودجه شهر خودتان که مازندران هست را به ما بدهند، برای ما کفایت می‌کند.

*لاریجانی: فعلا شما یقه ما را گرفتید!

ما حمایت تمام قدتان از هاشمی رفسنجانی در فتنه 88 را دیدیم، گفت‌وگو ویژه خبری شما را هم دیدیم، آقای لاریجانی حالا که بنده این سخنان را مطرح کردم، ما را نگیرند که لاریجانی در پاسخ به او گفت: فعلا که شما یقه ما را گرفتید!!

رئیس مجلس در پاسخ به این پرسش‌های دانشجوی مذکور گفت: اینکه گفته می‌شود مجلس از اقتدارش در برخورد با متخلفین بدون ایجاد جنجال استفاده کند، باید بگویم من نمی‌دانم چطور این دو با هم ممکن است! کمیسیون مربوطه طبق ماده 233 آئین‌نامه باید موضوع را بررسی کند و گزارش کمیسیون در صحن علنی قرائت و در صورت رای‌آوری، به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

* بدون جنجال نمی‌توانیم عمل کنیم

وی با بیان اینکه بدون جنجال و در پستو نمی‌توانیم عمل کنیم، تصریح کرد: جلسات علنی مجلس از رادیو پخش می‌شود،‌ البته یکی از راه‌های آن هم دیوان محاسبات است، دیوان محاسبات هم می‌تواند موضوع را بررسی کند و به مجلس بدهد و گزارش آن در صحن علنی قرائت شود، پس یک وجه آن علنی است، اگر جنجال می‌شود، ما راهی نداریم و مجلس جلسات دربسته ندارد، ما راهی برای دربسته کار کردن نداریم.

علی لاریجانی در ادامه سخنانش در پاسخ به پرسش همین دانشجو که سخنان اخیر لاریجانی درباره اقتصاد رابین‌هودی را مورد پرسش قرار داده بود توضیح داد: بنده در خبرگزاری فارس حضور یافتم و خبرنگاران آن خبرگزاری از من درباره شرایط فعلی اقتصادی و اقداماتی که در این شرایط باید انجام شود، پرسیدند که من گفتم نمی‌توانیم اقتصاد رابین‌هودی داشته باشیم، من ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی را رشد نقدینگی می‌دانم، نقدینگی از 65 هزار میلیارد تومان به 400 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و اگر این نقدینگی به سمت تولید برود، خوب است اما در غیر این صورت رشد نقدینگی به سمت مسکن،‌ طلا و ارز می‌رود که خوب نیست و اگر ما می‌خواهیم گرانی‌ها در کشور حل شود، باید اول اشکالاتمان را قبول کنیم که برخی‌ قبول ندارند.
نظرات بینندگان