arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱

ارتش سوریه: به نقض آتش‌بس پاسخ می‌دهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی نقض آتش بس اعلام شده در سوریه، ارتش این کشور با صدور بیانیه‌ای ضمن متهم کردن گروه‌های مسلح سوری به نقض آتش بس اعلام کرد: نیروهای سوریه به این اقدام گروه‌های مسلح پاسخ خواهند داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای که از طریق تلویزیون رسمی این کشور منتشر شد، اعلام کرد: گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه با حمله به شماری از پایگاه‌های نظامی در مناطق مختلف این کشور آتش بس اعلام شده در سوریه را نقض کردند.

در این بیانیه آمده است: نیروهای مسلح و مخالف در پی اینکه عملیات نظامی توسط فرماندهی کل ارتش سوریه و نیروهای مسلح این کشور متوقف شده بود با حمله به برخی پایگاه‌های نظامی اقدام به انجام عملیات‌های نظامی کرده و آتش بس اعلام شده را نقض کردند.

در بیانیه مذکور همچنین تاکید شده است: نیروهای مسلح و غیور سوریه برای پاسخ به چنین اقداماتی و رویارویی با گروهک‌های تروریستی مسلح و بقایای آنها وارد اقدام خواهند شد.

در همین راستا ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در کنفرانسی مطبوعاتی بار دیگر از طرف‌های درگیر در سوریه خواست تا به آتش بسی که از سوی دو طرف مورد توافق قرار گرفته پایبند باشند.

وی افزود: ما بار دیگر از طرفین درگیر سوری می‌خواهیم که تنها در حرف از آتش بس سخن نگویند بلکه برای اجرای آن به تعهداتشان پایبند باشند.

نولاند ادامه داد: ما اخیرا شاهد اقداماتی بودیم که نشان می‌داد آتش‌بس اعلام شده از سوی طرفین درگیر نقض شده است و گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که با وجود درخواست‌ها برای آتش بس و تعهدات صورت گرفته بار دیگر موج خشونت به سوریه بازگشته تا جایی که شاهد اقدامات نظامی در شهرهایی چون ادلب، حلب و دمشق بودیم.

نولاند همچنین نسبت به وقوع انفجار دمشق که در نزدیکی یک شهربازی اتفاق افتاد ابراز تاسف کرده و اعلام کرد: ما همه تلاش خود را برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این حمله به کار خواهیم بست.

در همین حال گنادی گاتیلف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با متهم کردن مخالفان سوریه به نقض آتش بس اعلام شده در سوریه تاکید کرد: غرب و کشورهای غربی محکومیت عملیات‌های تروریستی دمشق در شورای امنیت را به تعطیلی کشاندند.

از سوی دیگر روزنامه اماراتی الخلیج نیز اعلام کرد: مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک سوریه قصد دارد اواخر ماه جاری میلادی نشستی را تحت عنوان "اداره مرحله انتقالی در سوریه و رویارویی با چالش‌ها و نیز ایجاد دیدگاهی مشترک برای آینده" در شهر استانبول ترکیه برگزار کند.

در بیانیه‌ صادر شده از سوی این مرکز که مقر آن در واشنگتن پایتخت آمریکا قرار دارد، آمده است: هدف از برگزاری این نشست ایجاد دیدگاه‌های مشترک میان مخالفان سوری درخصوص دولت انتقالی و اداره مرحله انتقالی بعد از سقوط نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.

در بیانیه مرکز مذکور که توسط مخالفان سوریه و رضوان زیاده،‌ اندیشمند سیاسی و مخالف سوریه اداره می‌شود، همچنین تاکید شده است: انقلاب سوریه از انقلاب مسالمت آمیز به انقلاب مسلحانه تبدیل شده است و این مردم سوریه هستند که بدون شک بهای این مساله را می‌پردازند. لذا هر دولت انتقالی بعد از نظام بشار اسد باید مسئولیت سوریه را پذیرفته و برای ایجاد طرح‌هایی جهت رشد سوریه و برقراری مجدد امنیت و ثبات در این کشور تلاش کند.

پیش بینی می‌شود بیش از 150 تن از رهبران سیاسی و مخالفان و فعالان سوری از جمله رئیس شورای ملی مخالفان سوریه و شماری از رهبران و اعضای این شورا، اعضای اخوان المسلمین، هیات عمومی انقلاب سوریه و کمیته‌های هماهنگی محلی در این نشست شرکت کنند.

همچنین گفته می‌شود ریاض حجاب، نخست وزیر برکنار شده سوریه و چند تن از سفیران این کشور که پیشتر از نظام جدا شده‌اند به همراه فرمانده ارتش آزاد سوریه و گردان‌های مسلح در نشست مذکور حاضر شوند.

نظرات بینندگان