arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱

نبوی: اصلاح طلبان ساختار شکن هستند و حالا طلبکار نظام شده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که برخی اخبار از سفر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری به همراه طائب رییس سازمان اطلاعات سپاه به آمریکا حکایت دارد، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام این خبر را تکذیب کرد.

مرتضی نبوی در نشست جامعه اسلامی مهندسین که شنبه شب برگزار شد، اظهار کرد: مواضع آقای ولایتی صریح‌تر از این حرف‌هاست. ایشان جزو کسانی بود که از مواضع رییس‌جمهور در آمریکا در رابطه با مذاکره با این کشور انتقاد کرد و این خبر (سفر ولایتی به آمریکا) تنها یک شایعه است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره درخواست رییس‌جمهور برای بازدید از زندان اوین نیز گفت: چطور شده است که آقای رییس‌جمهور به این فکر افتاده است؟ حد و حدودها کاملا مشخص و تفسیر قانون اساسی نیز بر عهده شورای نگهبان است. معنای شخص دوم کشور بودن و دفاع از اجرای قانون اساسی، دخالت در امور قوای دیگر نیست.

نبوی با اشاره به نامه‌نگاری‌ها میان سران قوه مجریه و قضاییه گفت: مرجع حل اختلاف کاملا روشن است و در واقع بر اساس اصول قانون اساسی اگر سران قوا با یکدیگر اختلاف داشته باشند، باید به رهبری مراجعه کنند و با فرض اینکه برداشت‌ها از اختیارات مطرح شده در قانون اساسی برای مسئولان متفاوت باشد، جای این حرف‌ها، صحن جامعه نیست.

این عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در بخش دیگری از صحبتهای خود، به تحلیل شرایط کشور پرداخت و با بیان اینکه "در شرایط حساسی قرار گرفته‌ایم"، اظهار کرد: امروز هم از منظر تاریخ انقلاب اسلامی و هم از نظر نزدیکی به انتخابات و فشارهای دشمنان اسلام به نظام جمهوری اسلامی، شرایط بسیار حساس است.

وی به مقایسه شرایط فعلی با شرایط صدر اسلام پرداخت و گفت: برخی گفتند که شرایط امروز کشور شرایط، شعب ابیطالب است و حال با نیت خیر یا هر نیت دیگری شرایط کشور را سخت و دشوار خواندند. هرچند همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ما نه تنها در شرایط شعب ابیطالب قرار نداریم، بلکه در شرایط بدر و خیبریم. باید گفت که اگر شرایط، شرایط شعب ابیطالب هم بود، در صدر اسلام این شرایط پیامی غیر از مقاومت نداشت و با وجود تمام سختی‌هایی که در آن دوران به وجود آمد، پیامبر و یاران او تسلیم نشدند.

نبوی در ادامه گفت: در یکی از جلسات مقام معظم رهبری با روحانیون، یک روحانی سوره احزاب را قرائت کرد و پس از آن مقام معظم رهبری اظهار کردند شرایطی که در سوره احزاب مطرح شده است، امروز همان شرایطی است که می‌بینیم و این در حقیقت مقدمه یک پیروزی بزرگ خواهد بود، گرچه دشمن تلاش می‌کند به ما فشار بیاورد، اما این مساله الهام‌بخش این موضوع است که باید استقامت و ایمانمان را بیشتر کنیم و باور داشته باشیم که خدا به ما وعده پیروزی داده است.

این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه "جمهوری اسلامی امروز قابل قیاس با اوایل انقلاب و حتی 10 سال پیش نیست"، افزود: ما امروز ظرفیت و بنیه اقتصادی قوی و زیرساخت‌های مستحکمی داریم ضمن آنکه دشمنان خود را شناخته‌ایم و پایگاه دشمن و نفاق در داخل کشور که قصد سازش و انحراف مسیر انقلاب را دارند، شناسایی کرده‌ایم و دوستان خود را نیز شناخته‌ایم.

وی با بیان اینکه "ما امروز راه‌های دور زدن تحریم‌ها را به خوبی یاد گرفته‌ایم"، اظهار کرد: شرایطی که اکنون شاهد آن هستیم، شرایطی نیست که در ماه‌های اخیر از سوی دشمنان تصمیم گرفته شده باشد بلکه از سال‌های گذشته است. هرچند آنها ادعا می‌کنند که این تحریم‌ها به خاطر مساله هسته‌ای است اما همه می‌دانیم که تحریم‌ها از بعد از انقلاب آغاز شد. استراتژی ثابت جهان سرمایه‌داری و غرب این بوده است که دشمنانش را تحریم کند. تحریم‌هایی علیه عراق هنوز هم که هنوز است برداشته نشده و روسیه را نیز به ادعای خود با همین تحریم‌ها کنار زده‌اند اما جمهوری اسلامی پدیده‌ای متفاوت است که تجربیات گذشته آنها در مورد آن به نتیجه‌ای نخواهد رسید. اگر آنها سلاح و ثروت دارند، ما نیز اینجا امدادهای الهی و مقاومت داریم و در شرایط پیچیده دفاع مقدس و شرایط حساس پس از آن بارها این امدادهای الهی را درک کرده‌ایم.

نبوی، عنوان شدن مساله هسته‌ای از سوی دشمن به عنوان دلیل تحریم‌ها را تنها یک بهانه خواند و گفت: اگر این موضوع نبود، بهانه‌ای دیگر چون حقوق بشر را می‌تراشیدند. مساله اصلی، انقلاب اسلامی است و تا ما دست از این انقلاب برنداریم و از مسیر خود عقب‌نشینی نکنیم، آنها نیز دست از سر ما برنخواهند داشت. اگر عده‌ای در داخل می‌گویند که اگر از انرژی هسته‌ای دست بکشیم، مشکلات حل می‌شود، باید بگویم که این موضوع انحرافی است.

وی با بیان اینکه "استعمار همواره تلاش داشته است که کشورهای اسلامی را از پیشرفت بازدارد و به همین خاطر منطقه را همیشه ناامن نگه داشته است"، خاطرنشان کرد: امروز می‌بینیم که دشمنان از همان ناحیه‌ای که می‌خواستند به ما ضربه وارد کنند گرفتار شدند و این در واقع جزو ذات نظام سرمایه‌داری است. شکاف اقتصادی در کشورهای غربی و آمریکا آنقدر افزایش پیدا کرده است که دیگر قابل تامل نیست و جریان جدیدی در آمریکا به نام وال‌استریت سربرآورده که طرفدار هیچ‌یک از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات نیست و عمده اعضای این جنبش، جوانان هستند. کشورهای اروپایی نیز دچار بحران اقتصادی شده‌اند. آنها ادعا می‌کردند که در نظام سرمایه‌داری اقتصاد، نقطه اوج و بحران دارد که همواره تکرار می‌شود، اما شاهدیم که پس از چند سال این نقطه بحران هنوز حل نشده است.

این عضو جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: امروز مرزبندی روسیه و چین نیز واضح‌تر از گذشته شده است. دشمن تلاش کرد توطئه‌های خود را به کشورهای دیگری چون ترکیه تحمیل کند و ترکیه با وجود اینکه تلاش می‌کرد خود را کشوری مسلمان جلوه دهد، در مقابل کشورهای اسلامی قرارداده شد. امروز ترکیه، عربستان و قطر را در یک سو و سوریه، فلسطین، لبنان و ایران را در سوی دیگر می‌بینید. امروز توطئه‌های دشمن در سوریه نیز به سنگ خورده است. در آمریکا ایده‌ای مطرح شده مبنی بر اینکه به گونه‌ای عمل شود که کشورها با یکدیگر درگیر شوند تا آمریکا دخالتی نکند.

وی در ادامه، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: اقتصاد ما ظرفیت بالایی دارد و اگر مسئولان ما از گذشته متوجه تحریم‌ها می‌شدند و ارزهای نفتی را صرف واردات نمی‌کردند، مطمئنا شرایط ما بهتر بود یا لااقل اینگونه با اختلالات ارزی مواجه نبودیم. مقام معظم رهبری بارها نسبت به این مساله هشدار داده بودند. هرچند مسئولان در حال تلاشند و خدا قوت‌شان دهد، اما دیر عمل کردند. اگر به موقع تدبیر می‌کردیم امروز بسیاری از این نگرانی‌ها وجود نداشت.

نبوی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز گفت: شرایط امیدوارکننده است. ما در شرایط جنگ احزاب اقتصادی هستیم. دشمنان نمی‌توانند به طور کامل ما را محاصره کنند، چراکه دنیا نمی‌تواند از انرژی ما صرف‌نظر کند. تنها آمریکا نیست که به انرژی نیاز دارد بلکه امروز قدرت‌هایی چون هند و چین نیز وارد عرصه شده‌اند. ما در انتخابات نیازمند مشارکت بالای مردم هستیم و مشارکت بالای مردم نیازمند جلب اعتماد آنان است.

وی همچنین با بیان اینکه "هدف دشمن، به جان هم انداختن مسئولان است"، تاکید کرد: دشمن می‌خواهد قوا مشکلات را به یکدیگر نسبت دهند و همین امر موجب نارضایتی مردم شود. مسئولان باید متوجه باشند که شرایط، شرایط نزاع نیست، بلکه باید در جهت حفظ آرامش تلاش شود. مقام معظم رهبری بارها نسبت به این مساله تذکر دادند. نزاع مسئولان دشمن را شاد می‌کند و علامت غلط به مردم می‌دهد. در شرایط فعلی همه باید به این فکر کنند که چگونه اوضاع کشور اصلاح شود. شرط پیروزی بر شرایط فعلی، مقاومت، تدبیر و تلاش در جهت پیشرفت است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت موضوع انتخابات گفت: اصلاح‌طلبان ساختارشکن در طول چندین سال نشان دادند که در چند مقطع شانس خود را برای براندازی نظام امتحان کردند. آنها با شعار اصلاحات آمدند اما بعدا متوجه شدیم که اصلاحات یعنی براندازی. حرف از به رفراندوم گذاشتن قانون اساسی و جمهوری منهای اسلام زدند. فتنه‌هایی برپا کردند، در 18 تیر 78 لشکرکشی کردند و تا نزدیکی‌های بیت رهبری پیش رفتند. شورای عالی امنیت آن روز هم کاری نکرد و آنان را آزاد گذاشت تا تهران را به آتش بکشند.

نبوی با اشاره به حوادث 18 تیر سال 78 اظهار کرد: آقای روحانی می‌گفت آن روزها من در فرانسه بودم و زمانی که برگشتم دیدم در تهران آشوب شده است و شورای عالی امنیت ملی اجازه ورود بسیج را نمی‌دهد اما وقتی من وارد شدم، به مسئولیت خودم گفتم که بسیج وارد شود و فتنه‌گران پس از آن بود که به لانه‌های موش فرار کردند. همان فتنه‌گران بعدها متوج شدند که پایگاه اجتماعی ندارند و با ابزارهایی چون فیس‌بوک، توییتر و... تلاش کردند نیرو جمع کنند و در سال 88 کار را یکسره کنند اما حوادث سال 88 که 9 ماه طول کشید، با حضور مردم در 9 دی پایان یافت.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان ساختارشکن یا اصولا اصلاح‌طلبان نشان دادند که ابتکار عملشان به دست تندروهایشان است. حالا این آدم‌ها طلبکار نظام شده‌اند و می‌گویند که باید آزادی تامین شود تا ما در انتخابات شرکت کنیم. اینکه دو بار فتنه کنند و اینگونه طلبکار باشند، خیلی حرف است. گفتند که در انتخابات مجلس نهم شرکت نمی‌کنیم، فکر کردند چه می‌شود، نتیجه مشارکت پایین می‌آید و نظام مشروعیتش را از دست می‌دهد اما دیدیم که چگونه شد. سران شاخص جریان اصلاحات ثابت کردند که ساختارشکنند و اگر بخواهند برگردند، نمی‌شود که طلبکار باشند و بعد که پیروز نشدند بگویند انتخابات آزاد نبود. هیچ نظامی برای این آدم‌ها فرش قرمز پهن نمی‌کند.

این عضو جامعه اسلامی مهندسین در ادامه، به جریان اصولگرایی اشاره کرد و گفت: در این جریان نیز تفرق و تکثر وجود دارد. در انتخابات مجلس دیدیم که آنها دو دسته شدند. ظاهرا تعداد زیادی نیز از این افراد در حال و هوای کاندیداتوری انتخاباتند. این از نظر افکار عمومی قابل قبول نیست و امیدواریم اصولگرایان طوری جمع شوند که نهایتا دو جریان عمده باشند و رقابت معقولی شکل دهند. معنا ندارد که 40 نفر برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شوند.

به گزارش ایسنا، نبوی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره ورود زودهنگام برخی جریان‌های سیاسی به انتخابات گفت: برخی مقدمات برای ورود به انتخابات بدون ایجاد تنش می‌تواند معقول باشد مانند رایزنی‌هایی که برای رسیدن به کاندیدای مشترک انجام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال کاندیداتوری ناطق نوری و ولایتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم گفت: آقای ناطق از این امر منصرف شده‌اند، البته آقای ولایتی برای این موضوع مطرح است.

نبوی درباره احتمال کاندیداتوری قالیباف نیز اظهار کرد: آقای قالیباف جزو اصولگرایانند و نظام با ایشان به عنوان اصولگرا رفتار می‌کند.

وی در برابر پرسشی درباره ازدواج پسر باهنر نایب رییس مجلس شورای با نوه علی‌اکبر محتشمی‌پور نیز پاسخ داد: این وصلت صورت گرفته است و ان‌شاءالله مبارک است اما شما از آن نتیجه نگیرید که اصطلاح‌طلبان و اصولگرایان با یکدیگر ائتلاف کرده‌اند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان، بر ضرورت تدبیر، مقاومت و تلاش در جهت پیشرفت برای خروج از شرایط فعلی کشور تاکید کرد.

نظرات بینندگان