arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱

ممنوعیت ورود دارو بازار ناصر خسرو را داغ می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکتهای دارویی از تحریم و نبود ارز برای واردات داروها به خصوص داروی بیماریهای صعب العلاج شکایت دارند و وزارت بهداشت هم این موضوع را تایید کرده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ حتی حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت هم اعلام کرد که برای تامین ارز مورد نیاز داروهای سرطانی، مشکل جدی داریم و با وجود نامه ای که حدود 5 ماه قبل به رئیس جمهور نوشتیم و هشدار دادیم که ممکن است مشکلات جدی برای مردم به وجود بیاید، اما معلوم نیست چرا بانک مرکزی توجهی به این مشکلات ندارد.

در همین زمان وزات بهداشت اعلام کرده است که 170 قلم دارو جزو اقلامی هستند که ممکن است به زودی واردات آن ها به کشور ممنوع شود. در همین زمینه با رهبر مژده ای آذر رئیس انجمن داروسازان گفت وگویی را انجام دادیم. وی مخالف این موضوع است.

 

وزارت بهداشت به تمام شرکت های وارد کننده دارو ابلاغ کرده، از ابتدای آبان ماه درخواست برای واردات 118 قلم دارو از جمله استامینوفن، قرص های سرماخوردگی و ترامادول پذیرفته نخواهد شد. وزارت بهداشت همچنین در این ابلاغیه، 170 قلم داروی دیگر را جزو اقلامی اعلام کرده که ممکن است به زودی واردات آن ها به کشور ممنوع شود.شما نام این داروها را می دانید؟
تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز نام دارویی به ما ابلاغ نشده و درخواستها برای واردات استامینوفن، قرص های سرماخوردگی و ترامادول به وزارت بهداشت داده می شود.


این تصمیم ممکن است برای مشکلات ارز یا تحریم گرفته شده باشد؟
ممکن است اما به نظر من این کار اشتباه است چون هم قاچاق دارو زیاد و بازار ناصرخسرو گرم می شود و هم اینکه کیفیت و تنوع داروهای داخلی کم می شود.وقتی واردات نباشد رقابتی هم برای شرکتهای دارویی وجود ندارد و مردم مجبور هستند هر دارویی را با هرکیفیت و قیمتی تهیه کنند.در گذشته هم که واردات چند قلم دارو ممنوع بود،چون مرزها کنترل درستی نداشتند قاچاق دارو زیا بود و مردم ناچار بودند برای تهیه یک دارو هزینه زیادی پرداخت کنند.اگر این کار دوباره تکرار شود نتیجه خوبی نخواهد داشت.


الان برای واردات دارو مشکلات ارزی پیش آمده و وزارت بهداشت هم این موضوع را تایید کرده است.شاید وزارت بهداشت تصمیم دارد واردات دارویی که در داخل تهیه می شود را قطع کند و ارز را به داروهای مهمتر اختصاص دهد؟
علت را نمی دانم اما به نظر من نباید کالا و داروهای وارداتی با ارز مرجع وارد شوند.

نظرات بینندگان