arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۷۷۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۶ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱

معمایی بنام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

میت رامنی از حزب جمهوریخواه و باراک اوباما نامزد حزب دموکرات شانه به شانه هم در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مبارزه می‌کنند. نظرسنجی‌ها گاهی آقای رامنی و ‌گاه آقای اوباما را پیشتاز می‌دانند. اختلاف و فاصله آنان بسیار اندک است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با رای غیرمستقیم مردم صورت می گیرد. رییس جمهوری با آراء اعضای کالج ها یا هیات های انتخاباتی هر ایالت تعیین می شود. الکتورها یا اعضای این هیاتها، خود منتخب مردم هستند.

با توجه به نظام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بالاخره کدام یک از نامزدها را روانه کاخ سفید خواهد کرد؟

جاناتان کارل، خبرنگار ارشد شبکه خبری ‌ای بی‌سی در این باره می‌گوید: «اگر باراک اوباما آراء اوهایو را از آن خود کند و همانگونه که نظرسنجی های دوماهه اخیر او را با اندک فاصله‌ای پیشتاز نشان داده، بسیار محتمل است که وی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود.»

اما، آیا اتفاق دوازده سال پیش، آنچه که باعث پیروزی جمهوریخواهان بر دموکرات‌ها شد، دوباره تکرار شدنی است؟

آقای کارل در ادامه می‌افزاید:«اگر فاصله بسیار کم باشد و رامنی و اوباما هر دو ۲۶۹ رای الکتورال را بدست آورند در این صورت کنگره تصمیم می‌گیرد و نمایندگان رئیس جمهور و سنا معاون رئیس جمهور را انتخاب می‌کند.»

رقابت سایه به سایه و سیستم انتخاباتی آمریکا امکان تکرار معادله ای که جورج بوش را به ریاست جمهوری رساند، فراهم می کند اما این بار شاید به سود باراک اوباما.

خبرنگار یورونیوز در پایان و از مقابل کاخ سفید می گوید:«اگر اوباما اکثر آرای الکترال را از آن خود کند اما آراء مردمی را از دست دهد اتفاقی که ۱۲ سال پیش افتاد، برعکس خواهد شد. در آن زمان ال گور دموکرات، ۵۰۰ هزار رای بیش تر از جورج بوش بدست آورد اما بوش نامزد جمهوریخواهان با یک رای الکترال بیشتر، حداقل رای لازمِ ۲۷۰ الکترال را از آن خود کرد» و به کاخ سفید راه یافت.

نظرات بینندگان