arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱

توضیحات لاریحانی درباره اصلاح قانون انتخابات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر به برخی ابهامات مبنی بر دخالت برخی نهادهای غیر از وزارت کشور در برگزاری انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری پاسخ داد .

علی لاریجانی در این زمینه گفت : طرحی در این باره { انتخابات ریاست جمهوری } در کمیسیون شوراها مطرح است ولی من تعجب می کنم از مطالبی که در این باره در سایت ها نوشته شده است .

وی افزود : مطالبی را که برخی سایت ها درباره این طرح و مسئولیت اجرا و بقیه امور انتخابات ریاست جمهوری در این طرح  بیان می کنند درست نیست .

آقای لاریجانی تاکید کرد : برگزاری انتخابات در دست دولت است ولی همان شوراهایی که در استانها به عنوان هیات اجرایی فعالیت می کنند در سطح ملی هم مشابه همین شوراهای اجرایی استانی تشکیل می شود .

رئیس مجلس گفت : برای اجرای انتخابات ، استاندار یک هیات اجرایی را که متشکل از  30 نفر معتمدان محلی هستند انتخاب می کند و این 30 نفر 9 نفر را از بین خودشان به عنوان گروه برگزار کننده انتخابات را بر می گزینند که با کمک استاندار ، فرماندار و دادستان  کار را جلو می برند .

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت : همین ترکیب در سطح ملی وجود خواهد داشت یعنی وزیر کشور 30 نفر را از 30 رجال کشور که جنبه ملی دارند و معتمدند انتخاب می کند .

آقای لاریجانی افزود : مسئولیت اجرای انتخابات با وزارت کشور است بنابر این ، تلقی که درباره این طرح در خارج از مجلس وجود دارد با آن چیزی که در کمیسیون شوراها بحث و تصویب شده و  هنوز به صحن علنی مجلس نیامده است کاملا تفاوت دارد  .

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : آنچه که در کمیسیون مطرح شده این است که وزارت کشور مسئولیت برگزاری انتخابات را برعهده دارد منتهی در قالب شورایی که این شورا از معتمدان هستند و خود وزیر کشور اعضای این شورا را معرفی می کند .

وی افزود : این 30 نفر از بین خودشان 7 نفر را انتخاب می کنند به اضافه وزیر کشور ، وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور که تیم برگزار کننده انتخاب را تشکیل می دهند .

اقای لاریجانی همچنین درباره تعیین شرط سنی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت :  برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم حداکثر سن 75 سال تعیین شده و قاعدتا منطقی است که برای رئیس جمهور هم که تحرک بیشتری دارد 75 سال تعیین شود .

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد : البته این مطالب تاکنون در مجلس تصویب نشده بلکه در کمیسیون مطرح شده است .

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : بحث دیگری بود که افرادی که طبق قانون اساسی می توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند باید مدیر و مدبر باشند اما این موضوع را چگونه می شود تشخیص داد ؟

وی گفت : قبلا این طور بود که هر طور که شورای نگهبان تشخیص داد اما در  طرح کنونی ، کفی { شرطی } گذاشته شده که البته شورای نگهبان هم باید تشخیص دهد اما نامزدها باید این کف { شرط } را داشته باشند .

اقای لاریجانی افزود : بر اساس این طرح از مجموع رجال کشور پس از پیروزی انقلاب و در 34 سال اخیر ، سمت های وزیر ، معاون وزیر ،استاندار ، سفیر یا همطراز این افراد در قوه قضاییه به اضافه نمایندگان مجلس ادوار مختلف که اگر هر دوره ای 300 نفر باشند  شامل بیش از 2 هزار نفر نماینده ادوار مختلف می شوند و درمجموع  حدود 5  تا 6 هزار  نفر می شوند ؛ حداقل 100 نفر از آنان ، مدیر و مدبر بودن نامزد انتخابات ریاست جمهوری را تایید کنند .

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود :  همه جناح های سیاسی کشور هم در این گروه 5  ، 6  هزار نفری حضور دارند .

آقای لاریجانی افزود : برخی از سایت ها مطرح کردند که فقط نمایندگان فعلی مجلس شامل این گروه 5 ،  6 هزار نفری می شود که این طور نیست بلکه نمایندگان همه ادوار شامل این 5 ، 6 هزار نفر می شوند و می توانند درباره نامزدهای انتخاباتی نظر بدهند .

اقای لاریجانی گفت : افرادی که خارج از سیستم ، کار می کنند مانند استادان دانشگاهها ، کارخانه داران ومهندسان باید 300 تا 400 نفر از این گروه 5 ، 6 هزار نفری مدیر و مدبر بودن آنان را تایید کنند چون مسئولیت اجرایی سنگینی را بر عهده می گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : به این علت این تمهیدات اندیشیده شد تا حداقل هایی که در قانون اساسی درباره رجل دینی ، رجل سیاسی مطرح شده روشن شود و کفی داشته باشد ، برای مثال بی جهت 2 هزار نفر برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند و بعد هم شورای نگهبان 5 نفر را از آنان را انتخاب  می کند و در شرایط کنونی یک فرد بی سواد هم می تواند برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند در حالی که یکی از شرایط نامزدی نمایندگی مجلس حداقل داشتن مدرک فوق لیسانس است .

اقای لاریجانی افزود : درمورد رجل سیاسی هم همین طور و برخی تغییرها مبنی بر حذف برخی گروهها درست نیست و همین گروه 5 ،  6 هزار نفری که از رجال کشور بعد از انقلاب هستند 100 نفر از آنان شرایط رجل سیاسی نامزدهای ریاست جمهوری را تایید کنند که قاعدتا در میان این 5 ،  6 هزار نفری کار مشکلی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : در مورد شرط رجل دینی داوطلبان ریاست جمهوری هم سطح را ساده کردند یعنی نمایندگان ادوار مجلس خبرگان در دوره های مختلف و شوراهای حوزه های علمیه همه استانها که  جمعیتی بیش از 1000 نفر را شامل می شوند 25 نفر آنان ، رجل مذهبی بودن نامزد انتخاباتی را تایید کنند و نامزد ریاست جمهوری آن گونه که در شرایط قانون اساسی مطرح شده است شرط رجل مذهبی بودن را داشته باشد .

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود : این طرح نظم معقولی را به انتخابات ریاست جمهوری می دهد و این مطالبی که در برخی از رسانه ها نوشته می شود با آن چیزی که درمصوبه کمیسیون دیدم خیلی فاصله دارد مخصوصا اینکه ادعا می شود که ستادی گذاشتند که انتخابات از دولت گرفته شده است اصلا اینطور نیست و خلاف واقع است .

علی لاریجانی افزود : مسئولیت اجرای انتخابات در این طرح برعهده وزارت کشور است و بر اساس همان شیوه ای است  که هم اکنون دراستانداری ها دارد اجرا می شود  .
نظرات بینندگان