arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۱
درباره عملکرد بورس کالا

آقای وزیر! اگر داد این است بیداد چیست؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ا نشانه رفتن انگشت اتهام وزیر صنعت، معدن و تجارت به سوی بورس کالا در ماجرای گرانی‌های اخیری که در کالاهای پایه روی داده است، به نظر می‌رسد توپ افتاده است در زمین وزیر امور اقتصادی و دارایی. تا اینجای کار هر بار که به آقای وزیر انتقاد می‌شد که این چه بساطی است، ایشان حرف‌های خود را می‌زدند و وقعی نمی‌نهادند. کسی هم چندان کاری با آقای وزیر نداشت و اگر در فقره افزایش قیمت دلار و ارز هم کسی انتقاد می‌کرد، ایشان ضمن دفاع از کلیت اقدامات به نوعی یادآوری می‌کرد که مسوولیت این قسم سیاستگذاری‌ها در بازار ارز با بانک مرکزی است. اما این بار وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که علاوه بر قیمت ارز عامل گرانی بورس کالاست، به عبارت دیگر یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان یک عامل از دو عامل مشکل‌آفرین در بازار معرفی شده است. نکته جالب در این ماجرا این است که بخشی از دولت بخش دیگر آن را مسوول گرانی می‌داند و البته حق هم به نظر می‌رسد.
و اما در مورد بورس کالا، می‌گویند مهم‌ترین اهداف تشکیل این بورس موارد ذیل بوده است که به طور خلاصه فهرست می‌شود:
• ايجاد بازاري منسجم، سازمان يافته و قانونمند براي تسهيل داد و ستد كالا که در آن قيمت‌ها به صورت شفاف و در اثر تقابل آزاد عرضه و تقاضا کشف مي شود.
• سامان دهي بازار كالاهاي خاص نظير محصولات فلزی، کشاورزي، انرژي و پتروشيمي از طريق مكانيزم اجرائي ناظر بر تعهدات و منافع طرفين معامله.
• كشف قيمت كالاها براساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نياز بازار.
• حذف واسطه‌گري و واسطه‌هاي غيرضروري در معاملات و خريد و فروش مستقيم بين فروشنده و خريدار.
• كاهش نوسانات مخل بازار و امكان انتقال ريسك.
• كاهش ريسک بين فروشنده و خريدار به دليل اجراي عمليات از طريق اتاق پاياپاي.
• تحليل آماري وضعيت بازار و ارائه خدمات مشاوره در پيش‌بيني نوسانات بازار كالاها به منظور كمك به طرفين معاملات در برنامه ريزي و انجام به موقع تعهداتشان.
• رونق بخشيدن به بازار كالا و حفظ منافع توليد كنندگان و مصرف كنندگان
این بخشی از همان اهدافی است که بانیان این بورس برای آن پیش‌بینی کردند، بی‌تردید سنجش عملکردهای اخیر بورس کالا، با آنچه هدف شکل‌گیری آن بوده است، بویژه در مراجعه به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت روشن می‌شود. بررسی عملکرد بورس کالاحاکی از آن است که آقایان مسوول در آن اهداف اولیه را رها کرده و پی بوی کبابی را که از گرانی به شامه‌شان رسیده است، گرفته‌اند. اظهار نظر صحیح و در عین حال دیرهنگام آقای وزیر این فرصت را فراهم می‌آورد تا از وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی سوال شود، آیا درست است دست‌پروده شما که قرار بود مایه آرامش بازار باشد، حالا با ولع تمام به بهره‌جویی از فرصت پیش آمده پرداخته و شیره جان تولید کننده و مصرف کننده را بکشد. به ایشان یادآوری که آقای وزیر کار به جایی رسیده است که در تالار بورس کالا مواد اولیه تولید داخل را نیز به دلار نرخ روز محاسبه شده و به تولید کنندگان و صنعتگران فروخته می‌شود آیا شما نمی‌دانید و وزیر دیگر می‌داند؟ اگر داد این است، بیداد چیست؟ حالا نوبت با شماست که با درایت و مدیریت این بساط را سامان دهید و بیش از این دل تولید و صنعت کشور را در سال تولید ملی خون نکنید.
نظرات بینندگان