arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱

بزرگداشت استاد شیدا با همکاری بانک ملت و کمیسیون یونسکو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بزرگداشت شاعر و صائب شناس معاصر زنده یاد محمد بی ریای گیلانی متخلص به شیدا( مدیر بازنشسته بانک ملت) با حضور استادان شعر و ادب و فارسی و مدیران ارشد بانک ملت برپا شد.

به گزارش انتخاب به نقل از روابط عمومی بانک ملت ، در این مراسم که به همت بانک ملت و با همکاری موسسه فرهنگی ملت، کمیسیون یونسکو در ایران و کانون ادبیات ایران در سالن ایوان شمس برگزار شد، مدیرعامل بانک ملت در سخنانی در وصف زنده یاد بی ریای گیلانی گفت: استاد شیدا علاوه بر این که یکی از شاعران توانا معاصر، محقق و هنرمندی صاحب فضایل بود، از مدیران موفق نظام بانکی هم به شمار می آید.

وی با بیان این نکته که استاد شیدا، موسس چندین شعبه مهم از چند بانک معتبر قبل از انقلاب بود، اضافه کرد: این بانک ها پس از ادغام تحت عنوان بانک ملت به فعالیت خود ادامه دادند پس می توان وی را از موسسان و پایه گذاران یک مجموعه اقتصادی به نام بانک ملت نام نهاد.

دکتر دیواندری با اشاره به این نکته که استاد شیدا اصول حسابرسی نوین را به خوبی آموخته بود،  ادامه داد: در اواخر سال 1330 که بانک پارس به عنوان نخستین بانک خصوصی کشور پایه گذاری شد، استاد شیدا در آن بانک مشغول به کار شد و پس از 9 سال، وی به دعوت یکی از بانک های مطرح آن زمان، به تاسیس و سرپرستی شعب آن بانک در استان آذربایجان مامور شد و در مدت دو سال 14 شعبه دایر کرد.

به گفته مدیرعامل بانک ملت، استاد شیدا در سال 1343 نخستین شعبه بانک بیمه ایران را در اصفهان تاسیس و پس از آن نیز نسبت به ایجاد چند شعبه دیگر در این استان اقدام کرد و رییس شعبه مرکزی اصفهان و سرپرست شعب بانک در این استان شد و در همین دوره انجمن مکتب صائب را تاسیس کرد.

دکتر دیواندری با اشاره به این  نکته که استاد شیدا در همان دوره به درخواست دانشگاه اصفهان به این دانشگاه و سپس دانشگاه تهران و بعد وزارت علوم مامور شد، افزود: استاد شیدا در اواخر خدمات دوباره به بانک برگشت و سرانجام در سن 63 سالگی در نوروز 59 به افتخار بازنشستگی در بانک ملت نائل آمد.

وی موفقیت های شغلی استاد شیدا را نتیجه سه ویژگی درستکاری، انضباط و قدرت ابتکار  ایشان دانست و گفت: نظم و انضباط کم نظیر استاد هم در امور شغلی وی اثرگذار بود و هم در عالم ادبیات نمود ویژه ای داشت.

مدیرعامل بانک ملت تاکید کرد: استاد شیدا، انسانی والا، مسلمانی باایمان، شاعری توانا و محققی گرانقدر بود ضمن این که به گواهی اسناد و اطلاعات، وی مدیری موفق و نمونه در بانکداری کشور به شمار می رفت.

به گفته دکتر دیواندری، استاد شیدا نمونه ارزشمند یک بانکدار بود که در دوره خدمتش به حد اعلای موفقیت رسید و کارنامه موفقی از خود بر جای گذاشت.

وی در عین حال از آمادگی کامل بانک ملت برای چاپ و نشر آثار استاد شیدا خبر داد و گفت: امیدواریم این توفیق را داشته باشیم که در یادبود و نکوداشت هنرمندان بزرگ کشور مشارکت داشته باشیم.

دکتر سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران هم در سخنانی تاکید کرد که بدون حمایت مدیرعامل و مجموعه بانک ملت، برگزاری مراسم بزرگداشت استاد شیدا امکان پذیر نبود.
وی با قدردانی از اقدام شورانگیز بانک ملت در حمایت و همراهی برای برگزاری این مراسم، افزود: این که موسسات اقتصادی علاوه بر فعالیت در وادی اقتصادی به وادی فرهنگ و هنر نیز وارد شده اند جای خرسندی دارد.

سعیدآبادی گفت: کمیسیون یونسکو با افتخار اعلام می کند که آماده است تا با همکاری بانک ملت نسبت به چاپ دوزبانه و حتی چندزبانه آثار استاد شیدا با آرم یونسکو اقدام کند تا بدین ترتیب نام و آوازه این شاعر گرانقدر جهانی شود.

دکتر ذاکرالحسینی دبیر علمی همایش هم در سخنانی به تشریح ابعاد مختلف زندگی استاد شیدا پرداخت و گفت: استاد بی ریای گیلانی علاوه بر این که مدیری موفق در نظام بانکی بود، تمام عمر خود را صرف شناخت و شناساندن صائب و اشعار وی کرد.
وی تاکید کرد: استاد شیدا علاوه بر بانکداری و شاعری، در نواختن ویولون، نقاشی و خطاطی نیز استادی چیره دست بود.
نظرات بینندگان