arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۶ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱

موز جای سیب زمینی را می گیرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اقتصاد ایران آنلاین: ممکن است گرمایش زمین میوه موز را به یک منبع اصلی تغذیه در بعضی از کشورهای کم درآمد تبدیل کند.

پژوهشگران کنسرسیوم مراکز بین المللی تحقیقات کشاورزی - سی‌گیار - در گزارشی گفته اند که آلودگی محیط زیست و گرمایش زمین تغییراتی را در شرایط لازم برای رشد گیاهان ایجاد خواهد کرد که از جمله می تواند باعث شود که میوه های گرمسیری، به خصوص موز، جای سیب زمینی را در کشورهای کم درآمد واقع در مناطق معتدل امروزی بگیرد.

علاوه بر موز، کاساوا و گیاه کمتر شناخته شده دیگری به نام کاوپی - یا نخود گاوی - به عنوان مواد اصلی در تغذیه ساکنان این مناطق رواج خواهد یافت.

براساس این گزارش، در حالی که تغییرات آب و هوایی باعث دشواری در کشت محصولات معمول در حال حاضر می شود، جمعیت ساکن مناطق معتدل ناگزیر خواهند شد رژیم غذایی خود را تغییر دهند و به مواد جدید روی آورند.

گرمایش زمین باعث خواهد شد که ادامه کشت برخی از مهمترین محصولات غذایی امروزی که منبع اصلی تأمین کالری است در شماری از کشورها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد.ذرت، برنج و گندم از این قبیل محصولات است که با گرمای هوا و کاهش رطوبت سازگاری چندانی ندارد.

پژوهشگران سی‌گیار افزوده اند که با گرم شدن هوا و تغییرات سریع آب و هوایی، کشت سیب زمینی، که امروزه یکی از مواد اصلی تامین کالری است، چندان ساده نخواهد بود و این محصول، اهمیت خود را در رژیم غذایی مردم مناطق معتدل از دست خواهد داد.

در مقابل، زمین هایی که امروزه زیر کشت سیب زمینی است می تواند برای کاشت گونه هایی از موز که قابل کشت در اراضی مرتفع است به کار رود.
نظرات بینندگان