arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱

زمان معاينه‌فني خودروها به 2سال کاهش مي‌يابد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مؤيد حسيني‌صدر نماينده مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با باشگاه‌ خبرنگاران آلودگي هوا در کلان‌شهرهاي کشور را تهديدي جدي براي سلامت شهروندان خواند و گفت: خستگي زودرس و کاهش راندمان کاري، مرگ زودرس، بروز بيماري‌هاي جدي از جمله عوارض آلودگي هوا در کلان شهرهاست که همانند يک سم کشنده سلامت شهروندان را تهديد مي‌کند.

وي در ادامه با بيان اينکه آلودگي هواي کلان شهرها، موضوع قابل اغماضي نيست، به دلايل متعدد بروز اين معضل اشاره کرد و افزود: زمان معاينه فني خودروها، کيفيت سوخت، افزايش بي‌رويه تعداد خودروها، تک سرنشين بودن خودروها، عدم استفاده از انرژي‌هاي نو از جمله عوامل مؤثر در آلودگي هوا است.

سخنگوي فراکسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس در ادامه از تدوين طرحي براي کاهش زمان معاينه فني خودروها به دو سال خبر داد و اظهار داشت: پنج‌ساله بودن زمان معاينه‌فني خودروها به صلاح سلامت و محيط‌زيست کشور نيست و لازم است اين زمان حداقل به دوسال کاهش يابد.

نماينده مردم خوي با تأکيد براينکه افزايش زمان معاينه‌فني خودروها سلامت سرنشينان و محيط زيست کشور را به خطر انداخته است، تصريح کرد: ۸۰ درصد از آلودگي هوا مربوط به منابع متحرک يعني خودروها مي‌شود که از اين‌رو کاهش زمان معاينه‌فني مي‌تواند در بهبود شرايط کيفيت هوا تأثيرگذار باشد.

حسيني‌صدر با بيان اينکه توجه به موضوع آلودگي هوا از وظايف حاکميتي است و بايد در اين حوزه نظارت‌هاي جدي‌تري اعمال شود، گفت: نهادهاي دولتي، شهرداري‌ها، نهادهاي غيردولتي، صدا وسيما و تمام دستگاه‌هايي که در اين رابطه مي‌توانند نقش مؤثري داشته باشند لذا بايد با همکاري يکديگر اين موضوع را مورد بررسي قرار دهند.

سخنگوي فراکسيون محيط زيست مجلس در خاتمه خاطر نشان کرد: با توجه به اينکه وکلاي ملت نگران سلامت شهروندان هستند، اين فراکسيون اين موضوع را در دستور کار خود دارد و قطعا در اين راستا نشست‌هايي با مسئولان مربوطه برگزار خواهد کرد.

گفتني است، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، از فوت ۵ هزار تهراني درسال براثر آلودگي هوا خبر داده و عنوان کرده است در بحث نظارت در حوزه آلودگي هوا بسيار ضعيف عمل کرده ايم.
نظرات بینندگان