arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱

تولید گوشی تلفن اینترنتی در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه تحقیقات ICT از ساخت نمونه مهندسی پایانه تلفنی مبتنی بر IP تا پایان بهمن خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه، گوشیهای تلفن اینترنتی که امکان مکالمه صوتی و تصویری را فراهم می‌کند بومی می‌شود.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، دکتر صادق عباسی شاهکوه با اشاره به پروژه ساخت پایانه تلفن اینترنتی در پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: این پروژه با هدف بومی سازی ساخت تلفن صوتی و تصویری در لایه های سخت افزاری و نرم افزاری مستقل، در حال انجام است و براساس پیش بینی های انجام شده تا پایان بهمن ماه نهایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این نوع گوشی ها امکان تبادل صوت و تصویر به صورت IP بیس و دیجیتالی ممکن می‌شود، ادامه داد: استفاده از تلفن صوتی تصویری IP، نسبت به تلفن ثابت سنتی مقرون به صرفه است و امکان استفاده از شبکه اینترنت و امکان ایجاد امنیت آن بالا است.

عباسی شاهکوه با تاکید بر اینکه در این پایانه های تلفنی انتقال صوت از طریق شبکه های TCP/IP و تکنولوژی VOIP ممکن می‌شود، گفـت: این گوشی ها با خطوط تلفن ثابت که هم اکنون در کشور وجود دارد، قابل استفاده است و در حال حاضر نیز نمونه آزمایشگاهی این محصول ساخته و فاز نهایی سازی آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه پس از اتمام فاز نهایی این پروژه، تجاری سازی آن برون سپاری می‌شود، ادامه داد: چنانچه بخش خصوصی فعال در کشور تمایل داشته باشند این طرح قابل واگذاری برای تولید انبوه و عرضه در بازار خواهد بود.

رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تاکنون امکان استفاده از تلفن اینترنتی برای مکالمه با خارج از کشور از طریق فناوری TDM و با تلفن های سنتی صورت می گرفت، خاطرنشان کرد: سخت افزار این تلفن جدید در ظاهر شبیه یک تلفن عادی است اما با داشتن آدرس IP می تواند از طریق اینترنت مکالمه و تصویر را منتقل کند.

به گفته وی این دستگاه تلفن شامل یک پردازنده مرکزی و واسط شبکه مناسب، برای اتصال به شبکه است و نرم افزار این تلفن تصویری و صوتی که با زبان های C و JAVA نوشته شده کاملا ماژولار بوده و شامل ماژول های مدیریت سخت افزار، پروتکل TCP/IP و پروتکل سیگنالینگ SIP است و به دلیل ماژولار بودن سخت افزار و نرم افزار در این پروژه، به سادگی می توان با حذف دوربین و صفحه نمایشگر گرافیکی، یک تلفن صوتی مبتنی بر IP ساخت.

دکتر عباسی شاهکوه ادامه داد: برای ساخت بخشهایی از سخت افزار این محصول نیاز به تکنولوژی های نوین چاپ بردهای چندلایه و مونتاژ قطعات دارد که در صورت حمایت مراکز صنعتی و صرفه اقتصادی این بخش نیز بومی خواهد شد و در صورت پشتیبانی از سوی تولیدکنندگان احتمالی، امکان صنعتی کردن نمونه مهندسی این محصول و افزایش قابلیتهای آن وجود دارد.

اصطلاح VOIP به معنای انتقال ترافیک صوت و تصویر روی شبکه دیتا و از طریق بسته های IP است. ﺍیـﻦ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ اﺯ طریق نمونه برداری سیگنال آنالوگ صدا، فشرده سازی و بسته بندی نمونه ها و سپس ارسال بسته ها بر روی شبکه براساس پروتکل IP از یک طرف و از طرف دیگر دریافت بسته های بازیافت داده های دیجیتال و بازسازی سیگنال آنالوگ صدا از آنها، امکان پذیر می شود.
نظرات بینندگان