arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۳ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱

صنف نشر در حال سقوط است

داودی‌پور می‌گوید: با این وضعیت صنف نشر در حال سقوط است و این مساله‌ای نیست که بتوان آن را انکار کرد و توصیه من این است که برای هر اقدامی، کار کار‌شناسی انجام شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 کاهش قیمت کاغذ تحریر ظرف یک ماه اخیر، بسیاری از فعالین مرتبط با این کالا را امیدوار به بهبود شرایط کرده است، اما در این میان نگرانی‌هایی هم برای وضعیت فعلی وجود دارد.

به گزارش ایلنا، «محمدمهدی داودی‌پور»؛ رئیس هیات مدیره‌ی تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران در این باره گفت: امیدوارم این کاهش قیمت کاذب نباشد. گران شدن ناگهانی و جهشی، تبعات خاص خود را دارد، اما از آن طرف کاهش سریع و بی‌دلیل قیمت هم قطعآ ایجاد مشکل می‌کند. هر اقدامی باید با روند و برنامه‌ریزی درست و مدون باشد و در غیر این‌صورت ایجاد مشکل خواهد کرد.

او در مورد دلیل این کاهش قیمت گفت: به نظر من این مساله می‌تواند دو عامل داشته باشد، اول این‌که یا ارزی را با قیمت ارزان‌تر در اختیار واردکننده‌ها گذاشته‌اند که من در این مورد چیزی ندیدم و به نظر من چنین چیزی وجود ندارد. دلیل دوم می‌تواند فشار آوردن اداره‌ی تعزیرات برای تخلیه‌ی انبارهای کاغذ باشد که این کار هم روش درستی برای طولانی مدت نیست.

داودی‌پور ادامه داد: وقتی این نوع حرکت‌های غیرکار‌شناسانه انجام می‌شود، مشکلاتی را در پی خواهد داشت که از خود موضوع سنگین‌تر است. البته خود من به عنوان یک ناشر و نه رئیس هیات مدیره تعاونی ناشران، آرزو می‌کنم که کاغذ بندی ۱۰۰۰ تومان بشود، اما کاهش بی‌دلیل قیمت هم بدون شک مشکل‌ساز خواهد بود.

او به مشکلات پیش روی واردات برای تعاونی ناشران اشاره کرد و گفت: خود ما از ۲۸ تیرماه نتوانسته‌ایم حتی یک پروفرمای ۵۰۰ تنی را به سرانجام برسانیم، در حالی‌که نیاز ما حداقل ۵ تا ۶ هزار تن در ماه است. به هر حال همانطوری که گفتم وقتی ارزی به شکل مقطعی در اختیار گروهی قرار بگیرد و یا با فشار تعزیرات کاغذ وارد بازار شود، نمی‌توان به وضعیت خوش‌بین بود. با این وضعیت صنف نشر در حال سقوط است و این مساله‌ای نیست که بتوان آن را انکار کرد و توصیه من این است که برای هر اقدامی، کار کار‌شناسی انجام شود.
نظرات بینندگان