arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۵۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱

چرا صادرات طلا از ایران ممنوع شد؟

براساس این تصمیم، صادرات فلزات گرانبها اعم از اینکه به صورت خام (شمش،مسکوک، قراضه و...) یا مصنوعات و زیورآلات باشد، موکول به اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صادرات فلزات گرانبها اعم از طلا ، نقره و پلاتین در ایران بدون مجوز بانک مرکزی ممنوع اعلام شد. برخی تحلیل‌گران معتقدند هدف از این تصمیم جلوگیری از خروج دارایی‌های مردم به صورت فلزات گرانبها به خارج از کشور است.

به گزارش سرویس اقتصادی "انتخاب" ، معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه اعلام کرد که صادرات طلا و فلزات گرانبها، از جمله طلا، نقره و پلاتین بدون مجوز بانک مرکزی ممنوع شد است.

محمدرضا نادری در نشست معاونان امور گمرکی ۳۰ گمرک کشور با اشاره به نوسانات نرخ ارز و چالش‌های موجود در عرصه تجارت خارجی دلیل ممنوعیت صادرات برخی از کالاها را "جلوگیری از احتمال کمبود آنها در بازار" خواند.

وی افزود: «براساس این تصمیم، صادرات فلزات گرانبها اعم از اینکه به صورت خام (شمش،مسکوک، قراضه و...) یا مصنوعات و زیورآلات باشد، موکول به اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.»

نادری ادامه داد: «گمرک همواره تأکید کرده است که صادرات محور توسعه است، اما نوسانات اخیر نرخ ارز این دغدغه را به‌وجود آورده که اگر به ‌منظور کسب سود، همه تولیدات کشور صادر شود، از نظر معیشتی و رفاه مردم، ممکن است با کمبود مواجه شویم.»

رویترز با انتشار گزارشی در این باره  مدعی شده ، که به دلیل مشکلات موجود در ایران برای تبدیل دارایی‌های مردم به دلار و یورو ، بانک مرکزی می‌خواهد با این تصمیم جلوی انتقال دارایی‌های مردم به شکل فلزات گرانبها به خارج از کشور را بگیرد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفته است:بر اساس مصوبه دولت صادرات ۵۲ قلم کالا ممنوع شده و اخیرا نیز صادرات تعداد زیادی از کالاها منوط به دریافت مجوز از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شده است. دلیل ممنوعیت صادرات این کالاها جلوگیری از کمبود احتمالی آنها در بازار داخل عنوان شده است.

"دلیل ممنوعیت صادرات طلا شرایط فعلی اقتصادی است"

همچنین مهر نوشت: «اگرچه طبق قانون، مسکوکات ساخته‌شده از فلزات گرانبها تاکنون نیاز به مجوز بانک مرکزی نداشته است، اما شرایط فعلی اقتصادی باعث شده است تا مصوبه‌ای مبنی ‌بر لزوم دریافت مجوز بانک مرکزی برای صدور این قبیل کالاها به تصویب برسد.»
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
خواننده انتخاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
16
22
غیر از این عمل بشه جای تعجبه این قانون نه فقط الان بلکه همیشه باید اجرا بشه طلا و ارز کالاهای مهمی هستند که همیشه باید کنترل بشوند تا سودجویان نتوانند اموال کشور به هر شکل از کشور بدون مشکل خارج کنند نمونش اختلاص کننده 3000میلیلری که فرار کرده کانادا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
8
66
تحریم ها که بی اثر بودن! چی شد پس؟
ram
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
6
24
ممنوعیت صادرات طلا از مبادی قانونی باعث خروج این کالا از مبادی غیر قانونی و باعث افزایش هزینه های نقل و انتقال و در نتیجه برگشت این هزینه ها بر این کالا و باعث گرانی طلا در داخل کشور میشود .
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
2
23
هر سکه 8.5گرم که بانک 9میلیون فروخته میشه 76تن و ما کل تولید سالانه 5تن طلا داریم که اونم تایید شده نیست پس باید نفت بدیم و طال بگیریم تا بتونیم زودتر 9میلیون سکه را که پیش فروش شده به مردم بدیم و ما هیچ وقت صادرکننده طلا نبودیم میتونید فهرست تولید کننده گان طلا را جستجو کنید و ببنید تا چین و آفریقاجنوبی و عربستان و.... باشند کسی نمیتونه طلا تولید کنه و صادر کنه ما در رده 66 دنیا 850کیلو تولید تایید شده داریم و تا 80000کیلو مطف سکه و طلا خودمان فاصله تا ثریا است
نظرات بینندگان