arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۱۹۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱

بررسی مؤلفه‌های اقتصادمقاومتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب با بیان راهکار اقتصاد مقاومتی در واقع به جنگ اقتصادی موجود در جهان اعلان جنگ کردند، گفت: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حال بررسی مؤلفه های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش انتخاب ، کاظم جلالی در گفتگو با مهر ضمن تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی که رهبری به آن اشاره کردند در مقابل جنگ اقتصادی است که دنیا علیه ایران به کار گرفته، افزود: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حال بررسی مؤلفه های اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در این شرایط باید جنگ اقتصادی را خوب بشناسیم و حالت رزم بگیریم و خودمان را برای جنگ تمام عیار آماده کنیم.

شناخت و مدیریت مشکلات جهت رفع آن ها

وی با اشاره به این که بعضی از این آمادگی ها، مدیریتی است، عنوان کرد: گاهی یک پدر تمام مشکلات موجود را می داند و می شناسد، آن ها را تحلیل و بررسی می کند اما به کودک خود از مشکلات  نمی گوید، بلکه آن ها را تدبیر و مدیریت می کند تا مشکلات مرتفع شوند و آرامش باز گردد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اکنون ما مدیران این جامعه هستیم که باید امور آن را تدبیر کرده و به دنبال راهکار مناسب برای خروج از این جنگ اقتصادی باشیم، باید بدانیم چگونه مدیریت کنیم، به عنوان یک مسئول، یک کارمند، یک کارگر یا هر کسی دیگری باید چگونه حرکت کنیم.

استراتژی تسهیل در مقابل تحریم ها

نماینده مردم شهرستان های میامی و شاهرود در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: غرب اکنون سیاست تحریم را در مقابل ایران پیش گرفته و روز به روز نیز آن را گسترش می دهد در مقابل این جنگ خاموش، مرکز پژوهش ها پیشنهاد استراتژی تسهیل را ارائه کرده است.

جلالی عنوان کرد: اکنون دشمن شاخصه های تولیدی ما در بخش های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی را نشانه گرفته و در حال فشار آوردن به تک تک این بخش هاست.

وی با اشاره به این که کار دشمن در راستای اهداف او انجام می شود ادامه داد: خودمان که نباید به بخش تولید حمله کنیم و تولید کنندگان را که زیر فشار مشکلات قرار دارند، بیشتر در مضیقه قرار دهیم.

سیستم بانکی کشور هوشیارانه عمل کند

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی کشور تاکید کرد: سیستم بانکی کشور باید هوشیارانه با این مشکل روبرو شود و اجازه ندهد یک کارخانه هر چند کوچک با فشارهای وارده از سوی بانک به سمت ورکشتگی پیش برود.

جلالی یادآور شد: گاه دولت به مردم بدهکار است اما طلب کوچک خود از مردم را مطالبه می کند، در این شرایط می شود از استراتژی تسهیل استفاده کرد تا به صورت پایاپای مشکلات حل شود.

وی ابراز داشت: درست نیست به عنوان دولت بدهکاری های خود به مردم را نادیده بگیریم اما طلبکاری ها را بزرگ کرده و دنبال وصولش باشیم.

تشکیل دادگاه های ویژه اقتصادی در دادگستری ها

جلالی در ادامه به ضرورت تشکیل دادگاه های ویژه اقتصادی مطرح شده در مولفه های اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: باید شعب خاص اقتصادی در دادگاه ها در نظر گرفته شود و قاضی با نگاه دقیق اقتصادی به پرونده های این چنینی رسیدگی کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که همه ناکارآمدی ها را هم نباید به گردن تحریم ها بگذاریم، تاکید کرد: باید توجه داشت که همه نیازمندی های صنعت از خارج کشور تامین نمی شود، خیلی از مواد اولیه در داخل تولید می شود با کیفیت خیلی بهتر و مناسب تر؛ تنها نیاز به برنامه ریزی هدفمند جهت استفاده از توانمندی ها در بخش اقتصادی هستیم.

تفکر بسیجی و عمل جهادی نیازمند صنعت کشور

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی کشور با اشاره به این که صنعت گر، تولید کننده و کشاورز نباید احساس بی پناهی کند، خاطر نشان کرد: باید در بخش اقتصادی و اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور با تفکر برنامه ریزی شده پیش برویم.

وی یادآور شد: با برگزاری یادواره شهدا و چفیه انداختن هیچ کدام از ما بسیجی نمی شویم، این ها خوب است اما بدون تفکر و عمل بسیجی هیچ چیز ارزش ندارد.

جلالی عنوان کرد: متکفلین امر صنعت نباید به خواب بروند و از این بخش غفلت کنند، آبادی صنعت نیاز به تفکر بسیجی و عمل جهادی دارد.

اگر امروز یک شغل از بین برود خیانت است

وی ضمن تاکید بر اینکه امروز اگر یک شغل در این جامعه از دست برود خیانت است، تصریح کرد: صنعتگر، تولید کننده، کشاورز همه خانواده ما هستند، نباید بگذاریم هیچ یک از اعضای این خانواده شغل خود را از دست بدهد و دچار مشکلات اقتصادی شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر نمی توانیم شغل جدید ایجاد کنیم نباید بگذاریم اشتغال موجود هم از بین برود.

نمی توان همه راه ها را بست و انتظار پیشرفت داشت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی کشور تصریح کرد: باید با زمین خواری ها، از بین رفتن باغات و مزارع مخالفت کنیم اما نباید با انداختن سنگ های مختلف جلوی بخش تولید، راه سرمایه گزاران را هم سد کنیم.

جلالی همچنین ضمن تاکید بر اینکه نمی توان همه راه ها را بست و انتظار داشت در کنار آن اشتغال ایجاد شود، اظهار داشت: باید شرایط را شناخته و مشکلات را از بین ببریم، در این شرایط حساس باید با اتحاد کشور را بسازیم نه این که با دست خود اقدام به نابودی آن کنیم.

نماینده مردم میامی و شاهرود در مجلس شورای اسلامی در خاتمه با اشاره به این نکته که برای عبور از این گردنه باید با هوشیاری، توجه به تدابیر رهبری، تقویت نهادهای درونی، انضباط مالی و عمل به شعار تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی توجه بیشتری شود، افزود: ما مجری هستیم، باید تدابیر را به درستی درک کنیم و آن را فرموله کرده و به اجرا در بیاوریم.
نظرات بینندگان