arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۱

سودجویی به بهانه صرفه‌جویی در مصرف آب!

بروز چنین اتفاقی برای سرپرستان خانوارها این شائبه را به وجود می‌آورد که افرادی با استفاده از رانت دولتی به اطلاعات سرپرستان خانوارها دست یافته و به صورت مکرر با آنها تماس برقرار می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طی روزهای اخیر بازاریابان برخی شرکت‌های فروشنده تجهیزات کاهنده مصرف آب با شهروندان قمی تماس می‌گیرند و از طرح قریب الوقوع وزارت نیرو برای افزایش بهای آب خبر می‌دهند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر ، برخی افراد در قم پس از برقراری ارتباط تلفنی با سرپرست خانوارها، به گونه‌ای وانمود می‌‌کنند که از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای کمک به صرفه جویی در مصرف آب شهروندان معرفی شده‌اند و مردم باید به ناچار از تجهیزات این شرکت استفاده کنند.

تماس‌های مکرر این شرکت‌ها که در خارج از استان فعالیت می‌کنند باعث نگرانی شهروندان قمی و سردرگمی آنها شده است.

یکی از شهروندان قمی در گفتگو با مهر به تشریح جزئیات تماس بازاریاب یکی از این شرکت‌ها با وی پرداخت و گفت: چند روز پیش فردی با من تماس گرفت و ادعا کرد که با توجه به طرح وزارت نیرو برای افزایش بهای آب مصرفی باید از دستگاه‌های کاهنده مصرف آب استفاده کنم.

این شهروند قمی درخواست بازاریاب شرکت را رد کرد ولی پس از پافشاری بازاریاب برای خریداری این تجهیزات، حس کنجکاوی‌اش بالا رفت.

بازاریاب شرکت در ادامه به این سرپرست خانواده گفت: از آنجایی که استان قم جزو استان‌های اجباری در استفاده از این تجهیزات محسوب می‌شود دولت برای خانواده‌های کم بضاعت تخفیف ویژه‌ای قائل شده و اگر شما بخواهید این تجهیزات را به صورت آزاد خریداری کنید باید حدود 600 هزار تومان پرداخت کنید ولی دولت دلش به حال طبقه ضعیف جامعه می‌سوزد و این تجهیزات را به قیمت 290 هزار تومان به شما عرضه می‌کند.

این شهروند گفت: بیان این جملات، مرا به جستجوی بیشتر وا داشت. به این شخص گفتم اگر دولت می‌خواهد برای ما دلسوزی کند چرا این تجهیزات را به رایگان توزیع نمی‌کند؟ با گفتن این جمله، لحن صدایش تغییر کرد و گفت: اگر دولت می‌خواست برای ما دلسوزی کند وضعیت ما که این طوری نبود.

وی افزود: هر چه از پرسش‌های من و پاسخ‌های بازاریاب می‌گذشت، حس کنجکاوی من بیشتر می‌شد، تا اینکه از او پرسیدم اگر نخواهم در این طرح مشارکت کنم چه اتفاقی می‌افتد؟ او هم گفت: این طرح، سراسری و اجباری است و باید اجرا شود.

وی ادامه داد: وقتی تعداد سئوالات من بیشتر شد، بازاریاب مورد نظر بدون خداحافظی گوشی را قطع کرد.

سوء‌استفاده از اطلاعات سرپرستان

بروز چنین اتفاقی برای سرپرستان خانوارها این شائبه را به وجود می‌آورد که افرادی با استفاده از رانت دولتی به اطلاعات سرپرستان خانوارها دست یافته و به صورت مکرر با آنها تماس برقرار می‌کنند.

علاوه بر این، اعلام قریب الوقوع بودن افزایش بهای آب مصرفی در شرایط ناپایدار اقتصادی، نوعی نگرانی در بین شهروندان ایجاد کرده که ممکن است این ماده حیاتی هم طعمه گرانی شود.

یکی از همشهریان که بازاریاب یکی از این شرکت‌ها با وی تماس گرفته است، در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از سازمان هدفمندی یارانه‌ها و نهادهای مسئول گفت: فردی که با من تماس گرفت حتی آدرس منزل شخصی مرا اعلام کرد و من بلافاصله با شرکت آب و فاضلاب قم تماس گرفتم و آنها را در جریان این موضوع گذاشتم که کارشناسان این شرکت از افزایش بهای آب و اجباری بودن طرح استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب اظهار بی‌اطلاعی کردند و از من خواستند به این بازاریاب اعتماد نکنم.

وی ادامه داد: سازمان هدفمندی یارانه‌ها و نهادهای مسئول باید پاسخگو باشند که اگر فعالیت این شرکت‌ها و مطالب اغواکننده‌ای که بازاریابان آنها مطرح می‌کنند نوعی سودجویی و سوء استفاده است چرا با آنها برخورد نمی‌شود و اینکه چرا اطلاعات سرپرست خانوارها در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار می‌گیرد و هر از چند گاهی به بهانه کمک رسانی به مردم مزاحم آنها می‌شوند؟

تماس‌های مکرر شهروندان با شرکت آب و فاضلاب استان در مورد تماس‌های مشکوک بازاریابان شرکت‌های ذکر شده، مسئولان شرکت آبفا را به اطلاع رسانی عمومی وا داشت.

مردم فریب سودجویان را نخورند

در این زمینه محمد کربلایی ابراهیمی، مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به تماس‌های مکرر شرکت‌های فروشنده تجیهزات کاهنده مصرف ‌آب از خارج از استان با شهروندان قمی در خصوص اجباری بودن خرید محصولات آن شرکت‌ها با تایید وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب و سردرگمی مردم در این رابطه، گفت: شرکت آب و فاضلاب هیچ گونه ارتباط کاری با شرکت‌های یاد شده و مشابه ندارد و مسئولیتی در قبال محصولات این شرکت‌ها چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ هزینه‌ای عهده دار نخواهد بود.

وی همچنین در خصوص شایعات مطرح شده از سوی بازاریابان این شرکت‌ها در مورد افزایش قیمت آب در آینده نزدیک که با انگیزه فروش محصولات شرکت‌های مزبور عنوان می‌شود، تاکید کرد: هر گونه تغییر در تعرفه‌های آب تنها از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها و از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

مدیر آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان در ادامه با بیان اینکه استفاده از شیرآلات و تجهیزات کاهنده مصرف به میزان قابل توجهی در کاهش مصرف و هزینه‌های خانوار تاثیرگذار است، اظهار کرد: هیچ اجباری از سوی وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب در استفاده از این تجهیزات وجود ندارد.

وی افزود: همشهریان گرامی در صورت لزوم می‌توانند شیرآلات و ادوات کاهنده مصرف مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر سطح شهر خریداری کنند و فریب افراد سودجو را نخورند.

کربلایی در پایان خواستار عدم اعتماد به شرکت‌های سودجو شد و تاکید کرد: روش‌های صرفه جویی در مصرف آب بارها توسط مسئولان و کارشناسان مربوطه اعلام شده و مردم می‌توانند از این روش‌ها در راستای مدیریت مصرف آب استفاده کنند.
نظرات بینندگان