arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۱۲ آبان ۱۳۹۱

آقای بهمنی با نان 6 میلیون ایرانی بازی نکنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از مدتها پيش بحث عدم پرداخت تسهيلات به خودروسازان به موضوعي پيچيده در محافل صنعتي تبديل شده است و كارشناسان اين كم كاري در پرداخت تسهيلات به خودروسازان را در برهه حساس كنوني مفيد نمي دانند.

به گزارش انتخاب به نقل از صدخبر ، تقريباً بيشتر دنبال كنندگان اخبار خودرو ديگر از كم و كيف ماجراي پرداخت تسهيلات به خودرو سازان آگاهي دارند اما محض يادآوري بايد گفت اين تسهيلات بدليل عدم رونق و افت توليد در صنعت خودروسازي كشور توسط كارگروهي به نام حمايت از توليد در حدود 5 ماه پيش براي خروج خودروسازان از روند افت توليد و حمايت از قطعه سازي تصويب شد.

بي شك دولت و مجلس به خوبي از ارزش صنعت خودرو و رابطه آن با صنايع پائين دستي و بالادستي مطلع اند وبه گفته كارشناسان اتخاذ اين تصميم و انجام به موقع آن كمك شايان توجهي به صنعت بزرگ خودروسازي كشور مي كرد.

اما در مقابل موافقت دولت، مجلس و ديگر نهادهاي ذيربط، بانك مركزي بعنوان مرجع پرداخت تسهيلات بطور كل با ايجاد شروط نا معقولي كه به گفته انجمن خودروسازان به شوخي بيشتر شبيه است، اين تفكر را ايجاد كرده است كه اين نهاد در نظر دارد خودروسازان را از دريافت اين كمك هاي دولتي منصرف كند.

اين درحالي است كه به گفته برخي از صاحب نظران پرداخت تسهيلات به خودروسازان از طرفي حتي به سود نظام بانكي خواهد بود چرا كه بخش اعظم اين تسهيلات به قطعه سازان بدهكار به بانكها خواهد رسيد و ازاين طريق زمينه پرداخت بخشي اعظمي از بدهي هاي معوقه دهها بلكه صدها شركت قطعه ساز به بانك ها هموار و اين امر باعث ايجاد نشاط بيشتردر سيستم بانكي خواهد شد.

اما متاسفانه بانك مركزي در اقدامي غيرقابل قبول با ايجاد شروط نامناسب، دست بر نقطه حساسي گذاشته است.چرا كه صنعت خودرو در بدبينانه ترين حالت ، منبع درآمد 6ميليون ايراني بوده كه بايد حمايت شودتا از اين بحران گذر كند و در حالي كه امروز مي توان بااقداماتي از اين دست از فروپاشي صنعت خودروي كشور جلوگيري كرد بايد با تمام توان از توليد و كار و سرمايه ايراني دفاع كرد.

رئيس كل بانك مركزي بايد به اين نكته توجه بيشتري داشته باشد كه شايد اين آخرين تذكرات و يادآوري ها باشد و با وجود تاخير 5 ماهه هنوز مي توان به اين صنعت كمك كرد و مي شود از اقدامات نسنجيده پرهيز كرد چون از بين رفتن و به خطر افتادن منابع درآمد 6ميليون ايراني طبيعتاً نتايج خوبي نخواهد داشت و سوال اينجاست آيا اين نهاد تبعات زمين گير شدن و از بين رفتن و بيكاري بخش عظيمي از سرپرستان خانواده هاي كشوررا متقبل خواهد شد؟

صنعت خودرو در حال زمين گير شدن است و عدم پرداخت تسهيلاتي كه مورد تائيد دولت و مجلس شوراي اسلامي و بسياري از كارشناسان بوده بواسطه تصميمات فردي با خطر تعطيلي مواجه شده است.
نظرات بینندگان