arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۱

آمریکا: سختی قوانین فروش دارو به ایران کاهش یافته

فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص، بنیادی که با «شش میلیون» بیمار در ایران در ارتباط است ، گفت: «هر سازمان، کشور یا مسئولی که صحبت می‌کند که تحریم‌ها برای مردم نیست، این حرف بچگانه‌ای است. خودشان واقعیت را می‌دانند که تحریم‌ها به مردم فشار می‌آورد،‌به دولت فشاری وارد نمی‌کند... اگر دارو وارد ایران نشود یا کم وارد ایران شود، مردم دچار مشکل می‌شوند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به دنبال بالا گرفتن نگرانی‌ها از تأثیر منفی تحریم‌ها  شهروندان عادی از جمله بیماران، یک مقام وزارت خزانه‌داری در دولت باراک اوباما گفته است که ایالات متحده از شدت قوانین محدودکننده فروش دارو به ایران کاسته است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ، روزنامه آمریکایی "لس‌آنجلس تایمز" در گزارشی آورده است: اگرچه تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، فروش دارو به ایران را ممنوع نکرده است، صادرکنندگان دارو موظف هستند برای تجارت با ایران مجوز ویژه‌ای درخواست کنند.

با این‌ حال سخنگوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا به این روزنامه گفته است که این وزارت‌خانه از ماه گذشته میلادی، اکتبر، تغییراتی در قوانین مربوط به صادرات دارو و غذا به ایران اعمال کرده تا از بار تشریفات اداری فروش اقلام خاصی از غذا و دارو به ایران بکاهد.

در این خصوص فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص، بنیادی که با «شش میلیون» بیمار در ایران در ارتباط است، در گفت‌و‌گویی با شبکه خبری «الجزیره» که ۱۰ آبان‌ماه منتشر شد، گفت: «هر سازمان، کشور یا مسئولی که صحبت می‌کند که تحریم‌ها برای مردم (ایران)‌ نیست، این حرف بچگانه‌ای است. خودشان واقعیت را می‌دانند که تحریم‌ها به مردم فشار می‌آورد،‌به دولت فشاری وارد نمی‌کند... اگر دارو وارد ایران نشود یا کم وارد ایران شود، مردم دچار مشکل می‌شوند.»

دختر اکبر هاشمی رفسنجانی که پیشتر نیز گفته بود که به خاطر تحریم‌ها تهیه دارو برای بیماران خاص در ایران دشوار شده است اواخر مردادماه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل آورده بود: «ورود داروهایی که در ایران تولید نمی‌شوند و نیز مواد اولیه دارو دچار وقفه شده و می‌رود تا علاوه بر کمبود یا نایاب شدن تعدادی از اقلام دارویی، بعضی کارخانه‌های داروسازی را نیز تا یکی دو ماه آینده به تعطیلی بکشاند.»

وی در این نامه ضمن تأکید بر تأثیر «مستقیم» تحریم‌ها بر بیماران، خواستار اقدام "بان کی‌ مون" برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بیماران ایرانی شده بود.

به دنبال این نامه، دبیرکل سازمان ملل در روز ۱۴ مهرماه دشواری صادرات دارو به ایران را گوشزد کرده و گفت: «حتی شرکت‌هایی که مجوز لازم برای صادرات غذا و دارو به ایران را دریافت کرده‌اند، برای یافتن بانک‌های واسطه به منظور انجام نقل و انتقالات مالی با مشکل مواجه هستند.»
نظرات بینندگان