arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۳۶۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۹ - ۱۳ آبان ۱۳۹۱

مخالفت آمریکا با سفر اردوغان به غزه

آمریکا مدعی است این اقدام نخست وزیر ترکیه باعث به مخاطره افتادن صلح و امنیت در منطقه می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایالات متحده آمریکا ضمن مخالفت با سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، به نوار غزه چنین اظهار نظر کرد که این اقدام باعث به مخاطره افتادن صلح و امنیت در منطقه می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از  شین‌هوآ، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه در نشستی خبری با خبرنگاران گفت: «ما مخالف توافق با حماس هستیم. چنین بازدیدهایی برای پیش‌برد هدف صلح و برقراری امنیت در منطقه مفید نیست.»

او افزود: «به جای این، ما از همه می‌خواهیم که برای نزدیک کردن طرف‌های درگیر نقشی سازنده ایفا کنند.»

نوار غزه از سال ۲۰۰۷ و در پی بالا گرفتن اختلافات میان دو جنبش فتح و حماس تحت کنترل نیروهای حماس آمده است، در حالی که تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس، کنترل سرزمین‌های کرانه باختری را بر عهده دارد.

واکنش منفی آمریکا به خبر سفر قریب‌الوقوع مقام ترک ساعاتی پس از آن منتشر شد که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، به هنگام بازگشت از سفر خود به برلین، پایتخت آلمان، به خبرنگاران گفت که به زودی از غزه بازدید می‌کند.

او همچنین افزوده است که مقامات ترکیه و غزه در حال گفت‌وگو برای تحقق این سفر هستند.

به گزارش نشریه ترکیه‌ای تودیز زمان، آقای اردوغان سفر امیر قطر به غزه را که به تازگی انجام گرفته تحسین کرده و گفت که قصد داشته است در تماسی تلفنی با امیر قطر برای انجام این سفر به او تبریک بگوید، اما تعطیلات عید قربان باعث ایجاد وقفه در این برنامه شده است.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، به همراه همسر خود اواخر ماه گذشته میلادی در راس هیئتی بزرگ از مرز مصر به غزه سفر کرد و اسماعیل هنیه، نخست وزیر حماس، از او استقبال کرد.

نخست وزیر ترکیه گفت که او حتی یک بار نیز به محمود عباس، رقیب اصلی حماس و رئیس جمهور تشیکلات خودگردان فلسطین، پیشنهاد داده است که با هم از غزه بازدید کنند و این پیشنهاد با استقبال گرم او مواجه شده است.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به برنامه آقای اردوغان برای سفر به نوار غزه گفت که واشینگتن با ترکیه گفت‌وگویی خواهد داشت تا از قصد آنها برای انجام این سفر به درک بهتری برسند.

ایالات متحده مخالف گسترش ارتباطات خارجی حماس است.


نظرات بینندگان