arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱

انتشار فیلم شکنجه حامیان اسد/ سازمان ملل: ارتکاب جنايت جنگی توسط مخالفان بشار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نتشار فيلم ويدئويی در شبکه اجتماعی «يوتيوب» که به نظر می‌رسد تصاوير آن نشان دهنده بد رفتاری مخالفان مسلح بشار اسد، رئيس جمهور سوريه با سربازان ارتش دولتی اين کشور و سپس اعدام آن‌ها باشد، واکنش سازمان ملل متحد را برانگيخت و این سازمان از احتمال «ارتکاب جنايت» جنگی توسط مخالفان خبر داد.

فيلم ويدئويی آماتور، مخالفان مسلح بشار اسد را در حال ضرب وشتم تعدادی اسير نشان می‌دهدکه لباس نظامی بر تن دارند. اين ضرب و شتم با فحاشی همراه است که افراد اسير شده را «سگ‌های اسد» خطاب می‌کردند. پس از آن نظاميان اسير شده مجبور می‌شوند روی زمين دراز بکشند و سپس به ضرب گلوله افرادی که به نظر می‌رسد از نيروهای مخالفان باشند، کشته می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در واکنش به انتشار اين فيلم ويدئويی، روپرت کولويل سخنگوی کميساريای عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر  روز جمعه گفت: «ما اين فيلم را بايد به دقت بررسی کنيم. اين فيلم به دقت بازبينی خواهد شد اما ادعا‌ها اين است که اين‌ها سربازانی بودند که ديگر مبارز نبودند و از اين رو در حال حاضر بسيار محتمل به نظر می‌رسد که اين يک جنايت جنگی باشد.»

سازمان عفو بين الملل و ديدبان حقوق بشر سوريه که مقر آن در لندن پايتخت بريتانيا است، اين اعدام‌ها را محکوم کرده‌اند.

روپرت کولويل گفت که اگر صحت و سندیّت اين تصاوير تأييد شود، اين ويدئو می‌تواند در پروسه‌های حقوقی عليه عاملان بکار رود.

او خاطرنشان کرد: «يک بار ديگر از تمام طرف‌های مناقشه در سوريه می‌خواهيم قانون بين المللی حقوق بشر و قانون انساندوستانه بين المللی را محترم بشمارند. نبايد گمان کنند که اين گونه جنايات پی گيری نخواهد شد. شواهد زيادی برای بسياری از اين جناياتی که بوقوع پيوسته‌اند وجود دارد. اين ويديو اگر تأييد شود، اگر جزئيات کمی روشن‌تر شود، بخوبی می‌تواند جزئی از اين شواهد باشد.»

ديده‌بان حقوق بشر سوريه، روز پنجشنبه گفت که شورشيانی که عليه حکومت بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه مبارزه می‌کنند در حمله به سه پاسگاه ارتش در شمال غربی کشور ۲۸ سرباز را کشتند.

از سوی ديگر، اختلاف ميان شورای ملی مخالفان سوريه و دولت آمريکا پس از سخنان هيلاری کلينتون وزير امور خارجه اين کشور بر ضرورت تشکيل يک گروه اپوزيسيون جديد و فراگير، بالا گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای ملی سوريه که در آن طيف‌های گسترده‌ای از مخالفان اين کشورر حضور دارند، در بيانيه‌ای خاطرنشان کرده است که اين شورا «جدی بودن خود در مذاکره با تمام طيف‌های مخالفان بر سر مرحله انتقالی و تشکيل دولتی که نماينده تمام اقشار ملی است، نشان داده است.»

اين بيانيه تاکيد کرده است که هيچ تشکيلاتی، نمی‌تواند جايگزين شورای ملی شود.

شورای ملی سوريه با انتقاد از سخنان هيلاری کلينتون اظهار داشته است: «هر گونه سخن گفتن از عبور از شورای ملی يا تشکيل چارپوبی برای مخالفان به عنوان جايگزين آن، چيزی نيست جز تلاش برای ضربه زدن به انقلاب سوريه يا پاشيدن بذر اختلاف در آن.»

هيلاری کلينتون گفته بود که ديگر نمی‌توان شورای ملی را به عنوان «رهبر فعلی مخالفان» به شمار آورد بلکه ين شورا می‌تواند «بخشی از اپوزيسيون باشد که بايد دربرگيرنده شخصيت‌هايی از داخل و خارج سوريه باشد.»

او همچنين از مخالفان در سوريه خواسته بود جلوی نفوذ افراد تندرو را در ميان خود بگيرند.
اين اختلاف‌ها دو روز پيش از آن روی داده است که قرار است کنفرانس بين المللی دوستان مردم سوريه در دوحه پايتخت قطر برگزار شود.
نظرات بینندگان