arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۶ - ۱۴ آبان ۱۳۹۱

شبیه‌سازی اسرائیل از حمله به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
موسسه اسرائیلی «مطالعات امنیت ملی» اخیرا شبیه‌سازی را از طرح حمله یکجانبه رژیم‌صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران منتشر کرده و به پیش‌بینی رخدادهایی پرداخته که تا 48 ساعت پس از این حمله اتفاق می‌افتد.

فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی«جروزالم‌پست» نوشت: «موسسه مطالعات امنیت ملی» اسرائیل اخیرا رزمایشی را برای شبیه‌سازی طرح حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران انجام داده و پیامدهای آن تا 48 ساعت پس از حمله به ایران، پیش‌بینی کرده است.

در این شبیه‌سازی این طور فرض شد که این حمله در روز 9 نوامبر (3 روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا) انجام شده و آمریکا از همراهی رژیم‌صهیونیستی در این حمله، خودداری کرده است.

رویای حمله موفقیت‌آمیز به تاسیسات هسته‌ای ایران

این موسسه صهیونیستی که تحت نظر دانشگاه تل‌آویو فعالیت می‌کند، در شبیه‌سازی خود، اولین خبر در مورد این حمله خیالی را اینطور مخابره کرده است: «شبکه الجزیره گزارش داده است که جنگنده‌های اسرائیلی به تاسیسات هسته‌ای ایران در سه مرحله حمله کرده‌اند. در پی انتشار این گزارش، مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که چون راه دیگری برای آن‌ها نمانده بود، به تاسیسات هسته‌ای در ایران حمله کرده‌اند».

در سناریوی نوشته شده توسط اسرائیلی‌ها، این حمله موفقیت‌آمیز بوده و تاسیسات هسته‌ای ایران را تخریب می‌کند. هرچند که در این گزارش آمده است که حتی در اثر تخریب این تاسیسات، برنامه هسته‌ای ایران تنها سه سال به تاخیر می‌افتد.

این موسسه در حالی حمله اسرائیل به ایران را موفقیت‌آمیز پیش‌بینی کرده که چندی قبل جمعی از مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا در اندیشکده «مرکز ویلسون» در پژوهشی، به مقامات آمریکایی درباره هرگونه ماجراجویی نظامی علیه ایران هشدار دادند. در بخشی از گزارش اندیشکده ویلسون آمده است که غیرمحتمل است حمله هوایی اسرائیل بتواند در نابودی یا حتی آسیب جدی وارد کردن به تأسیسات غنی‌‌‌‌سازی فردو و ذخایر اورانیوم غنی‌‌‌‌شده 20 درصد موجود در آن موفقیتی کسب کند.

روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» نیز ماه گذشته تحلیلی به قلم «دیوید بلر ورلدلست» در خصوص «حمله احتمالی اسراییل به ایران» منتشر کرد و نوشت: توان نیروی هوایی اسراییل به حدی نیست که ضربه‌ای مهلک به تأسیسات هسته‌ای ایران وارد کند و در این حمله نیاز به کمک آمریکا دارد.

پاسخ ایران به حمله اسرائیلی‌ها

در ادامه گزارش موسسه اسرائیلی «مطالعات امنیت ملی» آمده است که، ایران نیز در برابر این تجاوز، با تمام قدرت پاسخ می‌دهد و در 2 مرحله 200 موشک شهاب به سمت اسرائیل شلیک می‌کند. ایران همچنین از نماینده‌های خود در منطقه یعنی حزب‌الله، حماس و دیگر سازمان‌های اسلامی می‌خواهد که به اسرائیل حمله کنند. ایران در ابتدا از حمله به اهداف آمریکایی در خلیج فارس، خودداری می‌کند.

اندیشکده «صلح آمریکا» هم ماه قبل در مقاله‌ای به قلم «علیرضا نادر» با بررسی تاریخ جنگ‌های سرنوشت‌ساز خاورمیانه از جمله ایران و عراق، و حزب‌الله و اسرائیل، ایران را طرف پیروز در این جنگ‌ها معرفی کرده و نتیجه جنگ احتمالی میان غرب و این کشور را نیز به سود جمهوری‌اسلامی پیش‌بینی می‌کند.

در بخشی دیگر از گزارش موسسه اسرائیلی آمده که در این رزمایش، اسرائیل پس از حمله موفق خود تلاش می‌کند تا حملات ایران را دفع کرده و با آرام کردن اوضاع در سریع‌ترین زمان ممکن به درگیری پایان دهد.

جامعه جهانی نیز سکوت کرده و تنها روسیه تلاش می‌کند با بهره‌برداری از موقعیت به وجود آمده، منافع خود در منطقه را پیش ببرد.

«موسسه اطلاعات امنیت ملی» اسرائیل نهایتا نتیجه‌‌گیری کرده: «با گذشت 2 روز از حمله اسرائیل، ایران و تا حدی هم متحدان آن، به حملات خود به اسرائیل ادامه می‌دهند. به نظر نمی‌رسد این بحران به سمت حل شدن پیش رود».

در این میان، اسرائیل در ظرف 2 روز، چهارمین موج حملات خود را نیز به تاسیسات هسته‌ای انجام می‌دهد تا از تخریب کامل این تاسیسات اطمینان یابد.

نقش آمریکا در حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران

با وجود آنکه مقامات آمریکایی بارها مخالفت خود با طرح حمله به ایران را ابراز کرده‌اند و حتی باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور، حاضر به دیدار با نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای بحث در این مورد نشده، اما این موسسه واشنگتن را نیز در خیال‌بافی‌های خود شریک می‌کند. این موسسه در گزارش خود آورده است: «آمریکا نیز با وجود آنکه دخالت مستقیمی ندارد، اما آشکارا جانب اسرائیل را گرفته و با هدف تشکیل جبهه‌ای واحد در برابر ایران و کاهش احتمال شکل‌گیری یک درگیری منطقه‌ای، از نشان دادن اختلافات خودداری می‌کند».

این فرضیه با وجود آن مطرح شده که «رابرت گیتس» وزیر سابق دفاع آمریکا چندی قبل پیامدهای حمله به ایران را برای آمریکا فاجعه‌بار خوانده و گفته است که آمریکا برای حمایت از اسرائیل چک سفید امضا نداده است.

رابرت گیتس حمله به ایران را «فاجعه‌بار» توصیف کرده بود

آمریکا در گزارش خیالی موسسه اسرائیلی اعلام می‌کند که قصد دارد به میز مذاکره بازگردد و در مقابل اعلان ایران مبنی بر پایان دادن به برنامه هسته‌ای، تحریم‌ها را کمتر می کند. این کشور همچنان از نبرد با ایران خودداری کرده و آن را به بستن تنگه هرمز یا حمله ایران به اهداف آمریکا در خلیج فارس، مشروط می‌کند.

ایران در ابتدا به اهداف آمریکا حمله نمی‌کند، اما هرچه می‌گذرد این کشور بیشتر متوجه می‌شود که بستن تنگه هرمز و حمله به آمریکایی‌ها در خلیج فارس، مهمترین برگ بازی این کشور است.

واکنش حامیان منطقه‌ای ایران به حملات اسرائیلی‌ها

این موسسه در بخشی دیگر از این گزارش نوشته است که حزب‌الله لبنان هم از بیم آسیب به لبنان، پاسخی متوسط به اسرائیل می‌دهد و حملات موشکی و راکتی خود را به پایگاه‌های نظامی، فرودگاه‌ها و تجهیزات دفاعی محدود می‌کند.

گزارش اخیر اندیشکده «مطالعات خاورنزدیک»، مستقیما این ایده موسسه اسرائیلی را نیز رد می‌کند. در بخشی از گزارش این اندیشکده معتبر آمریکایی که به قلم «مایکل ایزنستات» مدیر مطالعات نظامی و امنیتی موسسه واشنگتن نوشته شده، آمده است: «یکی از پتانسیل‌های ایران برای آسیب زدن به دشمن زمانی تشدید می‌شود که بتواند حزب‌الله لبنان را برای پیوستن به این مبارزه ترغیب کند. به عنوان مثال، حزب‌الله می‌تواند از 50 هزار موشکی که در اختیار دارد برای بمباران اسرائیل از سوی لبنان استفاده کند و این امر شاید جنگی تازه در مشرق‌زمین به راه اندازد. حزب‌الله همچنین می‌تواند حملاتی را به آمریکا و اسرائیل و اهداف اسرائیلی در خارج از منطقه ترتیب دهد. «سید حسن نصرالله»، رهبر حزب‌الله اخیراً عنوان کرده است که با توجه به شرایط در واکنش به حملات به ایران، حزب‌الله به شیوه‌های مختلف تلافی خواهد کرد.

حماس هم راهبردی میانه‌رو را انتخاب می‌کند و بخشی از خواسته ایران را برآورده می‌کند اما تلاش می‌کند تا بهانه‌ای برای حمله گسترده به غزه، به دست اسرائیلی‌ها ندهد.

مصر، عربستان، اردن، دولت‌های حاشیه خلیج فارس و ترکیه، همگی عملکردی بر اساس منافع خود داشته و خود را از درگیری‌ها دور می‌کنند.

این ادعا در حالی مطرح شده که اندیشکده شورای آتلانتیک در بخشی از گزارش خود که پس از تظاهرات‌های گسترده علیه فیلم موهن به ساحت پیامبر در جهان اسلام انجام شد، منتشر کرد، آورده است: «به عقیده جامعه اطلاعاتی آمریکا، ایران هنوز تا رسیدن به قابلیت تولید سلاح هسته‌ای قابل حمل توسط موشک، یک سال فاصله دارد. به اعتقاد برخی از کارشناسان مسائل ژئوپولیتیک، اگر زلزله‌ای را که مسلمانان جهان در این هفته ایجاد کرده‌اند، 5 ریشتر در نظر بگیریم، در صورت حمله هوایی و دریایی اسرائیل (موشک‌های زیرآبی از خلیج عدن) به تاسیسات هسته‌ای ایران، زلزله‌ای معادل 9 ریشتر (10000 برابر قوی‌تر) ایجاد خواهد شد».

جامعه اسرائیلی؛ موافق یا مخالف حمله به ایران؟

در بخش پایانی  گزارش «موسسه مطالعات امنیت ملی» اسرائیل هم به واکنش اسرائیلی‌ها اشاره شده و آمده است که عموم جامعه اسرائیل نیز فشارهای وارده ناشی از این درگیری را تحمل می‌کنند، چراکه می‌دانند توجیه مناسبی برای این حمله وجود دارد.

این ادعا در حالی مطرح شده که نظرسنجی که توسط انستیتو «دیالوگ» به مدیریت پروفسور «کمیل فوکسمن» استاد دانشگاه «تل‌آویو» به عمل آمده نشان می‌دهد که نیمی از اسرائیلی‌ها حمله به ایران را مساوی با نابودی اسرائیل می‌دانند.

هاآرتص نیز چندی پیش گزارش داد که تلاش‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و ایهود باراک وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی برای اطمینان دادن به اسرائیلی‌ها بی‌نتیجه بوده و آنها از وقوع جنگ با ایران ترس و وحشت دارند و اظهارنظر «شیمون پرز» رئیس این صهیونیستی را که نسبت به نتایج فاجعه‌آمیز این جنگ هشدار داده بود، باور دارند.

نهایتا ایران گزینه حمله به اهداف آمریکا را پیش‌روی خود می‌بیند، اما با این نکته مواجه می‌شود که انجام چنین حملاتی می‌تواند پیامدها و هزینه‌های سنگینی برای این کشور داشته باشد. به نوشته این گزارش مراحل بعدی این نبرد، به انجام یا عدم انجام این حمله بستگی دارد.

«موسسه مطالعات امنیت ملی» اسرائیل اعلام کرده است که برنامه انجام این رزمایش اوایل امسال ریخته شده و از آن زمان تاکنون اوضاع آرام‌تر شده است.

به نوشته جروزالم‌پست، در حال حاضر 2 مکتب فکری در این موسسه فعال هستند. اولین مکتب فکری که این رزمایش را نیز بر عهده داشته، بر این عقیده‌ است که توان ایران برای ناآرام کردن منطقه و پاسخ دادن به اسرائیل محدود است. اما در مکتب فکری دیگر، عقیده بر این است که حمله به ایران نهایتا منطقه را ناآرام می‌کند و حتی شعله‌های آتشی که این حمله افروخته، می‌تواند از منطقه نیز فراتر رود.

نهایتا نباید فراموش کرد که طرح حمله به ایران، طرحی است که میر داگان رئیس سابق موساد در واکنش به آن گفته است: «این احمقانه‌ترین طرحی است که تاکنون شنیده‌ام».

همین طرح بود که موجب بروز اختلاف در کابینه رژیم‌صهیونیستی شده و اکنون این رژیم را به برگزاری انتخابات زودهنگام واداشته است.


نظرات بینندگان