arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۱ - ۱۵ آبان ۱۳۹۱

سوال از رییس جمهور غیرقابل بازگشت / اسامی امضا کنندگان منتشر می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که از صبح امروز و پس از قرائت دومین طرح سوال از رییس جمهور و ابلاغ رسمی آن ، برخی از اعضای فراکسیون اصولگرایان (اقلیت) مجلس در گفت و گوهایی ضمن تشکیک در تعداد امضا کنندگان این طرح، مدعی شدند که سوال از رییس جمهور در زمان قرائت نصاب قانونی نداشته و هیئت رییسه مجلس در این خصوص تخلف کرده است، مسئول مستقیم طرح سوال از رییس جمهور در هیئت رییسه مجلس با قاطعیت اعلام کرد که طرح سوال به قوت خود باقی است و براساس قانون از ظهر امروز حتی در صورت کاهش امضاها ، امکان توقف طرح سوال از رییس جمهور وجود ندارد.

علی رضا منادی سپیدان مسئول مستقیم رسیدگی به طرح سوال از رییس جمهور در هیئت رییسه مجلس در گفت و گو با اعتدال در خصوص وضعیت طرح اعلام وصول شده سوال از رییس جمهور گفت: در حال حاضر طرح سوال از رییس جمهور که صبح امروز نیز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد، 76 امضا دارد و از حد نصاب قانونی برخوردار است.

نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات آیین نامه داخلی مجلس در خصوص  نحوه اجرای طرح سوال از رییس جمهور افزود:  بر اساس آیین نامه داخلی مجلس بعد از قرائت متن سوال از رییس جمهور ، پس گرفتن هر تعداد امضا هیچ گونه تاثیری در روند اجرایی شدن این طرح ندارد.

وی تاکید کرد: با توجه به قرائت سوال در صحن علنی مجلس در ظهر امروز ، حتی باز پس بگیری امضاها تاثیری در توقف این طرح ندارد و از ظهر امروز مشخص شد که به طور قاطع سوال اجرایی خواهد شد.

منادی سپیدان با تاکید بر این که تمامی مراحل سوال از رییس جمهور تا این لحظه بر اساس قانون طی شده است، گفت: همه اصولی که طبق آیین نامه داخلی مجلس باید در جریان جمع آوری امضا، اعلام وصول و قرائت آن مد نظر قرار داده می شد لحاظ شده است و اجرای این طرح تا این لحظه هیچ نقص قانونی نداشته است.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی از ارسال متن سوال توسط رییس مجلس به رییس جمهور خبر داد و گفت: ظهر امروز پس از قرائت متن سوال، رییس مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده 212 آیین نامه داخلی مجلس، سوال را برای رییس جمهور ارسال کرد که بر اساس قانون نیز رییس جمهور 1 ماه فرصت برای پاسخگویی به این سوال دارد.

وی هم چنین در خصوص اعلام اسامی امضا کنندگان گفت: اسامی 76 امضا کننده در روزهای آینده منتشر می شود.

منادی سپیدان در خصوص طرح برخی ادعاها مبنی بر این که از صبح امروز سوال از حد نصاب افتاده بود، تصریح کرد: صبح امروز تعداد امضاها به 80 امضا رسید و بعد دوباره به عدد 76 رسید و تا لحظه قرائت 76 باقی ماند و هیئت رییسه مجلس نیز بر اساس قانون با توجه به حد نصاب، این سوال را قرائت کرد.

عضو هیئت رییسه مجلس، رفتار چند نماینده عضو فراکسیون اقلیت (اصولگرایان) در ترک صحن علنی را خلاف قانون و اصولگرایی توصیف و تصریح کرد: مجلس در راس امور است و قدرتی دارد و نمایندگان حق دارند از این قدرت و اختیار برای سوال از وزرا و ریس جمهور استفاده کنند.

وی هم چنین تاکید کرد: اگر مملکت با یک سوال از رییس جمهور دچار بحران می شود، جای سوال اساسی در بسیاری از مسائل وجود دارد و طرح چنین صحبت هایی از جانب برخی نمایندگان نادرست است.

مسئول مستقیم بررسی طرح سوال از رییس جمهور در هیئت رییسه مجلس در خصوص دلایل حاشیه سازی برخی از نمایندگان طرفدار دولت در مجلس پیرامون طرح سوال از رییس جمهور تاکید کرد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس که پیش از این اصلاح شد، پس از حضور رییس جمهور در مجلس و ارائه توضیحات در صورتی که نمایندگان قانع نشوند کار به رای گیری می کشد و به نظر می رسد نمایندگان طرفدار دولت از این مسئله و امکان قانع نشدن نمایندگان از پاسخ های رئیس جمهور واهمه دارند.
نظرات بینندگان