arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۱

تهاتر محصولات کشاورزي با نفت

در حالي كه معاون وزير جهاد كشاورزي اعلام كرده بود امسال حداقل 14 ميليون تن گندم از مزارع كشور برداشت مي‌شود كه كفاف مصرف و نياز داخل را مي‌دهد و نيازي به واردات نداريم در فصل بهار دو ميليون تن گندم به ارزش 802 ميليارد تومان وارد كشور شد و البته همچنان هم ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه مردمسالاری نوشت:

به دنبال افزايش تحريم‌هاي نفتي عليه ايران و تحريم‌هاي اعمال شده بر درآمدهاي نفتي ايران که از اول ژوئيه به اجرا گذشته شده يكي از بحث‌هاي جدي در فروش نفت ايران موضوع پرداخت ساير كالاها به جاي پول نفت است.

تحريم‌هاي آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران شامل صادرات غلات و دارو نمي‌شود و برخي كشورهاي وارد كننده نفت خواهان تهاتر كالا به جاي پول نفت به ايران هستند. برخي از كشورها كه قدرت پرداخت پول نفت ايران را ندارند با صادرات كالاهاي مورد نياز داخلي سعي به تهاتر نفت با كالا دارند.

ضمن اينکه اين تحريم‌هاي نفتي مانع از پرداخت بدهي بعضي شرکت‌هاي نفتي به ايران شده است. به عنوان مثال خبرگزاري رويترز در گزارشي اعلام کرده که شرکت نفتي رويال داچ شل براي پرداخت بدهي يک ميليارد و 400 ميليون دلاري به ايران ممکن است به اين کشور غله تحويل دهد. تهاتر کالا با نفت موضوع جديدي نيست و ايران در تاريخ سي و چند ساله خود سابقه تهاتر كالا به جاي نفت را دارد به گونه‌اي كه در سال‌هاي دهه60 به دليل اعمال جنگ تحميلي فروش نفت ايران به ساير كشورها با مشكلات خاصي مواجه شده بود.

در آن زمان دولت، خود كشور تهاتر‌كننده را مشخص مي‌كرد تا بتواند نيازهاي داخلي را برطرف كند طوري که در آن زمان دولت به چين و كره نفت مي‌فروخت و در ازاي آن سلاح مي‌گرفت يا به بلغارستان نفت مي‌داد، گوشت مي‌گرفت. اما در حال حاضر كشورهاي خريدار نفت ايران تمام نيازهاي وارداتي ايران را در اختيار ندارند و با وارد کردن محصولات استراتژيکي مانند گندم و بدون توجه به نياز داخل واردات انجام مي‌گيرد. اين موضوع مي‌تواند به توليد داخل ضربه وارد کرده و مشکلات کشاورزان را چند برابر کند. با توجه به اينکه در سال توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني قرار داريم، واردات هرگونه محصولات کشاورزي و به خصوص گندم باعث مي‌شود کشاورزان نسبت به توليد محصول دلسرد شوند.

در حالي كه معاون وزير جهاد كشاورزي اعلام كرده بود امسال حداقل 14 ميليون تن گندم از مزارع كشور برداشت مي‌شود كه كفاف مصرف و نياز داخل را مي‌دهد و نيازي به واردات نداريم در فصل بهار دو ميليون تن گندم به ارزش 802 ميليارد تومان وارد كشور شد و البته همچنان هم ادامه دارد. اين در حالي است که تحريم‌هاي بانکي باعث شده هزينه واردات اين کالاها به ايران افزايش يايد به گونه اي که به گزارش ايسنا خريد هر کيلو گندم داخلي 420 تومان تعيين شده در حالي كه قيمت خريد گندم وارداتي بين 550 تا 600 تومان است. واردات كالا از خارج نشان دهنده فراموشي حمايت از توليدات داخلي است و موجب عرضه محصولات وارداتي در بازار و بيكاري و دلسردي کشاورزان خواهد شد.
نظرات بینندگان