arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۰۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۱۵ آبان ۱۳۹۱

تهران شهری امن برای متکدیان

مسئولان با صرف هزینه هنگفت، گدایان را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنند. این افراد ساماندهی نشده دوباره به شهر برمی‌گردند و کار خود را از سر می‌گیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضور گدایان در شهر یکی از مشکلات اساسی است که علیرغم صرف هزینه‌های هنگفت هنوز هم شاهد این افراد در پایتخت هستیم.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، بر اساس قانون، شهرداری باید متکدیان را از سطح شهر جمع آوری و برای ساماندهی تحویل بهزیستی دهد.

طی سالیان گذشته چندین بار گدایان از سطح شهر جمع آوری و چند روزی در کمپ ها نگهداری شده‌اند. این افراد بعد از پذیرایی تحویل بهزیستی داده می شوند ولی دوباره به شهر باز می‌گردند چرا که مسئولان بهزیستی معتقدند که ساماندهی این افراد در حیطه وظایف آنها نیست.

سیکل ناقص جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان باعث شده این افراد نگرانی از جمع آوری نداشته باشند چرا که مطمئن هستند دوباره به شهر بر می گردند و کار خود را از نو آغاز می کنند!

ساماندهی متکدیان و آسیب‌های اجتماعی در کلان‌شهر تهران نیازمند عزم ملی و ورود تمامی سازمان‌های ذی‌ربط است تا بتوان این مشکل را در شهر برطرف کرد.

گدایان از سطح شهر با صرف هزینه زیادی جمع آوری می شوند اما کدام دستگاه این افراد را تحویل می‌گیرد؟ اینجاست که هر کس توپ وظایفش را به زمین دیگری می‌فرستد.

جمع‌آوری متکدیان کار آسانی است، اما مراحل بعدی ساماندهی، پیچیده است و دستگاه‌های مسئول در این زمینه به درستی وارد عمل نمی‌شوند.

بر اساس این گزارش، به دلیل اینکه تکدی‌گری جرم است عده‌‌ای با شبیه‌سازی اقدام به فروش فال‌، اسکاچ، گل و سی‌دی‌های مجاز و غیرمجاز می‌کنند و نمی توان این افراد را جمع آوری کرد چرا که صاحب شغل هستند ولی می شود این افراد را ساماندهی کرد تا چهره شهر را زشت نکنند.

در زمینه ساماندهی متکدیان مشخص نیست مسئولیت با کدام دستگاه است و هر دستگاه دیگری را مسئول کار می‌داند.

* رئیس بهزیستی: ساماندهی کودکان کار و متکدیان با شهرداری است

همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه ساماندهی کودکان کار و خیابانی به هیچ عنوان وظیفه بهزیستی نیست، گفت: سازمان در این خصوص بودجه و اعتبار ندارد و مسئول اصلی ساماندهی، شهرداری است.

وی با اشاره به اینکه تا به حال هیچ اعتباری در خصوص ساماندهی و نگهداری کودکان کار و خیابانی به بهزیستی پرداخت نشده است، اظهار داشت: بهزیستی در چند سال اخیر بیش از وظایفش در حوزه ساماندهی کودکان خیابانی وارد شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس قوانین و مقررات، شهرداری مسئول ساماندهی کودکان کار و خیابانی است و در این بخش هیچ اعتباری به سازمان بهزیستی پرداخت نمی‌شود.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که سازمان بهزیستی چه وظیفه‌ای را در قبال کودکان خیابانی و کار دارد، گفت: در این بخش قوانین و مقررات کاملا مشخص است و مسئولیتی به بهزیستی واگذار نشده است البته این سازمان بیش از وظایفش در این حوزه فعالیت کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در سالهای اخیر بهزیستی با تعامل با نیروی انتظامی و شهرداری در حوزه جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی وارد شده است و خوشبختانه اقدامات خوبی را انجام داده است؛ اگرچه نمی‌توان به این اقدامات نمره عالی داد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی آمادگی دارد با همکاری شهرداری و سازمان‌های مربوط گام‌های بلندتری را در حوزه جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی بردارد.

* معاون شهردار:‌ وظیفه ساماندهی کودکان کار، خیابانی و متکدیان با بهزیستی است

این در حالی است که سیدمحمدهادی ایازی معاون اجتماعی شهردار تهران به خبرنگار فارس گفت: بر اساس قانون، ساماندهی کودکان کار، خیابانی و متکدیان با بهزیستی است و شهرداری تهران فقط وظیفه جمع آوری را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: سیکل جمع آوری و ساماندهی متکدیان ناقص است و گدایان بعد  از جمع آوری دوباره به سطح شهر برمی‌گردند.

به گزارش فارس، هر سال شهرداری تهران هزینه‌ای صرف جمع آوری متکدیان می‌کند و این افراد بعد از جمع آوری تحویل سازمان بهزیستی می‌شوند و چون ساماندهی آنها به درستی انجام نمی‌شود دوباره  به سطح شهر بر گشته و کار خود را به قوت بیشتری ادامه می‌دهند!
نظرات بینندگان