arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۱

زمان نبش قبر یاسرعرفات اعلام شد

ˈتوفیق طیراویˈ رییس کمیته فلسطینی مسوول تحقیق در باره علت مرگ عرفات، گفت که بازدید تیم سوئیسی از قبر با هدف ˈبررسی مکانˈ در آستانه نبش قبر انجام شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیپلمات غربی روز دوشنبه اعلام کرد که نبش قبر یاسر عرفات رییس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین 26 نوامبر (6 آذر ماه) انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از رام الله، تیمی از کارشناسان سوئیسی به عنوان یکی از دو گروهی که قرار است تحقیقات موازی از علت مرگ عرفات به عمل آورد، وارد کرانه باختری شد و قبرش را که در مقبره ای در مقابل مقر دولت فلسطینی در رام الله قرار دارد، به مدت یک ساعت مورد بازرسی قرار داد.

ˈتوفیق طیراویˈ رییس کمیته فلسطینی مسوول تحقیق در باره علت مرگ عرفات، گفت که بازدید تیم سوئیسی از قبر با هدف ˈبررسی مکانˈ در آستانه نبش قبر انجام شده است.

انتظار می رود تیم سوئیسی به همراه کارشناسان فرانسوی در پایان ماه جاری میلادی مجددا قبر عرفات را بررسی کند تا از بقایای جسد وی نمونه برداری به عمل آورد. این دو گروه سوئیسی و فرانسوی تنها از یک فرصت برای نمونه برداری از بقایای جسد عرفات برخوردار خواهند بود.

این دو تیم به طور جداگانه و به درخواست بیوه عرفات و تشکیلات خودگردان فلسطین که هر یک نسبت به تحقیقات طرف مقابل سوء ظن دارند، اقدام می کنند.

مساله تحقیقات جدید از علت مرگ عرفات پس از آن مطرح شد که یک لابراتوار سوئیسی بتازگی رده هایی از ایزوتوپ رادیواکتیو مرگباری را تحت عنوان پلونیوم 210 در لباس هایی که گفته می شود متعلق به وی است، کشف کرد. این کشف به طرح اتهاماتی مبنی بر مسموم شدن عرفات منجر شد.

مرگ عرفات در یک بیمارستان فرانسوی در نوامبر 2004 برای بسیاری به صورت یک راز باقی ماند. گرچه دلیل مرگ عرفات بلافاصله سکته اعلام شد، اما علت اصلی بیماری ای که وی در هفته های آخر عمرش از آن رنج کشیده، هیچگاه مشخص نشد. این مساله به طرح فرضیاتی در خصوص ابتلای وی به سرطان، ایدز یا مسمومیت دامن زده است.

بسیاری در جهان عرب معتقدند که عرفات توسط رژیم صهیونیستی کشته شد اما تل آویو با وجودی که که عرفات را سدی در راه سازش تلقی می کرد، این اتهام را رد می کند.
نظرات بینندگان