arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۸۹
گزارش خبری «انتخاب» از درگیری ها در مصر (14) ؛ شلیک آخر بر پیکر مبارک پس از راهپیمایی میلیونی امروز

تماس سفیر آمریکا با البرادعی / معترضان خواستار اعدام مبارک شدند / جمعه روز وداع با مبارک است / حرکت تظاهر کنندگان بسوی کاخ ریاست جمهوری/ شمار کشته های قیام مصر به 300 نفر افزایش یافت

سفیر آمریکا با البرادعی تماس تلفنی داشته . البرادعی مبارک را به کناره گیری از حکومت تا جمعه فراخواند و روز جمعه را روز "وداع با حکومت مبارک " نامید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درحالیکه برخی دیکتاتوری های عرب تصور می کردند منافع غرب نظر آنها مبنی بر ماندن مبارک و تغییرات جزیی در مدیران اجرایی را تامین می کند ، اما تظاهرات میلیونی امروز مردم مصر آنها را از این خیال خام نا امید کرد و پایان حکومت مبارک را نزدیک تر کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری انتخاب؛ حرکت عظیم مردم مصر موجب گردید سلیمان، معاون رئیس‌جمهور مصر، اعلام کندکه آماده گفت‌وگو با نیروهای مخالف بر سر تغییر تمامی موارد قانون اساسی این کشور است.

اما اطلاعیه ارتش مبنی بر این که به معترضان شلیک نخواهد کرد، نشانه روشن و آشکاری برای حسنی مبارک بود ، که اینبار راه فراری برای او وجود ندارد.

سفیر آمریکا با  البرادعی تماس تلفنی داشته  . البرادعی مبارک را به کناره گیری از حکومت تا جمعه فراخواند  و روز جمعه را روز "وداع با حکومت مبارک " نامید.

وی هرگونه مذاکره ای را به پس از برکناری مبارک و ترک مصر منوط کرد و خواستار آغاز دوره ی انتقال قدرت به مردم شد.

در همین رابطه جان کری، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز از حسنی مبارک خواست این واقعیت را بپذیرد که زمان ترک قدرت فرا رسیده است.

مخالفان دولت مصر امروز تجمعات بزرگی را در شهرهای قاهره و اسکندریه ترتیب دادند و با وجود گذار از ساعات منع رفت و آمد، حاضر به ترک تجمع نیستند.
 

 
تظاهرات امروز دیگر محدود به میدان التحریر نبود و به خیابانها و میدانهای مختلف در قاهره کشیده شده بود .
 
به گزارش میدل ایست آنلاین،معترضان که تا شب گذشته فریاد می زدند "مردم سرنگونی نظام را می خواهند" از امروز فریاد می زنند "مردم خواستار اعدام مبارک هستند".
 
این شعار زمانی از طرف تجمع کنندگان درمیدان تحریر قاهره سر داده شد که یکی از تجمع کنندگان نوشته ای را به گردنش آویخته بود که بر روی آن عبارت "مردم اعدام رییس جمهوری را می خواهند" نوشته شده بود.
 
 

همچنین در تجمع امروز میدان تحریر، به صورت نمادین آدمک های حسنی مبارک، فتحی سرور( رییس پارلمان)، احمد عز(میلیاردر مصری و شخص سوم حزب حاکم پس از حسنی مبارک و پسرش جمال) و حبیب العادلی وزیر کشور سابق، پس از محاکمه انقلابی به دار آویخته شد.
 
تظاهر کنندگان مصری که در میدان تحریر در قاهره گرد آمده اند تصمیم دارند بسوی سوی کاخ ریاست جمهوری راهپیمائی خواهند کنند.
ارتش مصر در مسیر حرکت تظاهر کنندگان به سوی اقامتگاه حسنی مبارک موانعی ایجاد کرده است و برای پیشگیری از ورود عناصر مسلح به صفوف مردم به بازرسی افراد مبادرت می کند.
 
ارتش قول داده است از توسل به زور علیه شهروندان خودداری کند اما درباره آسیب رساندن به اموال و به خطر انداختن امنیت کشور به تظاهر کنندگان هشدار داده است.
 
همزمان با ادامه تظاهرات علیه مبارک رهبران جناح مخالف دولت پیشنهاد گفتگو با کابینه جدید را رد کردند.
 
 
نظرات بینندگان