arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۱

بازار تهران حال و هوای محرم گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حال و هوای محرم از چند روز گذشته آهسته آهسته بازار تهران را دربرگرفته و مغازه ها با عرضه پرچم های سیاه رنگ و تجهیزات مخصوص عزاداری از اکنون به استقبال این ایام رفته اند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، با آنکه هنوز حدود 10 روز به آغاز ماه محرم باقی مانده اینک عمده مغازه ها پارچه های مشکی و تجهیزات مربوط به عزاداری را عرضه کرده اند و مسئولان هیات های عزاداری نیز به خرید آمده اند.
مغازه ها بویژه در محل تقاطع خیابان 15 خرداد و ناصر خسرو بازار تهران انواع پارچه نوشته ها و تجهیزات مربوط به آیین های سوگواری را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند.
بازار تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مراکز تجاری تهران همواره تجهیزات مورد نیاز هیات های مذهبی را عرضه می کند.
بازار تهران خود نیز دارای تعدادزیادی مسجد، حسینیه و هیات است که با آغاز ماه محرم و فعالیت این واحدها، بازار پایتخت شور و حال حسینی به خود می گیرد.
به گفته قدیمی ترهای بازار تهران در گذشته نه چندان دور بازاریان از ابتدای ماه محرم تا روز عاشورا با برگزاری عزاداری پرشور و عشق به ائمه اطهار ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت به نمایش می گذاشتند.
یکی از قدیمی های بازار تهران نیز گفت: برخی بازاریان از ابتدای محرم تا پایان دهه اول محرم با اطعام مردم سهم خود را در برگزاری هرچه باشکوهتر آیین ها ادا می کردند.
ˈمحمد رفعتˈ افزود: بازاریان با فرش کردن سراسر بازار مکان سخنرانی روحانیون را آماده می کردند.
عضو هیات امنای تیمچه حاجب الدوله نیز گفت: این تیمچه از ابتدای ماه محرم همانند سال های گذشته برای برگزاری عزاداری بسته می شود.
ˈحاج عباس محمدی ˈ افزود: همچنین از ابتدای دهه اول محرم تیمچه از عزاداران با پختن نذورات مردمی استقبال می کند.
عضو هیات امنای بازار تهران نیز گفت: جمع آوری پول برای هیات های مذهبی توسط کودکان در بازار تهران سابقه ای طولانی دارد.
ˈعلی حیدریˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کودکان با نواختن طبل سنج علاوه بر جمع آوری کمک به هیات مذهبی افراد را به یاد محرم و عزاداری های این ماه می اندازند و حال و هوای بازار تهران را حسینی می کنند.
وی گفت: البته اکنون برخی نیز از این رویداد سودجویی می کنند و پول هایی که مردم برای هیات می دهند را در جای دیگر مصرف می کنند اما این سودءاستفاده این افراد محدود تاثیری در فرهنگ اصیل و جاری جمع آوری کمک ندارد.

نظرات بینندگان