arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۱

محاکمه فرماندهان ارتش اسرائیل در ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محاکمه غیابی چهار فرمانده ارتش اسرائیل در ترکیه برگزار شد. دستگاه قضایی ترکیه این چهار نفر را به دلیل دست داشتن در ماجرای حمله به کشتی حامل کمکهای انسان دوستانه به مردم غزه در سال 2010 میلادی محاکمه کرده است. در جریان این حمله نه نفر کشته شدند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ همزمان با برگزاری این جلسه نمادین دادگاه، صدها معترض در مقابل ساختمان دادگاه تجمع کردند و با در دست داشتن پرچم فلسطینی ها و ترکیه علیه اسرائیل شعار دادند.
زکریا یاپیچیوغلو، وکیل قربانیان می گوید: «این یک محاکمه نمادین است اما نشان می دهد که با وجود ساختار کنونی سازمان ملل متحد و نظام بین المللی که اسرائیل خود را فراتر از قانون می داند، این کشور باید محاکمه شود و نمی تواند هر کاری را که می خواهد انجام دهد.»

وزارت خارجه اسرائیل این دادگاه را یک «نمایش» خوانده است که هیچ ربطی به قانون و عدالت ندارد. سخنگوی این وزارتخانه می گوید: «این چطور می تواند یک محاکمه واقعی باشد در حالی که هیچ یک از کسانی که به اصطلاح متهم بودند، فراخوانده نشدند و حتی اتهاماتشان یا نوع اتهاماتشان به آنها ابلاغ نشد.»

ماجرای حمله به کشتی ترکیه روابط سیاسی استانبول و تل آویل را که زمانی متحد نزدیک یکدیگر بودند دچار بحران کرد.

اسرائیل نسبت به این واقعه ابراز تاسف کرده است اما خواسته ترکیه برای عذرخواهی را رد کرده است.

در زمان برگزاری دادگاه و در حالی که معترضان پلاکاردهایی با شعارهای ضداسرائیلی در دست داشتند، در مقابل ساختمان دادگاه خواهان برقراری عدالت بودند.

نظرات بینندگان