arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۳ - ۱۷ آبان ۱۳۹۱

جدول/ رشد دانشگاه‌های ایران در دنیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
6 دانشگاه علوم پزشکی کشور براساس آخرین اطلاعات منتشره در نظام رتبه بندی ESIدر میان یک درصد دانشگاههای برتر جهان قرار گرفتند که در این رتبه بندی کمترین رتبه مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران و بالاترین رتبه مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

به گزارش انتخاب

به نقل از مهر، 6 دانشگاه علوم پزشکی کشور در میان رتبه کشوری و بین المللی دانشگاههای کشور ایران که در نوامبر سال 2012 میلادی توسط نظام رتبه بندی - ESI  - Essential Science Indicators اعلام شده است بر مبنای آستانه های تعیین شده، جزء دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی 1 درصد برتر جهان قرار دارند.

شرط ورود یک موسسه علمی به این نظام رتبه بندی، تعداد ارجاع به مقالات اصیل و مروری منتشر شده در پایگاه داده اطلاعات علمی Web of Science برابر یا بیش از آستانه تعیین شده است و نظام رتبه بندی ESI بر مبنای بررسی تقریباً 85 میلیون ارجاع به 9.4 میلیون مقاله به چاپ رسیده در بیش از 11 هزار مجله منتخب نمایه شده در ISI:WOS در بازه زمانی ده ساله است.

در مجموع تقریبا 700 هزار آدرس دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و غیره بررسی و از آن میان تقریبا 4هزار مورد به عنوان دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا شناسایی و معرفی می شوند.

براساس جدیدترین رتبه بندی ESI که در اول نوامبر سال 2012 میلادی اعلام شده 6 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد در میان فهرست دانشگاهها و موسسه تحقیقاتی یک درصد برتر جهان قرار گرفته اند.

روند رشد رتبه دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور ایران در رتبه بندی ESI در تمامی گرایش های علوم تا ابتدای نوامبر سال 2012 میلادی بر اساس تعداد مقالات و نسبت به تاریخ مشابه در سال قبل حاکی از آن است که دانشگاه علوم پزشکی تهران با 118 رتبه بهبود به رتبه 549 ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با 683 رتبه بهبود به جایگاه 931 ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با 99 رتبه بهبود به جایگاه 1373، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با 206 رتبه بهبود به جایگاه 1712 در میان دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر جهان دست یافته اند.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی تبریز با رتبه 1740 و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با رتبه 1967 برای نخستین بار در سال 2012 میلادی در فهرست دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر جهان قرار گرفته اند.

بررسی رتبه دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور در رتبه بندی ESI در گرایش پزشکی بالینی در ابتدای نوامبر سال 2012 میلادی بر اساس تعداد مقالات نیز نشان داد که نسبت به ابتدای ژوئیه سال 2011 میلادی، دانشگاه علوم پزشکی تهران با 91 رتبه بهبود به رتبه 235 ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با 715 رتبه بهبود در جایگاه 513 ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با 67 رتبه بهبود به جایگاه 575 و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با 189 رتبه بهبود در جایگاه 849 قرار دارند. دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز با رتبه 984 و مشهد با رتبه 1055 در سال 2012 میلادی در فهرست دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر جهان قرار گرفته است.

جدول شماره 1

روند رشد رتبه 6 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور ایران در رتبه بندی ESI در تمامی گرایشهای علوم تا ابتدای نوامبر سال 2012 میلادی براساس تعداد مقالات

جدول شماره 2

وضیعت رتبه بندی 6 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در رتبه بندی ESI در کلیه گرایشهای علوم در اول مارس سال 2012 میلادی بر اساس تعداد ارجاعات

جدول شماره 3

روند رشد رتبه 6 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور ایران در گرایش پزشکی بالینی (شامل 46 زیر گرایش) تا ابتدای مارس سال 2012 میلادی براساس تعداد مقالات

جدول شماره 4

وضیعت رتبه بندی 6 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در رتبه بندی ESI در کلیه گرایش پزشکی بالینی در اول مارس سال 2012 میلادی براساس تعداد ارجاعات

*علامت (- ) در جداول نشاندهنده عدم حضور در رتبه بندی ESI در تاریخ مربوطه است

نظرات بینندگان