arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۱۷ آبان ۱۳۹۱

منتظر گرد و خاک مجید مجیدی با فیلم جدیدش باشید/ تصاویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اهل سینما اگر باشید، با "رنگ خدایش" گریسته اید و "آواز گنجشک هایش" را شنیده اید. اهل سینما اگر باشید، کودکانه های "بچه های آسمان" به یادتان خواهد آمد و "بید مجنونش" بر گستره خیالتان سایه می افکند.

مجید مجیدی کارگردان با سابقه سینما بوده و  به خاطر آثار موجه در کارنامه کارگردانی اش کمتر کسی را می توان رقیب او در این زمینه معرفی کرد. 





مقام معظم رهبری روز صبح چهارشنبه 17 آبان ماه برای بازدید از صحنه هایی از این فیلم به لوکیشن "محمد (ص)" حوالی تهران رفتند. این اولین دیدار ایشان از مراحل تولید یک پروژه سینمایی محسوب می شود.

گروه فیلمبرداری این پروژه هم اکنون در اطراف تهران مشغول گرفتن سکانس هایی از این کار هستند که البته روزهای پایانی کار در ایران است.

مهدی پاکدل در نقش ابوطالب، علیرضا شجاع‌نوری در نقش عبدالمطلب، محسن تنابنده در نقش ساموئل، داریوش فرهنگ در نفش ابوسفیان، مینا ساداتی در نقش آمنه، ساره بیات در نقش حلیمه و پانته‌آ مهدی‌نیا در نقش فاطمه بنت‌اسد از بازیگران این فیلم هستند.

تازه‌ترین ساخته مجید مجیدی روایت زندگی خاتم انبیا(ص) در مقطع پیش از تولد تا 12 سالگی ایشان است. این فیلم در موسسه سینمایی نورتابان تولید می‌شود و مدیریت این پروژه را محمد مهدی حیدریان برعهده دارد.

به همین بهانه نگاهی داریم به مراحل تولید و حواشی این پروژه از تاریخ شروع تا به امروز.

پاییز سال گذشته مجیدی خبر از ساخت فیلمی داد، که وقتی به پایان برسد، نام ایران و ایرانی را تا مدتها بر سر زبان تمام هنرمندان ایرانی خواهد انداخت. "محمد(ص)" عنوان آخرین اثر این کارگردان است که بی حاشیه و در سکوت کامل خبری ساختش آغاز شد و تا به امروز کمتر گزارشی از مراحل ساخت آن به بیرون درز کرد.

البته اواخر سال ۸۶ پیش تولید این پروژه آغاز شد و چند تن از عوامل سازنده  برای دیدن لوکیشن‌های مورد نظر به کشورهای مختلف سفر کردند. کارگردان این کار در تجربه جدید خود علاوه بر استفاده از دستاندرکاران ایرانی از عوامل بین‌المللی هم بهره برده است. ضمن اینکه لوکیشن فقط ایران نیست و قرار است این فیلم ـ مجموعه در کشورهای مختلف فیلمبرداری شود.

بازیگران نام آشنایی در جدید ترین اثر مجیدی حضور دارند از جمله «امین تارخ» در نقش عبدالمطلب، پدربزرگ پیامبر اکرم(ص)؛ مهدی پاکدل در نقش ابوطالب، عموی پیامبر(ص)؛ ساره بیات در نقش حلیمه، دایه پیامبر(ص)؛ مینا ساداتی (آمنه)، مادر پیامبر(ص)؛ محسن تنابنده (ساموئل)، تاجر یهودی؛ حمید فرخ نژاد،(ابوسفیان)؛ رعنا آزادی ور(ام جمیل)، همسر ابولهب، حمیدرضا تاج دولت (حمزه)، عموی پیامبر(ص)؛ صادق هاتفی(بحیرا)، راهب مسیحی؛ محمد عسگری در نقش ابولهب، عموی پیامبر(ص)؛ هدایت هاشمی (حناطه)، برده آزادشده؛ نگار عابدی (همسر حناطه)؛ پانته آ مهدی نیا(فاطمه بنت اسد)، همسر ابوطالب و جعفر قاسمی(حارث)، شوهر حلیمه به ایفای نقش پرداخته اند.

در سال 90 مجیدی کارگردان فیلم سینمایی محمد(ص)، مهدی حیدریان تهیه کننده و سید رضا میرکریمی مشاور کارگردان این فیلم سینمایی با آیت الله جوادی آملی دیدار کردند.

لوکیشن اصلی "محمد ص" شهرک سینمایی قم بوده وقرار است به صورت سه‌گانه دوران کودکی، جوانی و بزرگسالی پیامبر اعظم(ص) را به تصویر بکشد و مخاطب در سری اول آن شاهد وقایعی است که از پیش از تولد پیامبر اسلام را در بر می‌گیرد؛ لشگرکشی ابرهه به مکه و حمله پرندگان به سپاه او یکی از بخش‌های فیلم می باشد که جلوه‌های تصویری مورد نیاز برای بازسازی آن فرا‌تر از استاندارد‌های موجود در سینمای ایران است.سیر روایت فیلم سپس به دوران جاهلیت و به هنگام تولد آخرین پیامبر خدا حضرت محمد (ص) می رسد و در 12 سالگی ایشان در اولین سفر به همراه عمویشان، ابوطالب، به شام پس از رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد. «بحیرا» راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد.

در این شهرک همچنین شهر مکه در زمان کودکی پیامبر اسلام در مقیاس یک به یک ساخته شد. زمین انتخاب شده برای ساخت این شهرک سینمایی 100 هکتار وسعت دارد.

فیلمبرداری اثر مجیدی بر عهده "استورارو"ی ایتالیایی و برنده چندین جایزه اسکار است.

وی تا کنون فیلمبرداری برخی صحنه ها در روستای اللهیار قم (شهرک سینمایی نور)، شاهرود، عسلویه و کرمان را انجام داده و در آینده قرار است بخش هایی از آن را نیز در کشور هند فیلمبرداری کند. البته این اتفاق در صورت موافقت هند با حضور عوامل فیلم در این کشور می افتد. روز گذشته روزنامه هندی «تایمز آو ایندیا» در گزارشی اعلام کرد، با توجه به حساسیت موضوع، هنوز مشخص نیست دولت هند با این درخواست موافقت کند. یک مقام آگاه در وزارت اطلاع‌رسانی و رسانه‌های هند در این‌باره اظهار کرد: درخواست مجید مجیدی برای ساخت فیلم مربوط به سکانس‌های جنگی فیلم است که ماه گذشته از طریق یک موسسه تولید فیلم در بمبئی ارائه شد. درخواست اخذ مجوز برای فیلمبرداری در منطقه‌ی راجاستان در حومه‌ی رودخانه مانساگار در ایالت جیپور و همچنین مناطق حومه‌ی جوتپور مطرح شده است. این در حالی است که احتمالا مجوز فیلمبرداری این پروژه به آسانی صادر نخواهد شد.

مجیدی برای فیلمبرداری فیلم خود که هنوز اسمی برای آن انتخاب نکرده شش دوربین حرفه ای و گران قیمت از هالیوود خریداری کرد. گفتنی است که آهنگساز سرشناس هندی که برای موسیقی «میلیونر زاغه نشین» برنده دو جایزه اسکار (ترانه و موسیقی) شده است نیز موسیقی کار را خواهد ساخت. گفته می شود  "آ. آر. رحمان" اخیراً به دین اسلام گرویده است. همچنین شنیده شده يك تدوینگر برجسته ايتاليايي و برنده جایزه اسکار نیز به این گروه اضافه خواهد شد.

«محمد (ص)» در حالی به نیمه راه تولید رسیده که سه سال زمان صرف مراحل تحقیق و نگارش فیلمنامه آن شده است، حدود یکسال تیم تحقیق با همکاری دانشمندان، مورخان، علما و سیره‌شناسان جهان اسلام در کشور‌های ایران، مراکش، تونس، لبنان، عراق و الجزایر به جمع‌آوری منابع شیعه و اهل سنت پرداختند و دو سال هم صرف نگارش فیلمنامه این اثر سینمایی شده که مجیدی و کامبوزیا پرتوی با همکاری حمید امجد آن را در 200 سکانس نوشته‌اند.



حاشیه سازی قطری ها برای مجید مجیدی

چندی پیش عنوان شد که کشور جزیره ای قطر قصد دارد فیلمی را درباره شخصیت پیامبر اکرم (ص) در واکنش به فیلم موهن به ساحت پیامبر اسلام با بودجه 450 میلیون دلار تولید کند. اما ظاهران این فیلم نه برای پاسخ به توهین غرب بلکه برای رقابت با مجید مجیدی ساخته خواهد شد. قطری ها مدعی هستند كه روايت ايرانی درباره زندگي پيامبر اسلام (ص) در جهت تاكيد بر باورهاي شيعي خواهد بود.

بازی جدید قطری ها مورد توجه یک رسانه روسی قرار گرفت. این روزنامه با اشاره به ساخت دو فيلم درباره پيامبر اسلام (ص ) توسط ايران و قطر نوشت : مناقشه و اختلاف ميان دو كشور به عرصه هنر و سينما كشيده شده است ."كامرسانت " به قلم "دميتري سابوف " نوشت:: مجيد مجيدي " كارگردان پرآوازه ايران و سازنده فيلم هايي همچون "بچه هاي آسمان " و "باران " كه چندين جايزه بين المللي را در کارنامه خود دارد ،فيلمي در باره حضرت محمد(ص ) ساخته است

این پروژه سه ساعته که از کنار آن سریالی هم ساخته خواهد شد و پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینمای ایران لقب گرفته است قرار است علاوه بر زبان فارسی به سه زبان عربی، انگلیسی و اردو به صورت همزمان اکران شود.



فهرست برخی از عوامل فیلم سینمایی محمد (ص) از این قرار است:

کارگردان: مجید مجیدی/ نویسنده‌ فیلمنامه: کامبوزیا پرتوی، مجید مجیدی، با همکاری حمید امجد/ مشاور کارگردان: رضا میرکریمی/ کارگردان‌های یونیت دوم: بیژن میرباقری، سیروس حسن‌پور/ دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: لوکا لاچین/ دستیاران کارگردان: علی سبزواری، حسن نجفی، بهزاد رفیعی، محسن قرائی/ مدیر فیلمبرداری: ‌ویتوریو استورارو، فیلمبردار:‌ حمید خضوعی ابیانه/ طراح تولید (مدیر طراحی صحنه، دکور و آکسسوار): میلژن کرکا کلژاکویچ، مدیران و طراحان هنری: محسن شاه‌ابراهیمی، حمید قدیریان، بابیک برانمیر (بانه)/ طراحی هنری: اصغر نژاد‌ایمانی، بهزاد آدینه/ طراحی آکسسوار: فرانکو فوماگالی/ طراحی لباس: مایکل اوکانر/ طراحی گریم: جیانتو دروسی/ جلوه‌های ویژه کامپیوتری: اسکات اندرسون، هماهنگ‌کننده: امیررضا معتمدی/ جلوه‌های ویژه میدانی: کوریدوری، جواد شریفی‌راد/ مستندسازی پروژه: محمد مقدم، مهتاره علیزاده/ امور بین‌الملل: رضا تشکری/ امور مالی:‌ مهدی نیرومند/ هماهنگی امور مدیریت پروژه: نریمان شاداب/ مدیران تولید:‌ مجتبی متولی، محمد رضا منصوری، فرهاد کی‌نژاد/ تهیه‌کننده‌های اجرایی: پروانه پرتو، علیرضا رضاداد/ تهیه‌کننده: محمد مهدی حیدریان/ سرمایه‌گذار: مؤسسه‌ی سینمایی نور
نظرات بینندگان