arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۹۶۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۱

انتقاد هاشمی از تعجیل در تغییر قانون

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون کنونی انتخابات و تشکیل شوراهای اسلامی را خوب توصیف کرد و گفت: چنانچه نیاز به تغییراتی در این قانون احساس می‌شود، باید به صورت لایحه و در زمان مناسب که منتج به نتیجه‌گیری مفید شود به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

به گزارش انتخاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار جمعی از نمایندگان شوراهای اسلامی شهرهای کشور، تفکر شورایی را ضد خودمحوری، خودبینی و قانون گریزی دانست و با توجه به تأکید مکرر دین اسلام به تفکر و مدیریت شورایی گفت: هرچند پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همه اعضای شورای انقلاب تفکر شورایی داشتند، ولی مرحوم آیت‌الله طالقانی در این مورد بسیار پیگیر بودند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که قانون تشکیل شوراها در مجلس شورای اسلامی و در زمان دفاع مقدس به تصویب رسید، گفت: هرچند به دلیل مشکلات و مضیقه‌های کشور، اجرای این قانون تا سال 77 تحقق نیافت، ولی با انجام سه دوره انتخابات شوراهای اسلامی، اکنون شاهد نقش‌آفرینی خوب و مؤثر این شوراها به عنوان یکی از ارکان مردم‌سالاری در قانون اساسی هستم.
 
وی با اشاره به سابقه قدیمی کارهای شورایی در کشور حتی در مناطق روستایی، یکی از راه‌های تحقق تفکر شورایی را تشکیل شوراهای اسلامی شهرها در سراسر کشور خواند و گفت: تشکیل شوراهای شهر یاری نیز به منظور کمک به تصمیمات شوراهای اسلامی و مشارکت آحاد مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری، یکی دیگر از آثار و برکات عملکرد شورایی است که برای کشور تاکنون مؤثر و کارگشا بوده است.
 
هاشمی رفسنجانی در تبیین اهمیت و جایگاه مشورت از دیدگاه اسلام، به آیاتی از قرآن کریم که پس از شکست اولیه مسلمانان در جنگ اُحد نازل شد، اشاره کرد و گفت: در بحبوحه جنگ که نفرات زیادی از سپاهیان اسلام حتی حضرت حمزه به دلیل غفلت برخی برای حفاظت از تنگه اُحد به شهادت رسیده و خود پیغمبر نیز مجروح شده بودند و شرایط سختی برای مسلمانان و پیامبر پیش آمده بود، آیه‌ای بر پیامبر نازل شد که رحمت خداوند شامل حال تو شد، چون نرمش نشان دادی و خشونت به خرج ندادی و همان جا خداوند توصیه می‌فرماید کسانی را که به غفلت پشت جبهه را خالی کردند، ببخش و حتی با آنان مشورت کن.

وی با اشاره به همزمانی انتخابات شوراهای اسلامی با ریاست جمهوری گفت: از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌ها و تشریک مساعی‌ها برای انجام خوب انتخابات شوراها همراه با انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار باشد تا این موضوع مورد غفلت و تحت‌الشعاع قرار نگیرد.
 
هاشمی رفسنجانی، قانون کنونی انتخابات و تشکیل شوراهای اسلامی را خوب توصیف کرد و گفت: چنانچه نیاز به تغییراتی در این قانون احساس می‌شود، باید به صورت لایحه و در زمان مناسب که منتج به نتیجه‌گیری مفید شود به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جواب سؤال یکی از حاضرین در مورد نقش و تکلیف مردم در شرایط کنونی کشور به‌ویژه انتخابات گفت: مردم متمدن، بافرهنگ و متدین ایران اسلامی همواره با درک شرایط و مقتضیات کشور به تکلیف خود به خوبی عمل کرده‌اند و همان‌گونه که مردم تکلیف دارند در صحنه‌های انقلاب حضور داشته باشند، مسئولان نیز تکلیف دارند زمینه حضور و مشارکت فعال مردم را در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات، به صورت قانونی و آزاد فراهم کنند.

نظرات بینندگان