arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۱۳۵
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۱

وزیر اقتصاد: لیست رانت‌خواران اعلام شود

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: از گمرکات خواسته‌ام که لیست همه کسانی که از رانت‌ها بهره‌مند شدند به سازمان توسعه‌ی تجارت قرار دهد و سازمان توسعه تجارت در این زمینه رسیدگی کند و اگر لازم هم باشد با مردم بیشتر صحبت می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروز نه با کمبود ارز ولی با محدودیت‌هایی در جابجایی منابع مواجه هستیم قطعا اگر لازم باشد اولویت‌بندی می‌کنیم و ناگزیر در کوتاه مدت محدودیت وضع می‌کنیم.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا ، سیدشمس‌الدین حسینی در جشنواره‌ی ملی پسته با اشاره به جایگاه صادراتی این محصول در کشور اظهار کرد: در سال 88 استان کرمان 472 میلیون دلار، در سال 89 نیز 598 میلیون دلار و در سال گذشته 700 میلیون دلار ارزآوری از محل صادرات پسته برای کشور داشته است.

حسینی میزان صادرات پسته طی 7 ماهه‌ امسال را 30 5 میلیون دلار عنوان و اظهار کرد: باید کل زنجیره‌ی پسته از کشت و قبل از آن به ویژه مشکل آبیاری تا تجارت و صادرات با هم در نظر گرفته شود تا بهره‌وری بر این محصول افزایش یابد.

وی تصریح کرد: علی‌رغم همه‌ی مزیت‌ها و افتخارات تولید هنوز در زمینه‌ی تولید ومزرعه، تعمیر منابع آب، صادرات کار زیادی باید انجام شود و توزیع عادلانه عایدی درآمد پسته نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وزیر امور اقتصاد ودارایی با اشاره به تامین منابع مالی برای این محصول کشاورزی گفت: تعاونی‌های پسته با این همه شهرت، عزت، سود و تجارت از شرکت‌های بزرگ بدهکار به سیستم بانکی هستند و هنوز اصل وام‌های تخصیص یافته به این بخش به بانک‌ها برنگشته است.

وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در حوزه‌ی ارز رخ داده است نقدینگی پسته از 1600 میلیارد تومان به 4 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: سال گذشته 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و فنی مهندسی بوده و امسال هم پیش بینی می‌شود بیش از این میزان صادرات غیر نفتی داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که تسهیل تجارت با محوریت توسعه صادرات در اولویت برنامه‌های اقتصادی دولت است، گفت: اکنون شرایط فرق کرده و به تعبیر مقام معظم رهبری درگیر یک جنگ اقتصادی شده‌ایم که اگر دقیق نباشیم در بسیاری از موارد ایثار را به طمع تبدیل می‌کند. آیا در جنگ اقتصادی نباید از مال خود ایثار کنیم؟ آیا سزاوار است که عده‌ای گندم را با ارز 1226 تومانی وارد کنند و بعد آن را 3000 تومان صادر کنند؟ در این شرایط است رییس سازمان توسعه تجارت تحت فشار قرار می‌گیرد و می‌گویند این سازمان جلوی صادرات را گرفته است.

وی افزود: البته می‌شد در حاشیه‌ی این بخشنامه نکاتی را پیدا کرد و گفت که زودتر خبر می‌دادید اما 7 ماه تمام که صادر کردید به این موضوعات توجه نداشتید حتما باید آقای صادرات بخشنامه و گمرکات جلوگیری کند؟ سکوت کنم؟ نه سکوت نمی‌کنم امروز تجارت باید در خدمت عزت و دفاع مقدس باشد.

حسینی اظهار کرد: امروز می صرفد از بازار، گندم و شکر را جمع و صادر کنیم اما این صادرات نیست، صادرات صحیح این است که پسته‌کاران و صنعت‌کاران پایه‌ریزی می‌کنند.

وی افزود: این مزیت در اقتصاد ایران در اثر تحولات جدید از جمله نرخ ارز تقویت شده و باید از آن حمایت کنیم اما جلوی رانت و رانت‌خواری را می‌گیریم حتی اگر همه تریبون‌ها علیه ما صحبت کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: از گمرکات خواسته‌ام که لیست همه کسانی که از رانت‌ها بهره‌مند شدند به سازمان توسعه‌ی تجارت قرار دهد و سازمان توسعه تجارت در این زمینه رسیدگی کند و اگر لازم هم باشد با مردم بیشتر صحبت می‌کنیم.

حسینی اظهار کرد: کشور درگیر یک جنگ اقتصادی شده و فعالان اقتصادی سربازان گمنام این جنگ هستند اما قرار نیست برخی دیگر به هر دلیلی که کمبود ماده غذایی پیش می‌آید را با ارز دولتی بفروشند و بعد چانه بزنیم که این ارز به سیستم برگردد یا برنگردد.

وی گفت: امروز ایجاب می‌کند بیشتر مراقب استفاده از مزیت‌ها و مقابله با رانت‌خواری ها باشیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: تا زمانی که نرخ ارز یکسان شود این تفاوت‌ها وجود دارد و بنده هم موافق یکسان‌سازی نرخ ارز هستم که باید در یک برنامه این مسیر اصلاح شود. اما به شرط‌ها و شروط‌ها ، فعلا بستر رانت وجود دارد اگر روحیه‌ی ایثار باشد این کار جبران می‌شود اما اگر روحیه‌ی طمع باشد اتفاق دیگری می‌افتد.

حسینی با اشاره به این که در شرایط فعلی این تصمیمات اتخاذ شده است، گفت: فرض بر آزادی و حمایت و تقویت صادرات است اما برخی از اقلام کالایی که ممکن است روی کم و زیاد آن اختلاف نظر باشد را ناگزیر در مقطعی جلوگیری کنیم اما رویکرد اصلی این است که با وضع مابه التفاوت شکاف را به مردم برگردانیم و من هیچ وظیفه‌ای جز حفظ منافع 75 میلیون جمعیت کشور ندارم.

وی با تاکید بر این که مدیریت واردات در این شرایط ضروری است، گفت: مدیریت واردات در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: نگاه تسهیل تجارت با محوریت توسعه‌ی صادرات همچنان در دستور کار است اما حساسیت‌ها مضاعف شده است مثلا دغدغه داریم ارز ناشی از صادرات غیر نفتی به چرخه‌ی اقتصادی هم باز گردد و هم سریعتر بازگردد.

وی گفت: این حق را به حاکمیت بدهید و بپذیرید حاکمیت باید در جهت شفافیت امور حرکت کند، همچنین اگر تفاهمی را مقرر کردیم به دنبال اجرای کامل این تفاهم باشیم.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر شرایط سخت است حتی برای جابجایی پول نفت نیز با کلی گرفتاری مواجه هستیم که این امر برای صادرات محصولات غیر نفتی هم وجود دارد.

وزیر امور اقتصاد ودارایی گفت: انتظار روحیه‌ی ایثار را داریم واستثناء را قاعده‌ی تصمیم‌گیری نمی‌کنیم اما انتظار داریم دوستان خودشان استثنائات را مدیریت کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت معتقد است: با توجه به شرایط حاکم شده بر اقتصاد کشور نیاز است که از هر تهدیدی فرصت استخراج شود؛ امروز پیش از گذشته درک می‌کنیم که چقدر صادرات غیر نفتی مهم است و صرفه‌جویی راحت‌تر صورت می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره نشانگر درک اهمیت صادرات محصولات غیر نفتی است چرا که از اقلیم کم آب، طلای سبز حاصل می‌شود و حرف اول را در جهان می‌زند و نه تنها نفت که می‌توان از دل خاک استخراج کرد پسته هم می‌توان استخراج کرد.
نظرات بینندگان