arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۱

دایی:مسی نابغه است و بازیکن سال جهان می‌شود / از کاراکتر مورینیو زیاد خوشم نمی‌آید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرمربی راه‌آهن پیش‌بینی کرد، عنوان مرد سال فوتبال جهان بار دیگر از آن لیونل مسی شود.

به گزارش انتخاب، علی دایی در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی باشگاه راه‌آهن درباره انتخاب بهترین بازیکن جهان، برگزاری مراسم اهدای جوایز و عضویت خودش در کمیته فنی فدراسیون جهانی فوتبال به اظهارنظر پرداخت.

متن پرسش و پاسخ با عضو کمیته فنی فیفا در زیر می‌آید:

آقای دایی! امسال برای چندمین بار در انتخابات بازیکن سال جهان رای دادید؟

به نظرم پنجمین بار بود.

پنجمین‌بار به عنوان عضو کمیته فنی یا این‌که رای‌تان در زمان مربیگری در تیم ملی ایران را هم حساب کردید؟

اوایل عضو افتخاری کمیته فنی فیفا بودم اما دو سال است که رسما عضو این کمیته شده‌ و فکر می‌کنم 5 یا 6 بار است که در این انتخابات شرکت کرده‌ام.

روند این انتخاب چگونه است؟ ظاهرا رایی که به عنوان عضو کمیته فنی می‌دهید، با آرای مربیان و کاپیتان‌های ملی فرق دارد ...

فیفا از پیش، نامزدهایی را انتخاب می‌کند؛ هم بین مربیان و بازیکنان مرد، هم بازیکنان و مربیان زن دنیا و غیره. بعد آنها را برای ما ارسال می‌کند و تعدادی را انتخاب می‌کنیم که در این مرحله کاندیداهای نهایی مشخص می‌شوند و برای انتخاب در اختیار مربیان و کاپیتان‌های ملی و روزنامه‌نگاران و بقیه قرار می‌گیرند.

در واقع شما انتخابات اولیه‌ای را انجام می‌دهید و مثل کاپیتان‌ها و مربیان ملی تنها سه نفر را انتخاب نمی‌کنید ...

بله، دقیقا.

معمولا معیار انتخاب‌تان چیست؟

عملکردی که سال قبل داشتند، برایم خیلی مهم است. تقریبا اکثرشان شناخته‌شده هستند، چون اغلب بازی‌های باشگاهی و ملی دنیا را دنبال می‌کنم. مثلا در بین مربی‌ها مطمئنا بهترین نتیجه‌گیری و فوتبال خوبی که تیم‌شان بازی می‌کند، مهم است.

یعنی می‌نشینید و آمار یک مربی یا بازیکن را درمی‌آورید و می‌بینید که عملکردش چگونه بوده است؟

نتیجه کلی را نگاه می‌کنم. شناخت کافی از مربیانی که در تمام دنیا کار می‌کنند، داریم. رزومه آنها را نه تنها من که همه می‌دانند. خودم هم به فوتبال خارجی علاقه دارم و اکثر بازی‌هارا می‌بینم. چون با فوتبال زندگی می‌کنیم، شناخت کافی از آنها داریم.

معمولا با کسی هم برای انتخاب‌تان مشورت هم می‌کنید؟

نه، در‌این‌باره تنها خودم تصمیم می‌گیرم.

لیست اولیه شهریور برای شما ارسال می‌شود؟

بله، تقریبا اواسط شهریور برای‌مان ایمیل می‌کنند.

اگر چه نحوه انتخاب شما با بقیه فرق دارد و به تعداد بیشتری رای می‌دهید اما انتخاب‌های اولتان تا حدودی ضد رئال‌مادرید بود. مثلا کریس رونالدو جزو سه انتخاب اول‌تان نبود ...

صادقانه بگویم، رونالدو بازیکن خیلی بزرگ و خوبی است اما فوتبال بارسلونا را خیلی دوست دارم. فوتبالی که بارسایی‌ها انجام می‌دهند، چیز خاصی است. شاید مثل رونالدو باز هم در فوتبال دنیا باشد اما شبیه مسی یا ژاوی و اینیستا نمی‌توانید پیدا کنید. چون فوتبال آنها را بیشتر دوست دارم و ظرافت کاری‌شان خیلی بیشتر است، به آنها رای دادم. وگرنه برای من فرقی نمی‌کند. البته اگر رئال با بارسلونا بازی کند، بیشتر دوست دارم بارسلونا ببرد، چون از زمانی که گوآردیولا به بارسلونا رفت، یکی از طرفداران بارسلونا شدم. فوتبال این تیم را خیلی دوست دارم.

در انتخاب مربیان هم شرایط همین‌طوری بود. یعنی شما گوآردیولا را که مثلا نصف سال 2012 را مربیگری نکرده بود، جزو سه نفر اول‌تان قرار داده بودید ولی مورینیو جزو انتخاب‌های اولتان نبود ...

از کاراکتر مورینیو زیاد خوشم نمی‌آید. هر کسی دیدگاهی دارد و دیدگاه من هم این است دیگر.

از نظر فنی چطور؟

مطمئنا از نظر فنی جزو سه تای اول دنیاست. نگاه کنید، هر جا رفته، یک جام برای تیمش آورده است. رزومه‌اش نشان می‌دهد، هر جای دنیا که مربیگری کرده موفق بوده.

دعوتنامه مراسم برای شما فرستاده شده است؟

بله، برایم ایمیل فرستادند و تاریخش هم مشخص شده است. هفتم یا هشتم ژانویه است. همیشه اول ایمیل می‌کنند و بعد به آدرسی که داده‌ام، اصل دعوت‌نامه را هم می‌فرستند.

معمولا چند مهمان به مراسم دعوت می‌شوند؟

دقیقا نمی‌دانم اما مراسم جای خالی ندارد که کسی بخواهد اضافه بر سازمان بیاید. از قبل همه چیز مشخص شده است. صندلی‌ها مشخص هستند، برنامه‌ها مشخص است. برای اعضای کمیته فنی فیفا هم بلیط هواپیما را می‌فرستند و هم هتل‌مان را رزرو می‌کنند. در کل همه کارها را طبق برنامه انجام می‌دهند.

به غیر از یکی - دو ساعت مراسم چه اتفاق‌های دیگری قبل و بعد از مراسم می‌افتد؟

هیچ. همه چیز دست خودتان هست. تنها خودتان را برای مراسم آماده می‌کنید. وقتی می‌رسید، برنامه مراسم را در هتل به شما می‌دهند. گاهی اوقات مواردی را هم مثلا درباره نحوه لباس پوشیدن و چیزهای دیگر ذکر می‌کنند. مثل در این مراسم نمی‌بینید، کسی با کت‌وشلوار کرم یا سفید نشسته باشد. دوست دارند، همه تیره بپوشند.

از مراسم پارسال نکته جالبی یادتان هست؟

فکر کنم پارسال نخستین بار بود که یک خواننده با بلاتر روی سن آمد که به نظرم به خاطر "پیکه" دعوتش کرده بودند. البته کارهایی هم با فیفا می‌کند. یه نکته جالب دیگر هم مجری‌گری رودگولیت بود که خیلی دوستش دارم. بهترین‌های دنیا در آنجا جمع‌اند. نکته جالب دیگر هم این بود که سال قبل ژاپنی‌ها توانستند جایزه‌های زیادی بگیرند و به خاطر آنها مراسم به زبان دیگری هم ترجمه می‌شد. خیلی مهم است که کشوری از آسیا مثل ژاپن بیاید که این‌قدر پیشرفت کرده باشد. خیلی از کسانی که روی سن و جایزه گرفتند، ژاپنی بودند. به همین خاطر فیفا را مجبور کردند، زبان ژاپنی را هم به 3-4 زبانی که از قبل ترجمه می‌شد، اضافه کند.

یادتان هست چه کسی کنارتان نشسته بود؟

اکثرا اعضای کمیته فنی فیفا در یک ردیف می‌نشینیم. معمولا رییس فدراسیون فوتبال کرواسی کنار من می‌افتد.

اینها در مورد فوتبال ایران با شما صحبت می‌کنند؟ مثلا پارسال که ژاپنی‌ها جایزه گرفتند، کسی در مورد این‌که چرا فوتبال ایران نماینده ندارد، با شما صحبت نکرد؟

زیاد نه. البته گاهی با آنها که نزدیکترم، صحبت‌هایی درباره فوتبال ایران می‌کنیم. مثلا اوایل که عضو کمیته فنی شده بودم، تا حدودی درباره حجاب خانم‌های فوتبالیست بحث می‌شد. متاسفانه چون آشنایی لازم را نداشتند، فکر می‌کردند، ایران هم مثل افغانستان یا بعضی کشورهای دیگر هست و به خانم‌ها مثل آنجا فشار می‌آورند که در این مورد به آنها توضیح می‌دادم.

در دو، سه روزی که در مقر فیفا هستید، جلسه‌ای هم در کمیته فنی فیفا دارید؟

بعضی سال‌ها جلسه هم بوده اما بعضی سال‌ها نبوده است. تمام چیزها را از قبل با ما هماهنگ می‌کنند. مثلا اگر جلسه باشد، مطمئنا یک روز بیشتر می‌مانیم اما، اکثرا در این مراسم جلسه برگزار نمی‌کنند، چون خیلی سرشان شلوغ است و می‌خواهند به بهترین شکل ممکن مراسم را برگزار کنند.

به عنوان عضو کمیته فنی فیفا سالانه چند جلسه دارید؟

تقریبا 2 یا 3 بار جلسه داریم اما متاسفانه سال قبل نتوانستم یک جلسه را به خاطر مشغله کاری‌ام بروم. امیدوارم در آینده شرایط طوری باشد که جلسه‌ای را از دست ندهم.

در کمیته فنی فیفا به غیر از شما از چهره های معروف دنیا دیگر چه کسانی هستند؟

اکثرا فوتبالیست‌های قدیمی و چند رئیس فدراسیون فوتبال هستند. مثلا رئیس فدراسیون فوتبال کرواسی هست. ساویسویچ از مونته‌نگرو، کارمبئو، ژورژ وه‌آ، عابدی پله و چندتای دیگر ...

از هم‌بازی‌های خودتان در اروپا هم کسی هست؟

نه اصلا! کسی به سن و سال من نمی‌خورد و همه بزرگ‌تر از من هستند.

پس شما جوان‌ترین‌شان هستید؟

بله، تقریبا.

معمولا دستور جلسات‌شان چیست؟

هر جلسه فرق می‌کند. به عنوان مثال یک‌بار درباره تکنولوژی خط دروازه صحبت می‌کنند و افراد موافق و مخالف نظرات‌شان را می‌گویند یا مثلا راجع به استفاده از 5 داور برای هر بازی خیلی بحث شد. گاهی تورنمنت‌های معتبری را که انجام می‌شود، از نظر فنی آنالیز می‌کنند. در کل مباحث زیادی وجود دارد. هر بار از قبل موضوع جلسه را برای ما می‌فرستند تا درباره آن مطالعه کنیم و اگر نظری داشتیم، در جلسه بگوییم.

نزدیک‌ترین جلسه‌ چه تاریخی است؟

سال قبل به خاطر فشردگی برنامه‌ها جلسات زیادی برگزار نشد اما، امسال فکر کنم تقریبا تا 4 یا 5 ماه دیگر نخستین جلسه برگزار شود.

موضوع تکنولوژی خط دروازه هم کم کم جدی می‌شود؟

مطمئنا! چون خیلی اتفاق‌ها افتاده و همه این‌ها را در جلسات نشان می‌دهند. مهم‌ترین مشکلی که دارند، این است که به خاطر هزینه زیاد، از این تکنولوژی نمی‌شود، در همه جای دنیا استفاده کرد. خیلی از کشورهای آسیایی و آفریقایی با توپی ساده فوتبال بازی می‌کنند و امکان استفاده از چنین تکنولوژی‌ای را ندارند. حتی بحث 5 داور هم چون هزینه ها را بسیار بالا می‌برد، با مخالفت روبه‌رو می‌شد. درباره تکنولوژی خط دروازه چون حتما یک نفر باید در اتاق کنترل باشد که مسائل را چک کند، خیلی بحث بود که ممکن است، او هم اشتباه کرده یا یک مورد را جابه‌جا کند. با این حال با توجه به گل‌هایی که در تورنمنت‌های مختلف نادیده گرفته شده و حق تیم‌ها را ضایع کرده، به این نتیجه رسیده‌اند که از این تکنولوژی استفاده کنند.

الان نزدیکترین دوستان شما در بین فوتبالیست‌های بین‌المللی چه کسانی هستند؟ منظورم آنهایی است که با هم ارتباط دارید ...

با چند نفر ارتباط دارم اما متاسفانه فاصله ما آنقدر زیاد است و هر کس هم گرفتاری‌های خودش را دارد. با چند نفر بعضا با ایمیل و تلفن ارتباط دارم مثل لوتار ماتیوس و ژورژ وه‌آ.

پیش‌بینی شما درباره بهترین‌های دنیا چیست؟ فکر می‌کنید، سه نفر نهایی چه کسانی باشند؟

به نظرم سه نفر اول دنیا از بین مسی، ژاوی، اینیستا و رونالدو باشند.

به احتمال زیاد مسی اول می‌شود. قبول دارید؟

بله، چون مسی یک نابغه هست و نمی‌شود او را با بقیه مقایسه کرد. امسال بر عکس سال‌های قبل در تیم ملی هم بازی‌های خوبی را انجام داده و فکر کنم او انتخاب شود.

اما انتخاب مربیان مبهم است ...

بله، خیلی سخت است که پیش‌بینی کنیم اما خودم دوست دارم، گوآردیولا انتخاب شود. البته شانسش کم است چون شش ماه مربیگری نکرده و از نظر گرفتن جام هم موفقیتی نداشته است.

نظرات بینندگان