arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۲۱ آبان ۱۳۹۱

وزرايي که سوداي رياست جمهوری دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابتکار: در حالي که فضاي سياسي کشور از مدت‌ها قبل خود را آماده ورود به موضوع انتخابات رياست جمهوري يازدهم مي‌کند، نام‌هاي بسياري شنيده مي‌شود که بنا به تحليل‌هاي مختلف سوداي رياست جمهوري يازدهم را در سر دارند و در اين ميان اين نام‌ها اگر چه برخي رقباي روساي جمهوري چند دوره گذشته ديده مي‌شود، اما نام‌هايي نيز شنيده مي‌شود که پيش از اين خود در کنار روساي جمهور دوره‌هاي گذشته و کنوني حضور در دولت‌ها را تجربه کردند، اما بر طبق برخي تحليل‌ها و گمانه زني ها، سوداي رياست هيات دولت را نيز در سر دارند. البته در فضاي سياسي ايران که ابهام يکي از عناصر اصلي آن است، برخي از نام‌ها صرفا برآمده از شايعات و گمانه زني‌هايي که در ميان محافل و رسانه‌ها ردوبدل مي‌شوند.

ولايتي زير ذره بين خارجي ها
علي اکبر ولايتي وزير خارجه دولت‌هاي موسوي وهاشمي که 16 سال سکان سياست خارجي کشور را در دست داشت درچند دوره گذشته همواره يکي از افرادي بود که درزمان انتخابات نامش بر سر زبان‌ها بوده است. وي اگرچه در تحليل‌هاي داخلي در اين دوره از انتخابات حضور پررنگ تري دارد، اما به تازگي در معرض تحليل خارجي‌ها نيز قرار گرفته است. يک تحليلگر امور ايران مي‌گويد که اگر پارسال از من مي‌پرسيديد که آيا ولايتي، نامزدي با بخت بالا براي انتخابات رياست جمهوري ايران است، مي‌گفتم گمان نمي‌کنم اما تحولات ماه‌هاي اخير موجب تغيير نگرش من شده است؛ شايد ولايتي بخواهد يک نامزد انتخابات رياست‌جمهوري باشد يا در پرونده هسته‌اي اقدامي انجام دهد.ديپلماسي ايراني به نقل از”المانيتور" نوشت: اين روزها علي‌اکبر ولايتي که کمتر با خبرنگاران سخن مي‌گويد، بار ديگر مورد توجه رسانه‌هاي بين‌المللي قرار گرفته است. دليل اين توجه نيز ادعايي است که در مورد حضور وي در مذاکرات پشت پرده با مقامات آمريکايي مطرح شد. ادعايي که ولايتي آن را تکذيب کرد. با اين حال وي همچنان مورد توجه رسانه‌هاي خارجي است.

نجفي؛ نامزدي که خود تکذيب مي‌کند

محمدعلي نجفي نيز از جمله وزراي سابق است که نامش در تحليل‌ها براي انتخابات يازدهم شنيده مي‌شود، هرچند که خود وي تکذيب کرده باشد. وي در چندين دوره به عنوان وزير آموزش وپرورش و وزير آموزش عالي خدمت کرد. پس از دولت هاشمي با حکم سيد محمد خاتمي به رياست سازمان برنامه و بودجه انتصاب يافت و اکنون در شوراي شهر تهران مشغول به کار است.

فلاحيان: نگفتم نمي‌آيم

علي فلاحيان وزير اطلاعات دولت هاشمي رفسنجاني نيز از جمله وزراي سابقي است که در روزهاي اخير نامش به عنوان يکي از نامزدهاي انتخابات آينده رياست جمهوري مطرح شد. به خصوص که با فعال کردن سايت اينترنتي خود به اين گمانه زني‌ها دامن زد. وي در تازه ترين موضع خود در اين باره گفت که هرگز نگفته است که در انتخابات رياست جمهوري يازدهم به عنوان نامزد حاضر نخواهد شد. اگر چه اين عضو کنوني مجلس خبرگان رهبري به صراحت نيز نگفت که نامزد اين انتخابات خواهد شد.

متکي؛ معلق ميان تاييد و تکذيب
منوچهر متکي نيز اگرچه در دولت‌هاي نهم و دهم در کنار محمود احمدي نژاد نشست و سکان سياست خارجي وي را در دست داشت، اما پس ازبرکناري عجيب وي در سفر سنگال از سوي احمدي نژاد نيز در کانون توجهاتي قرار گرفت که برخي از منتقدان اصولگراي احمدي نژاد به وي معطوف کردند. به همين خاطر وي همچنان در چند سال اخير از سوي اين منتقدان به عنوان گزينه اي براي در دست گرفتن رياست جمهوري يازدهم معرفي شده است. اگرچه خودش بارها با پاسخ‌هايي ديپلماتيک موضوع را ميان تاييد و تکذيب معلق نگاه داشته است.
پورمحمدي نامزدي خود را رد نکرد
در طول هفته‌هاي گذشته برخي از کانديداهاي بالقوه انتخابات رياست جمهوري، خبر کانديداتوري خود را در انتخابات به صورت ضمني اعلام کرده و در پاسخ به سوالات خبرنگاران احتمال کانديداتوري خود را رد نکردند؛ چنانکه پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي کل کشور هفته گذشته تصميمش را براي کانديدا شدن در انتخابات آتي رد نکرد.وي در گفت‌وگو با ايسنا در مورد حضورش در انتخابات رياست جمهوري سال 92 گفت: حضور خود را در انتخابات نفي نمي‌کنم ولي در زمان مشخص بايد تصميم به بلوغ برسد تا قابل انتشار شود. هم‌چنين شرايط اجتماعي نيز بايد براي اعلام حضور مناسب باشد و اکنون زمان مناسبي نه براي تصميم‌گيري است و نه شرايط اجتماعي، زمان پذيرش چنين تصميماتي را دارد.پورمحمدي هم‌چنين در پاسخ به اين سوال که”اگر شما در انتخابات رياست جمهوري کانديدا شويد آيا جامعه روحانيت از شما حمايت مي‌کند؟" اظهار کرد: جامعه روحانيت به عنوان يک نهاد تاثيرگذار در حوزه اصولگرايي سعي دارد نقش خود را به خوبي ايفا کند و اگر قرار باشد کانديداي رياست جمهوري شوم خوشحال خواهم شد که نهادهاي اصلي از من حمايت کنند.'

شريعتمداري؛ وابسته به اوضاع سياسي
تعداد وزراي سابقي که تمايل براي کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري آتي دارند در حال افزايش است؛ بطوريکه محمد شريعتمداري يکي از وزراي دولت اصلاحات در گفت‌وگويي اعلام کرده که کانديداتوري‌ام در انتخابات رياست جمهوري 92 به شرايط سياسي کشور بستگي دارد.وزير بازرگاني دولت‌هاي اول و دوم سيدمحمد خاتمي در گفت‌وگويي در مورد کانديداتوري‌اش در انتخابات آتي گفت: براي اين موضوع تصميم‌گيري قطعي نکرده‌ام اما اگر در صحنه‌هاي سياسي و اجتماعي به‌ويژه رياست جمهوري وظيفه‌اي بر عهده‌ام قرار بگيرد اظهارات خود را پيش مي‌برم.وي تاکيد کرد: نامزدي‌ام در انتخابات 92 به شرايط سياسي کشور بستگي دارد.
احتمال کانديداتوري سعيدي‌کيا
همچنين طي هفته گذشته اخباري در رسانه‌ها منتشر شد مبني بر اين‌که اين احتمال وجود دارد که سعيدي‌کيا وزير مسکن دولت اول محمود احمدي‌نژاد در انتخابات آتي کانديدا شود.اين رسانه‌ها گزارش دادند که وي طي روزهاي گذشته ديدارهايي با برخي از علما و شخصيت‌هاي سياسي از جمله آيت‌الله جوادي آملي داشته و قرار است اين ديدارها ادامه پيدا کند.

گمانه زني‌هايي که کمرنگ شده است
اگرچه نام برخي ديگر از وزراي سابق در چندسال اخير بيشتر شنيده مي‌شد اما اين روزها کمتر شنيده مي‌شود. تحولات ميان گروه‌هاي اصولگرا و رئيس جمهور احمدي نژاد در اين ميان نقش مهمي بازي کرده است. کامران باقري لنکراني، از جمله افرادي بود که در گمانه زني‌ها يکي از افرادي بود که گفته مي‌شد احمدي نژاد در اجراي مدل پوتين- مدودف وي را در نظر گرفته تا با حمايت از وي در انتخابات يازدهم تلاش دارد نقش خود را همچنان در سياست ايران ايفا کند. موضوعي که البته با وضعيت کنوني رابطه رئيس جمهور و اصولگرايان حامي وي به تدريج کمتر شده است. صادق محصولي وزير کشور و رفاه دردولت‌هاي نهم و دهم احمدي نژاد نيز از جمله افرادي بود که نامش در اين ميان گاهي شنيده شد.

علي نيکزاد وزير مسکن وشهرسازي دولت دهم نيز از جمله افرادي بود که نامش در اين ميان شنيده مي‌شد و البته کم کم فروکش کرد.

کمال خزاري وزير خارجه دولت اصلاحات، علي اکبرصالحي وزير کنوني خارجه نيز از جمله نام‌هايي بودند که مدتي شنيده مي‌شد.غلامحسين الهام که روزي به ابوالمشاغل دولت‌هاي احمدي نژاد معروف شده بود اخيرا پس از چند سال دوري از دولت به کابينه بازگشته است تا سخنگويي چند ماه مانده به پايان دولت دهم را برعهده بگيرد تا برخي گمانه زني‌ها درباره حضور احتمالي اش در انتخابات يازدهم تقويت شود.

موضوعي که برخي‌ها معتقدند احمدي نژاد با حمايت از وي قصد دارد که اصولگرايان را در برابر گزينه اي ارزشي قرار دهد و بتواند دوستان خود را حول محور وي جمع کند.
نظرات بینندگان