arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۲۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱

زلزله‌ زدگان وام نگرفته باید قسط بدهند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مردم مناطق زلزله‌زده به پس لرزه‌های زلزله 6.2 ریشتری عادت کرده بودند اما روز چهارشنبه زلزله 5.1 ریشتری آنها را غافلگیر کرد و باز هم خرابی به جای گذاشت. نمایندگان این مناطق می‌گویند اوضاع وعده و وعیدها مساعد نیست.

به گزارش قانون؛ مردم زلزله‌زده در حالی که هنوز وام‌هایشان را کامل دریافت نکرده‌اند، دفترچه‌های اقساط برای بازپرداخت وام دریافت کرده‌اند. هنوز از وسایل گرمایشی و لباس گرم خبری نیست و به تازگی لباس‌هایی کهنه و دست دوم به آنها داده شده است. کانکس‌هایی که قرار بود در فصل سرما به داد آنها برسد هنوز مستقر نشده‌اند و بعضی‌ها چادر هم در اختیار ندارند. نمایندگان مناطق زلزله‌زده در گفت و گو با «قانون» مسائل فعلی مردم منطقه را شرح داده‌اند.


وام‌های مردم پیش استانداری است
آشفتگی در وضعیت وام‌ها یکی از معضلات مناطق زلزله زده است. پیش از این گفته شده بود وام دو میلیونی مصوب دولت در برابر دادن کانکس به زلزله‌زدگان حذف شده است و بعد از آن طبق گفته ا... وردی دهقانی نماینده ورزقان از مردم خواسته شده بود با دو میلیون تومانی که به آنها داده می‌شود خود اقدام به خرید کانکس کنند.

این بار فلاحی باباجان نماینده اهر و هریس از تاخیر در پرداخت وام‌های یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه خبر می‌دهد و به قانون می‌گوید: «وام‌های یک میلیون تومانی که دولت مصوب کرده بود به حساب مدیران استانی ریخته شده اما آنها بدسلیقگی می‌کنند و پول را به حساب مردم واریز نمی‌کنند. امروز فردا می‌کنند و هر روز طرحی می‌دهند. در حالی که این پول باید سریع‌تر واریز شود.»


از آخر آبان قسط پرداخت کنید!
ا... ‌وردی دهقانی نماینده ورزقان هم از تخلف در رابطه با بازپس‌گیری وام‌ها می‌گوید: «دولت گفته بود سه سال به وام‌ها تنفس می‌دهیم. یعنی مردم تا سه سال هیچ مبلغی را لازم نیست پرداخت کنند اما هنوز مردم وام‌های تعمیری را دریافت نکرده‌اند که گفته شده باید قسط بپردازند. آنهایی که تعمیر کرده بودند هم دوباره در زلزله چهارشنبه خانه‌شان خراب شده و مشخص نیست چه طور باید حمایت شوند. خیلی‌ها هنوز وام نگرفته‌اند و دفترچه اقساط به آنها داده‌اند که از آخر آبان قسط‌ پرداخت کنند.»



هلال احمر برای ترک اردوگاه فشار نیاورد
نماینده مردم اهر و هریس درباره تخریب دوباره خانه‌های تعمیر شده می‌گوید زلزله‌های این منطقه هر بار عمق کمتری پیدا می‌کنند و فشار بیشتری روی زمین وارد می‌شود: «بار اول که 6 ریشتر بوده عمقش هم بیشتر بوده. خانه‌های زیادی از قبل در روستاها بودند که ترک برداشته بودند و باز متحمل خسارت شدند. از زلزله اصلی تا حالا 3 هزار پس لرزه داشتیم که پس لرزه‌ها خسارت خانه‌های ترک خورده را روز به روز افزایش می‌دهد و فرصت کار تعمیراتی به مردم را نمی‌دهد. بعضی خانه‌هایی که خسارت‌هایشان اصلاح شده بود دوباره در همان قسمت‌ها فرو ریخته‌اند.»

فلاحی باباجان نسبت به خطر خانه‌های آسیب دیده برای ساکنان هشدار داده و می‌گوید: «بنیاد مسکن فقط بازسازی واحدهایی را به عهده گرفته که صد در صد تخریب شده‌اند. بنابراین بازسازی‌های دیگر را خود مردم انجام دادند و اصولی نبوده است. در شهرستان‌های اهر و هریس 95درصد مردم به خانه‌هایشان رفته بودند و چادرها را تحویل داده بودند که این خود یک خطر برای آنهاست. در کنار این موضوع یک مشکل این است که هلال احمر اصرار دارد مردم چادرها را جمع کنند و از اردوگاه‌ها بیرون بروند. دو روز قبل از زلزله اخیر هلال احمر به مردم اصرار کرد که بیایید وسایلتان را تحویل دهید و به خانه بروید. حرف ما این است که اینهایی که خسارت دیده‌اند در اردوگاه‌ها بمانند تا امنیت بیشتری داشته باشند و هلال احمر برای ترک اردوگاه فشار نیاورد.»


خطر بخاری در کانکس‌ بدون پنجره
نماینده اهر و هریس می‌گوید مشکلات اسکان در چادر و کانکس هنوز برطرف نشده است: «هلال احمر از انجام وظایفش قصور می‌کند. ما جلسه‌ای تشکیل دادیم و چادرهای هلال احمر را دیدیم، انتخاب کردیم و قرار شد همان‌ها به مردم تحویل شود. قرار شد بنده و فرماندار و مسئولان هلال احمر یک شب در چادر بمانیم و اگر قابل اسکان بود آن را تحویل مردم دهیم. یک ماه گذشته و هنوز اقدامی نشده.»

به گفته او نداشتن در و پنجره در کانکس‌ها هم یک مشکل دیگر است که در فصل سرما برای استفاده از بخاری خطرناک است: «مسئولان باید بدانند از کانکس‌هایی که در و پنجره ندارند نمی‌شود استفاده کرد چون باید وسیله گرمایش داشته باشد. اولا بخاری نداریم، ثانیا اگر بخواهیم لوله بخاری را بدهیم بیرون از لحاظ مونوکسید کربن خطر دارد. دائم گفته می‌شود به مردم بخاری می‌دهیم و 2000 تا آماده کرده‌ایم. اگر قرار است بدهند باید سریع‌تر اقدام کنند. مردم با وعده‌های آنها امیدوار می‌شوند و نمی‌روند با وام و قرض بخرند. فردا با مشکل رو به رو می‌شوند.»


مردم 60 روستای ورزقان آواره‌اند
اوضاع مردم ورزقان به گفته نماینده این شهر از اهر نامطلوب‌تر است. ا... ‌وردی دهقانی نماینده این شهر به « قانون» می‌گوید به 60 روستای وزرقان هیچ رسیدگی نشده و مردم حتی چادر هم نداشته و کاملا آواره‌اند.

به گفته دهقانی در زلزله روز چهارشنبه خانه‌های جدید تخریب نشده اما خانه‌های آسیب دیده بیشتر آسیب دیده‌اند و بعضی واحدهای سالم هم آسیب دیده شده‌اند. نماینده ورزقان هم می‌گوید در این مناطق از بخاری‌های وعده داده شده خبری نیست، کانکس‌ها کامل توزیع نشده و هنوز نیاز به کانکس وجود دارد. به گفته او خانه‌های آسیب دیده خطر بالقوه‌ای برای ورزقانی‌هایی هستند که حتی چادر هم ندارد.


لباس‌های کهنه و کمکی که قطع شد
فلاحی باباجان نماینده اهر و هریس چندی پیش از توزیع لباس‌های کهنه و دست دوم میان زلزله‌زدگان خبر داده بود. حسین درخشان مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در گفت و گو با مهر این موضوع را تکذیب کرد و گفت: جمعیت هلال‌احمر ایران قویا توزیع لباس‌های کهنه از سوی این جمعیت را تکذیب می‌کند.

اما دهقانی نماینده ورزقان هم در گفت وگو با « قانون» این موضوع را تایید کرده و می‌گوید: «هلال احمر لباس‌های کهنه به مردم داده که باعث ناراحتی آنها شده. خبری از لباس‌های گرم نیست و آذوقه هم به فراموشی سپرده شده.» همچنین نماینده اهر هم کمبود علوفه برای دام‌ها را یکی از مشکلات مردم می‌داند.


کندی در روند واگذاری تسهیلات
فلاحی یکی از دلایل تاخیر در ساخت خانه‌ها را کندی واگذاری تسهیلات شهری دانسته و می‌گوید: این کار تنها به یک بانک عامل سپرده شده است. در حالی که بانک مسکن به تنهایی تحمل این همه واگذاری تسهیلات را ندارد. زیرا نیروی انسانی کافی ندارد. چه اشکالی دارد تعداد بانک‌ها بیشتر باشد تا با درصدهای مختلف تسهیلات بدهند. کندی واگذاری تسهیلات در اهر باعث شده حتی یک ساختمان هم ساخته نشود. در حالی که 3800 ساختمان خسارت 100درصدی و 29هزار ساختمان خسارت 3-100 درصدی دیده‌اند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
هيچ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
0
8
جالب ميدونين كجاست .؟
شبكه خبر كه نميدوني با چه آب و تابي ميگه بعد از طوفان سندي ( انگار يه نسيم ملايم بوده) هنوز صدها هزار شهروند امريكايي ( كه اخبار خاموشيشون خيلي مهتر از يخ زدن شهروندان ايراني هست ) از نعمت برق محروم هستند ..............
جناب .....
تا يه ماه ديگه اثري از طوفان در اون كلان شهرها ديده نخواهد شد ....
اما اينجا .......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
0
7
خب باید قسط هارو اول بدهند تا بودجه برای اعطای وام فراهم شود !!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظرات بینندگان