arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۳ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱

تشدید بحران و تنشهای سیاسی در کویت

مخالفان بعد از آنکه دولت کویت اعلام کرد، اول دسامبر انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند و برای "حفظ وحدت ملی" قانون انتخابات را تغییر خواهد داد، مردم را به برپایی تظاهرات و اعتراضات فراخواندند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: کویت اخیرا شاهد درگیریها و اقدامات خشونت باری بوده و تلاش مخالفان برای برگزاری تظاهرات جدید نشان دهنده ادامه بحران این کشور است.

دولت کویت روز شنبه بیستم اکتبر سال 2012 (۲۹ مهر) تاریخ انتخابات پارلمانی را به همراه تغییراتی در قوانین انتخابات اعلام کرد.

مخالفان بعد از آنکه دولت کویت اعلام کرد، اول دسامبر انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند و برای "حفظ وحدت ملی" قانون انتخابات را تغییر خواهد داد، مردم را به برپایی تظاهرات و اعتراضات فراخواندند.

مخالفان قوانین انتخاباتی را نوعی کودتای مرتبط با قانون اساسی از سوی دولت دانسته‌ و انتخابات پارلمانی در این کشور را تحریم کرده‌اند.

کویت اولین کشور عربی حوزه خلیج فارس بود که در سال ۱۹۶۲ پارلمان منتخب تشکیل داد.این درحالی است که خاندان الصباح کنترل سمت‌های تعیین‌کننده دولتی و اجرایی از جمله ریاست وزارت‌خانه‌های دفاع، کشور و امور خارجه این کشور را در اختیار دارد.

این درحالی است که نیروهای امنیتی کویت روز چهارشنبه (۳۱ اکتبر، ۱۰ آبان) با هزاران معترض در این کشور درگیر شدند؛ معترضان کویتی با برپایی تظاهرات بر آزادی مسلم البراک، رهبر مخالفان و قانونگذار سابق این کشور تاکید کردند.

در یورش نیروهای پلیس کویت به اجتماع مخالفان، بیش از ۳۰ تظاهرات کننده زخمی شدند.

مسلم البراک، نماینده پیشین مجلس کویت و از چهره‌های برجسته مخالفان در کویت روز دوشنبه (۲۹ اکتبر، ۸ آبان) به اتهام توهین به شیخ صباح الاحمد الصباح ، امیر کویت بازداشت شد.

درپی درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان که مقابل زندانی در شهر کویت روی داد، مخالفان جلسه اضطراری تشکیل دادند و "سرکوب وحشیانه" اعتراضات صلح‌آمیز از سوی دولت کویت را محکوم کردند.

در تظاهرات ماه اکتبر دست کم ۱۰۰ معترض در تظاهرات گسترده‌ای که به سازماندهی مخالفان در اعتراض به قوانین انتخاباتی برگزار شد، زخمی شدند.

پس از آن امیر کویت برای مخالفان خط و نشان کشید و ضمن تمجید از عملکرد نیروهای امنیتی در برخورد با تظاهرات کنندگان، درباره بی ثباتی هشدار داد.

روزنامه الحیات در این زمینه نوشته است : تغییراتی که درباره نظام انتخاباتی با حمایت امیر کویت تصویب شد سبب تحرک دوباره مخالفان کویتی شد.

این روزنامه بیان کرد: موضوعی که قابل تامل است رشد تغییرات در کویت در بیست سال گذشته است، زیرا بینش و آگاهی جامعه کویت ظرف بیست سال گذشته افزایش یافته است.

توده مردم کویت از انحصار طلبی در قدرت، نبود شفافیت در اقتصاد و مظاهر بی شمار فساد ناراضی هستند. تحرکات کنونی در کویت اصلاح طلبانه است.

هدف تحرکات اصلاح طلبانه، مقابله با فساد، قوانین عقلانی و اقتصاد بدون فساد و حمایت از قشر متوسط ،کنار زده شده و شایسته هستند.

این روزنامه می نویسد: تاکنون مخالفان تظاهرات بزرگ و گسترده ای برگزار کرده اند که در یکی از آنها صد هزار نفر شرکت کردند و شعارهای مسالمت آمیز سر دادند.

این روزنامه می افزاید: تحرکات مردمی در کویت از شبکه های اجتماعی نشات می گیرد. تحرکات جوانان در برهه اخیر قوی تر شده است و گروههای جدید غیر سیاسی به آن ملحق شده اند و روز به روز بر دامنه این تحرکات افزوده می شود.

الحیات می نویسد: معضل موجود در کویت، نبود احزاب و هیئتهای سیاسی است و جریانهای سیاسی در کویت به صورت غیر رسمی فعالیت می کنند و قانونی که به آنها سر و سامان بخشد، وجود ندارد.

این روزنامه بیان کرد: جامعه کویت به سرعت در حال تغییر است، اما شالوده های سیاسی این کشور مطابق با آن، سریع حرکت نکرده است.

الحیات بیان کرد: بحران در کویت دامنه دار است و انتخابات آینده در اول دسامبر منجر به تشکیل مجلسی ضعیف خواهد شد و در واقع مجلس امت واقعی، شامل گروههای سیاسی در سطح جامعه است.

ثبت نام از نامزدهای انتخابات زودهنگام  دیروز جمعه به پایان رسید و تعداد شرکت کنندگان به 397 نفر رسید که در میان آنها 15 زن وجود دارد.

از اعضای پارلمان سابق، فقط 10 نفر برای انتخابات نامزد شدند. ثبت نام از نامزدهای انتخابات پارلمانی کویت از اواخر ماه گذشته میلادی آغاز شده بود.

روزنامه القدس العربی نیز در این باره می نویسد: تحرکات کنونی در کویت بی سابقه است. هم اکنون فضا میان مخالفان و دولت متشنج است.

این روزنامه بیان کرد: اخیرا نیروهای امنیتی دو جوان از خاندان الصباح را پس از انتشار مطالبی از آنها در صفحه تویتر بازداشت کردند.

آنها در مطالب خود عملکرد دولت را مورد نقد قرار دادند و از خواسته های مخالفانی که خواستار اصلاحات سیاسی هستند، حمایت کردند.

القدس العربی می نویسد: این حادثه تاکنون بی سابقه بوده است، زیرا معمولا در زمانهای قبل تلاش می شد که اختلافات در پشت پرده حل شود و آشکار نشود.

روی آوردن این دو شاهزاده جوان کویتی به پایگاههای اجتماعی همانند تویتر برای بیان دیدگاههایشان، نشان دهنده تحول عمیق جوامع موجود در کشورهای حوزه خلیج فارس در برهه کنونی و ناتوانی خاندان حاکم در مهار آن است.

این روزنامه در ادامه به مشکلاتی که در این باره(پایگاههای اجتماعی) برای سعودی ها به وجود آورده است نیز پرداخته است.

القدس العربی می نویسد: در دوره های قبلی خاندان حاکم در کشورهای حوزه خلیج فارس و بیشتر کشورهای عربی قادر به مهار رسانه ها بودند، اما هم اکنون وضع کاملا فرق کرده است و اشخاص می توانند از پایگاههای اجتماعی استفاده کنند و دولت نیز عاجز از رویارویی با آنهاست.

این روزنامه در ادامه به شرایط کویت برمی گردد و بیان می کند: نسل جدید در کویت خواهان اصلاحات سیاسی وسیع، شفاف، عمیق و مشارکت در تصمیم گیری ها هستند.

القدس العربی می نویسد: حکومتهای کشورهای حوزه خلیج فارس باید از همتایان خود در کشورهایی که شاهد بهار عربی بوده اند، درس عبرت بگیرند و اصلاحاتی انجام دهند و به خواسته های مردمی توجه کنند.

زیرا کوتاهترین راه برای مصون نگه داشتن کشورهایشان از بی ثباتی است به ویژه که ملتهای آنها خواستار ایجاد نظام مشروطه سلطنتی هستند و خواستار سرنگونی رژیم نیستند.

این روزنامه تاکید کرد: دولت کویت با به کارگیری راهکار امنیتی اشتباه کرد. اما موضوعی که قابل تامل است محصور نماندن دامنه تحرکات به کویت است و این تحرکات به همسایگان دیگر آن نیز در کشورهای حوزه خلیج فارس سرایت خواهد کرد.

تحولات کویت اگر ادامه پیدا کند، همه منطقه خلیج فارس را دستخوش تغییرات می کند.

این در حالی است که مقامات کویتی شیخ عبدالله سالم الصباح یکی از دو فرد بازداشت شده وابسته به خاندان آل صباح را که به سبب مطالبش در تویتر بازداشت کرده بودند، آزاد کردند.

شیخ عبدالله در این زمینه می گوید: من از آنها خواستم که مرا به دادستانی تحویل دهند تا از خودم در برابر اتهامات دفاع کنم، اما آنها اصرار داشتند که فقط تعهد دهم و آزاد شوم.
نظرات بینندگان