arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۱

فواید مارهای سمی در صنایع پزشکی و دارویی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زهر مارهای سمی کاربردهای زیادی چه در تهیه پادزهر و چه در پژوهش های علمی دارد. سالانه چیزی در حدود صد هزار نفر در سراسر دنیا بر اثر مارگزیدگی جان خود را از دست می دهند.

به گزارش انتخاب ؛ در مجموعه ای در جنوب شرقی فرانسه بیش از هفتاد گونه از مارهای سمی در آزمایشگاهی مجهز و ایمن نگهداری می شوند و از آنها با استفاده از فن آوری پیشرفته در تولید زهر استفاده می شود.

هارولد دو پومیرز مدیرعامل شرکت "لاتوکسان” بیشتر توضیح می دهد: "مارهایی که اینجا نگهداری می کنیم از سراسر دنیا جمع آوری شده اند. ما با تولید پادزهرها سعی می کنیم تولیدات پادزهری منطقه را ارتقاء دهیم و برای اینکار به گونه های متفاوتی از مارها نیاز داریم.”

مارها و عقربها در قفس هایی که از نظر دما و رطوبت تنظیم می شوند تغذیه می کنند و همانجا نگهداری می شوند. ماهی یکبار زهر آنها دوشیده می شود تا از آن در تحقیقات پزشکی استفاده شود. تقاضای زهر بالاست برای اینکه زهر قابلیت تولید طیف وسیعی از ملوکولها را دارد که تاثیرات زیادی بر دامنه گسترده ای از اهداف دارویی از جمله سیستم عصبی، کلیه ها، ماهیچه ها، قلب و جریان خون می گذارد.”

هارولد دو پومیرز مدیرعامل شرکت لاتوکسان در مورد قیمت زهرها می گوید: "مقدار زهری که از طریق دوشیدن زهردان مارها بدست می آید خیلی محدود است بخاطر همین است که قیمتش گران به نظر می رسد. قیمت زهر مارها گرمی بین 500 تا 4000 یورو در نوسان است.”

دانشمندان بر این باورند که اسرار زیادی در زهر مارهای سمی نهفته است که هنوز کشف نشده اند و لذا تحقیق بر روی آن می تواند آینده روشن تری را در دنیای پزشکی برای بشریت به همراه داشته باشد.

نظرات بینندگان