arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۴۹۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۱

حسین الله‌کرم: هاشمی و خاتمی ریزش‌های دهه 80 بودند ، مهدوی‌کنی و مصباح رویش‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
الله کرم با بررسی عملکرد هاشمی و خاتمی در جریان فتنه، گفت: هاشمی و خاتمی ریزش‌های دهه 80 انقلاب اسلامی و مهدوی‌کنی و مصباح‌یزدی رویش‌های این دهه هستند.
 
 
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین الله‌کرم عصر امروز در برنامه «ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب اسلامی» در جمع بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان ریزش را به مفهوم لغوی جدا شدن و افتادن نامید و اظهار کرد: در مفهوم سیاسی ریزش‌ها به معنای کناره‌گیری افراد و یا گروه‌های سیاسی، مخالفت و مقابله آنها با اصلی است که از آن جدا شده‌اند.

وی با اشاره به اصلی که منجر به ریزش و رویش شده است، ابراز کرد: این اصل در چهار عنوان قرار دارد.

این فعال سیاسی، حمایت از اسلام انقلابی با تفسیر ولایت فقیه، دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام، مقابله با استکبار جهانی و جریان‌های همسوی داخلی آن و دفاع از معنویت و عدالت را چهار اصل ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب ذکر کرد.

وی همگرایی، حمایت و رقابت بین افراد و گروه‌های سیاسی دوران انقلاب اسلامی را از موارد قابل توجه در رویش‌ها دانست و افزود: رویش‌ها و ریزش‌ها در چارچوب ایدئولوژیک رخ داده و سپس از نظر سیاسی ریزش‌ها و رویش‌ها به وجود آمده است.

*دهه 60 نخستین ریزش ایدئولوژیک

الله‌کرم با بیان اینکه نخستین ریزش ایدئولوژیک در دهه 60 رخ داد، تصریح کرد: گروه فرقان، منافقان و نهضت آزادی در همان سال‌های اولیه انقلاب دچار ریزش شدند.

وی با بیان اینکه گروه‌ فرقان با اصل انقلاب اسلامی و ولایت فقیه به مخالفت می‌پردازند، ابراز کرد: شکل گروه آنها در آینده وابستگی به استکبار جهانی پیدا می‌کند.

این فعال سیاسی با تصریح بر اینکه گروه منافقان اسلام را قبول داشتند و در چارچوب دیدگاه اعتقادی معتقد بودند مبارزه شکل می‌گیرد و پیروز می‌شوند، اذعان کرد: منافقان معتقد بودند اسلام جایگاهی برای مبارزه مسلحانه قایل نیست و باید به مارکسیسم توجه کنند و در پیروزی انقلاب اسلامی شکاف ایدئولوژیک با انقلاب پیدا می‌کنند و موجب کودتا و براندازی در خرداد سال 60 می‌شوند.

وی گروه نهضت آزادی را در دهه 60 عنوان کرد و گفت: این گروه اساس فیزیک را با نوع نگرش علمی‌تجربی به جامعه نگاه کرده و آن را با نگاه دنیوی مطرح می‌کنند.

الله‌کرم با اشاره به اینکه این سه گروه دچار چارچوب التقاط در ایدئولوژی شده‌اند، خاطرنشان کرد: آنها در فرآیند با نظام دست به حرکت به نفع بخشی از ایدئولوژی التقاطی خود می‌زنند و در نهایت دچار ریزش می‌شوند و به مقابله با نظام می‌پردازند.

*منتظری ریزش دهه 60 انقلاب اسلامی بود

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در تمام ادوار خود شاهد ریزش‌ها و رویش‌هایی بوده است، اظهار کرد: حزب جمهوری اسلامی به‌کار خود پایان داد و در این شرایط جامعه روحانیت و روحانیون مبارز شکل گرفتند.

دبیرکل حزب‌الله کشور افزود: روحانیت مبارز با دیدگاه اسلام عدالت‌محور و بر پایه ولایت مطلقه فقیه پا بر عرصه وجود گذاشت و روحانیون مبارز با نگرش انقلابی به اسلامی تاسیس شد.

وی با اشاره به اینکه جامعه اسلامی مهندسین و موتلفه اسلامی با رویکرد روحانیت مبارز همگام بودند، گفت: سازمان مجاهدین و دفتر تحکیم وحدت نیز با روحانیون مبارز همراه شدند.

الله‌کرم تشکیل کارگزاران را رویش سوم دهه 60 عنوان کرد و یادآور شد: در این دوران نهضت آزادی به صورت جریان غرب‌گرایی صف‌بندی می‌کند.

وی منتظری را ریزش دهه 60 معرفی کرد و متذکر شد: انقلاب اسلامی در دهه‌های 60، 70 و 80 سه نوع ریزش و رویش داشته است.

*دهه 70 ریزش ایدئولوژیک بود

این فعال سیاسی با اشاره به تلاش‌هایی برای دنیوی‌ کردن حکومت در دهه 70، ابراز کرد: دهه 70، دهه ریزش ایدئولوژیک بود و حاکمیت دوگانه و سکولاریسم در این دوران مطرح شد.

وی ادامه داد: عده‌ای در تیر سال 78 حاکمیت دوگانه را مطرح کردند و کارگزاران با جریان لیبرال دموکراسی و مشارکت و دفتر تحکیم شعار سوسیال دموکراسی را ترویج دادند.

الله‌کرم با بیان اینکه نوعی تحول در افرادی که دچار ریزش شده‌اند ایجاد می‌شود، تصریح کرد: در دهه 70 شاهد ریزش خوئینی‌ها بودیم که معتقد بودند پس از فروپاشی شوروی دیگر نمی‌توان استکبارستیز بود و در مقابله با اسلامیت نظام و جمهوری اسلامی، جمهوری ایرانی را طرح کردند.

وی، آبادگران، رهپویان و ایثارگران را از رویش‌های دهه 70 دانست و گفت: در دهه 70 شاهد حاکمیت کارگزاران سازندگی و اعتقاد آنها به اقتصاد لیبرالی هستیم.

*هاشمی و خاتمی ریزش‌های دهه 80 انقلاب اسلامی هستند

استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران اذعان کرد: از سال 76 تا 84 دیدگاه اقتصاد لیبرالی کارگزاران و اعتقاد آنها به پیشرفت از این طریق موجب شده تا دیدگاه قرض گرفتن توسعه سیاسی از غرب مطرح شود.

وی افزود: کارگزاران در این دوران دچار التقاط شدند و معتقد بودند که برای بقا باید دنیوی‌گرایی را در اقتصاد و سیاست حاکم کرد.

الله‌کرم با بیان اینکه در پایان دهه 70 احمدی‌نژاد ظهور پیدا کرد، یادآور شد: با آغاز دهه 80 نیز شاهد ریزش‌ها و رویش‌هایی بودیم.

وی اضافه کرد: ریزش‌های دهه 80 در چارچوب ایدئولوژی التقاطی به طرف غرب‌گرایی بوده است.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران، خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی را جزو ریزش‌های دهه 80 انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: در این دهه شاهد ریزش روحانیون مبارز و مجاهدان انقلاب اسلامی هستیم.

وی با اشاره به نامه 19 خرداد و خطبه نماز جمعه تیر سال 88، خاطرنشان کرد: خطبه‌های هاشمی ‌رفسنجانی در حمایت از جریان فتنه بود که موجب ریزش وی شد.

*موسوی و کروبی مسیر همکاری با غرب را رفتند

الله‌کرم درباره دیدار خاتمی و سورس، گفت: در این دیدار خاتمی می‌گوید که با حکومت مذهبی نمی‌توان به دموکراسی رسید.

وی اضافه کرد: خاتمی دهه 60 معتقد به افزایش 6 عضو شورای نگهبان به 8 عضو فقیه بود و در این دهه چنین نظری را بیان می‌کند که نشان‌دهنده افراط در التقاط است.

این فعال سیاسی، تصریح کرد: موسوی با طرح تقلب و کروبی با طرح تجاوز مسیری را می‌روند که مسیر همکاری با غرب بوده است.

به گفته وی، رایحه خوش‌خدمت، عدالت‌گرا، توحید و عدالت، جبهه متحد اصولگرایان، جبهه ایستادگی، رهروان ولایت، پایداری و.. از رویش‌های دهه 80 هستند.

*آیت‌الله مهدوی‌کنی و مصباح یزدی رویش دهه 80 انقلاب هستند

الله‌کرم درباره رویش‌های دهه 80 و جایگزینی آن، بیان کرد: آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله مصباح‌ یزدی جزو رویش‌های سیاسی دهه 80 انقلاب هستند که جایگزین خاتمی و هاشمی شده‌اند.

وی یادآور شد: همواره ریزش و رویش وجود داشته و مهم این است که رویش‌های انقلاب اسلامی بیشتر از ریزش‌هاست.
نظرات بینندگان