arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۶۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۲۲ آبان ۱۳۹۱

ایران، پایتخت جراحی بینی دنیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش  اعتماد ؛ تعداد عمل‌های جراحی زیبایی بینی در ایران، رتبه اول جهانی را از آن خود كرده است.هر چند كه این رتبه در هیچ جدول و فهرستی ثبت نشده و هیچ یك از متخصصان جراحی زیبایی بینی هم قادر به اثبات این واقعیت نیستند، اما ارقام فرضی و تخمین‌های نزدیك به یقین از تعداد جراحی‌های زیبایی بینی كه از سوی انجمن‌های تخصصی فعال در این زمینه با احتیاط اعلام شده، گویای آن است كه سالانه 100 الی 200 هزار عمل جراحی زیبایی بینی در كشور انجام می‌شود. با وجود آنكه آمار تخمینی از تعداد اعمال جراحی زیبایی بینی از سال گذشته با زمزمه‌هایی نه چندان رسمی مطرح شد اما روز گذشته رییس انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران منكر رتبه نخست ایران در زمینه جراحی زیبایی بینی بود و ارقام فرضی و بالا بودن تعداد جراحی زیبایی بینی در ایران را با تعداد جمعیت مشمول این جراحی‌ها كه به زعم وی، فقط 35 میلیون نفر از جمعیت كل كشور را شامل می‌شوند مرتبط ‌داشت.

دكتر كمال سیدفروتن در نشست خبری، رسانه‌ها را از «معضلات» انجمن جراحان زیبایی و پلاستیك دانست و در تشریح علت این اطلاق گفت: «رسانه‌ها آگهی‌های تبلیغ جراحی زیبایی را بدون توجه به تخصص افراد منتشر می‌كنند در حالی كه انجمن ما، بارها خواستار انتشار آگهی‌های اطلاع‌رسانی در زمینه معرفی جراح پلاستیك شد اما هر بار ما را مجبور به پرداخت قیمت‌های گزافی برای این آگهی‌ها كردند.»وی افزود: «مدت‌ها قبل با تمام ارگان‌ها صحبت كردیم و خواستار نظارت بر روند جراحی‌های زیبایی توسط افراد غیرمتخصص شدیم. متاسفانه سازمان نظام پزشكی هم به مشكلات ناشی از حضور افراد غیرمتخصص دامن می‌زند زیرا نظام پزشكی یك ارگان فاقد قدرت اجرایی بوده و صرفا نقش نظارتی و مشورتی دارد و قادر به دخالت در اجرا نیست.

ما هیچ انتظاری از سازمان نظام پزشكی در زمینه ممانعت از فعالیت افراد غیرمتخصص در جراحی‌های زیبایی نداریم و از این پس هم نخواهیم داشت، زیرا بارها به این سازمان مراجعه و مشكلات‌مان را مطرح كردیم اما نه‌تنها اظهارات سازمان پزشكی در زمینه تفكیك تخصص‌ها به درد مردم نمی‌خورد بلكه سازمان نظام پزشكی از پزشكان 30 هزار تومان دریافت كرده و به آنها مجوز می‌دهد كه بتوانند درباره فعالیت‌های خود آگهی بدهند، در حالی كه قانون این سازمان 40 سال قبل تدوین شده و تا زمانی كه این قانون عوض نشود هر دانشجوی پزشكی می‌تواند به استناد این قانون، پس از دریافت دیپلم پزشكی هر عمل جراحی را انجام دهد و حتی می‌تواند جراحی مغز هم انجام دهد و تا زمانی كه انجام این جراحی‌ها برای بیماران مشكلی ایجاد نكرده هم، هیچ ممانعتی بر فعالیت او ایجاد نخواهد شد. در واقع هر جراح عمومی با دریافت مجوز از این سازمان، اجازه پیدا می‌كند كه سه تخصص در معرفی خود درج كند.»

موافق جراحی زیبایی بینی هستم

رییس انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره شیوع فرهنگ غلط جراحی بینی كه هم‌اكنون به یك وضعیت بیمارگونه در كشور تبدیل شده، با اعلام اینكه «مسلما موافق جراحی‌های زیبایی بینی هستم»، گفت: «فرهنگ غلطی وجود ندارد. زیبایی حق مسلم همه ما است. ما می‌توانیم زیباتر شویم و زیباتر ببینیم و زیباتر حس كنیم. آنچه خداداد است زیباست اما می‌توانیم زیباتر از آنچه خدا داده درست كنیم. در حالی كه امروز ظرف چند ساعت می‌توان به كره ماه رفت نمی‌توانیم الاغ‌سواری كنیم. در شرایطی كه دنیا به سمت پیشرفت می‌رود، نمی‌توانیم بگوییم با همین قیافه‌یی كه به دنیا آمدیم زندگی را ادامه دهیم.»

وی در پاسخ به «اعتماد» درباره تعداد مراجعانی كه بی‌نیاز به اعمال جراحی زیبایی بینی هستند اما خواستار این عمل‌ها می‌شوند، گفت: «جراح پلاستیك آدم بیكاری نیست كه هر مریضی وارد شود او را تحت هر شرایطی عمل كند. جراحان پلاستیكی كه دوره جراحی زیبایی بینی را گذرانده‌اند،‌ هر مراجعه‌كننده را از نظر زیبایی و ساختار بینی بررسی كرده و فردی را كه مشكلی از این بابت ندارد مسلما تحت عمل قرار نمی‌دهند. هم‌اكنون حدود 20 درصد مراجعان خواستار جراحی زیبایی بینی، نیاز به عمل جراحی ندارند و چشم و ‌هم‌چشمی درصدی از نیاز به اعمال جراحی زیبایی را شامل می‌شود اما این درصد، چندان قابل توجه نیست هر چند كه روزبه‌روز در حال افزایش است. ما هم شاهد هستیم كه سال‌های گذشته، مراجعان خواستار آن بودند كه عمل جراحی چنان صورت بگیرد كه مخفی بماند و كسی متوجه نشود اما امروز خواستار آن هستند كه عمل جراحی زیبایی بینی چنان انجام شود كه همسایه هم متوجه انجام این عمل بشود.»

وی در تكذیب گفته‌های «اعتماد» نسبت به رتبه نخست ایران از باب تعداد جراحی‌های زیبایی بینی در دنیا گفت: «شما نمی‌توانید چنین چیزی را بدون تحقیق بگویید. هنوز هم آمار دقیقی از تعداد جراحی زیبایی بینی در ایران نداریم و حائز رتبه اول دنیا هم نشده‌ایم. آمارهای موجود و هم ارقام بر مبنای حدس است زیرا برخلاف دنیا، هیچ عمل جراحی در ایران ثبت نمی‌شود. رتبه را هم باید نسبت به جمعیت 35 میلیون نفری ساكن شهر در نظر بگیریم در حالی كه در كشور امریكا كه تمام جمعیت شهرنشین و همه تحصیلكرده هستند، پزشكان امریكایی اعلام می‌كنند كه در سال، 15 عمل انجام می‌دهند.»در ادامه این نشست، دكتر محمدحسین حسامی‌رستمی، عضو این انجمن هم در پاسخ به «اعتماد» و در تكذیب سوال وی درباره شیوع تمایل بیمارگونه به جراحی‌های زیبایی در ایران گفت: «تغییر برای زیباتر شدن خواست بشر است و نمی‌توان با این خواست فطری مقابله كرد. طبق آمارهای جهانی، حداكثر 5 درصد از مراجعان برای جراحی‌های زیبایی ممكن است به درجاتی از اضطراب یا فقدان رضایت و زیاده‌خواهی ذهنی دچار بوده و مبتلا به زشتی‌هراسی باشند. اما مراجعان ما اغلب افراد نرمالی هستند كه دوست دارند زیباتر دیده شوند.»

واكنش منفی رییس و اعضای انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران نسبت به سوالات «اعتماد» درباره شیوع روند بیمارگونه تمایل به جراحی زیبایی بینی در ایران در حالی بود كه به زعم گزارش‌های رسمی در حال حاضر 3600 پزشك در شهر تهران خود را جراح پلاستیك نامیده و جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند و وجود این رقم، علتی ندارد جز رشد بیمارگونه بازار تقاضا طی سال‌های گذشته كه منجر به ایجاد درآمدهای كلان برای صنف متخصص در جراحی‌های زیبایی بینی و ایجاد وسوسه برای افراد غیرمتخصص جهت ورود به بازار عرضه خدمات جراحی زیبایی شده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
1
14
به عبارتی تهران مرکز کم اعتماد به نفس ترین مردم دنیاست.
نظرات بینندگان