arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۸۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۱

سکوت فرهاد اصلانی برای حواشی فیلم‌هایش شکست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 فرهاد اصلانی در جشنواره فیلم فجر گذشته حضور پررنگی داشت و در نهایت هم برای اولین بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد.اما این فیلم‌ها با رسیدن موعد اکرانشان هرکدام درگیر حواشی زیادی شدند. جنجال‌ها با «خصوصی» آغاز شد، «خرس» در میان آثار توقیفی قرار گرفت و «پل چوبی» و «من مادر هستم» هم توسط حوزه هنری تحریم شد.

این بازیگر که از زمان برپایی جشنواره فیلم فجر کمتر حاضر به مصاحبه شده است سرانجام لب به سخن گشود در گفت‌وگو با ایسنا گفت: متاسفانه فیلم‌هایی که کار کرده بودم و دوست داشتم آنها را با مردم ببینم، همه دچار ممیزی شدند و اکران آنها با مشکل روبرو شده است.

وی یادآور شد: ابتدای امسال فیلم «خصوصی» بود که به تحلیل آدم‌های رادیکال، تندرو و فرصت طلب می‌پرداخت. در حین ساخت این فیلم همه چیزش قدم به قدم با وزارت ارشاد چک شد و ما در ساخت کاملا به سناریو وفادار بودیم و مجموع کار فیلمی شد که مورد تایید ارشاد قرار گرفت.

اصلانی با گلایه از وزارت ارشاد برای عدم حمایت از این فیلم خاطرنشان کرد: وقتی ارشاد روندی برای دریافت پروانه ساخت مشخص کرده، باید پای آن بایستد اما اینطور نشد و متاسفانه این فیلم اسیر هیجانات تند شد و در حالی که مخاطب خود را پیدا کرده بود، از پرده پایین کشیده شد. تصور می‌شد مدیران ارشاد به این موضوع واکنش نشان دهند و در حالیکه با اعتبار آنها هم بازی شده بود، اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفت.

این بازیگر افزود: در حال حاضر هم نسخه‌های این فیلم به صورت زیرزمینی دست به دست می‌چرخد و روزی نیست با آدم‌هایی که این فیلم را دیده‌اند روبه‌رو نشوم.

اصلانی با اشاره به فیلم «خرس» گفت: پرویز پرستویی و جواد نوروزبیگی تهیه‌کنندگان این فیلم هر دو سابقه زیادی در کارهای دفاع مقدس دارند و چطور می‌شود کاری بسازند که ضد آرمان‌های این مملکت باشد؟، سناریوی این فیلم هم تصویب شد و لحظه به لحظه آن مطابق با فیلمنامه تصویب شده ساخته شد، اما متاسفانه آن فیلم هم سرنوشت نامشخصی برای اکران دارد.

وی «خرس» را یک درام انسانی دانست و اظهار کرد: بین آدم‌های قصه مناقشه‌ای اتفاق می‌افتد و نباید آن آدم‌ها را مرتبط با همه افراد جامعه دانست و درباره‌اش مغرضانه صحبت کرد.

این بازیگر دیگر فیلمش «پل چوبی» را دارای روایتی در زمان معاصرتر عنوان کرد و گفت: مجموع کار بسیار مودبانه و شریف است. من سال‌هاست که در سینما و تئاتر هستم و خود ما بیشتر حواس‌مان جمع است و دوست داریم کارمان طوری باشد که دیده شود. متاسفانه حوزه هنری با عدم اکران این فیلم‌ها واکنشی غیر منطقی نشان داد و کسی هم پاسخگو نیست.

اصلانی، «من مادر هستم» را یک درام خانوادگی دانست و اظهار کرد: این فیلم آسیب‌شناسی اجتماعی می‌کند و بسیار دلسوزانه و هشداردهنده ساخته شده و نمی‌دانم قربانی چه شده است؟ چرا باید این همه زمان از ساختش بگذرد و اکران نشود؟. به هرحال فریدون جیرانی راه و روش کارش را بلد است و این فیلم را هم در مسیر کارهای گذشته‌اش ساخته است. کسانی هم که فیلم را دیده‌اند آن را دوست دارند و نمی‌دانم چه توضیحی بابت این عدم اکران وجود دارد؟

این بازیگر تصریح کرد: در واقع مشکل از جای دیگر است، کسانی که سیاستگذار بوده‌اند، باید بحث فرهنگی و خطوط قرمز را برای همه مشخص کنند. متاسفانه ممیزی و بیشتر مشکلات کاملا شخصی شده که این به ضرر نظام تمام می‌شود. یکی از وظایف فیلمسازی نقد جامعه است. اگر این کار را نکنیم، باید منتظر باشیم در جای دیگری در دنیا افراد نامحرم با تخیل خودشان سراغ جامعه و مسائل ما می‌روند. نتیجه‌اش هم می‌شود فیلمی مانند «آرگو» و امثال آنها در حالیکه خودمان می‌توانیم روایت درستی از خودمان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اغتشاشاتی در حوزه اکران پیش آمده ادامه داد: وقتی مردم فیلمی که ساخته شده را اجازه ندارند ‌بینند، سایر فیلم‌ها را هم نمی‌بینند چراکه دیگر حق انتخاب ندارند. متاسفانه مدیران خودشان اجازه ساخت می‌دهند و خودشان هم تحریم می‌کنند و معلوم نیست که در این داستان مردم کجا هستند؟ این وضعیت باعث شده سرمایه‌گذاران علاقمند به سینما از سرمایه‌گذاری در این حوزه انصراف دهند و پولهایشان را به دلار تبدیل کنند، توجه نداریم چگونه باید این چرخه بچرخد. وجه روشنگری سینما نادیده گرفته شده و با این روند تماشاگر به سمت رسانه‌های خارجی سوق پیدا می‌کند.

فرهاد اصلانی با ابراز رضایت از بازی در این پنج فیلم خاطرنشان کرد: من بعد از 18، 19 سال کار کردن دیگر می‌توانم نتیجه را پیش‌بینی کنم و خیلی از ماحصل کار شوکه نمی‌شوم. به تک‌تک این فیلم‌ها هم به اندازه کافی فکر کرده‌ام و با اطمینان پذیرفته‌ام. اما برای من بازیگر هیچ بحثی مهم‌تر از این نیست که کارم به خوبی دیده شود.

این بازیگر درباره دریافت سیمرغ بلورین با بیان اینکه زمان زیادی از آن گذشته و زیاد تمایل ندارد درباره‌اش صحبت کند ادامه داد: پیش از این سه بار برای نقش مکمل برای فیلم‌های «پاداش سکوت»، «آسمان پرستاره» و «سفر به چزابه» کاندید شده بودم که این بار برای «خرس» و «خصوصی» این اتفاق افتاد و سیمرغ نقش اول را گرفتم. همزمان با جشنواره مشغول بازی در مجموعه «ساخت ایران» در لبنان بودم. وقتی این خبر را شنیدم خدا را شکر کردم و در حالی که تنها در هتل بودم، با خودم جشن گرفتم.

اصلانی آخرین فعالیت سینمایی‌اش را بازی در فیلم «به خاطر پونه» به کارگردانی هاتف علیمردانی عنوان کرد و گفت: به خاطر اتفاقاتی که برای فیلم‌هایم افتاده بود زمانی که به این کار ملحق شدم، بسیار بی‌انگیزه بودم. در این فیلم نقش اصلی را داشتم که فیلمبرداری اوایل هفته به پایان رسید و با انرژی که از گروه گرفتم تمام توانم را برای اجرایش صرف کردم. امیدوارم نتیجه آن به بار بنشیند.

وی افزود: فیلمبرداری این فیلم در حالی که حدود 35 روز پیش‌بینی شده بود، در 27 روز به پایان رسید و گروه با سرعت قابل قبول و وفادار به کیفیت کار را جلو برد. «به خاطر پونه» قصه مرد معتادی است که تحت تاثیر توهماتی حاصل از اعتیاد شروع به آسیب رساندن به خود و زندگی‌اش می‌کند.

این بازیگر که در جشنواره فجر گذشته از پرکارترین بازیگران بود دربار فجر امسال گفت: بجز «به خاطر پونه» ممکن است در کاری هم به کارگردانی مرجان‌ اشرفی‌زاده بازی کنم.

وی همچنین آرزو کرد فیلمی هم که به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد بازی کرده اکران شود.

اصلانی ادامه داد: من در این 18،19 سال با خیلی از آدم‌ها کار کرده‌ام اما تنها کسی که هیچ‌وقت افکارش عوض نشد و دلسوزانه به فکر مردم بود، رخشان بنی اعتماد است. همیشه در دنیای شخصی خودم او را تحسین کرده‌ام چون همیشه دغدغه مردم و اجتماع را دارد و هیچ وقت هم باجی به جشنواره‌های خارجی نداده و کاری برای خوش آمد آنها نساخته است.

این بازیگر در پایان گفت‌وگویش با ایسنا ابراز عقیده کرد: من واقعا از اتفاقات پیش آمده آزار دیده‌ام و از وزارت ارشاد توقع می‌رود از پروانه‌های ساخت و نمایشی که داده دفاع کند. متاسفانه مدام هم می‌گویند که پشت پرده می‌خواهیم حل کنیم اما سال تمام شد و اتفاقی نیفتاد. به نظرم مدیران فقط علاقه به برگزاری جشنواره دارند تا با حضور همه فیلمسازان بیلان کاری خوبی از خود ارائه دهند اما بعد که جشنواره تمام می‌شود حساب کار را از فیلمسازان جدا می‌کنند.
نظرات بینندگان