arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۸۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱

ولایتی: مسئولان لباس بومی استفاده کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی اکبر ولایتی گفت:‌ باید لباس بومی به‌عنوان یک لباس اسلامی و ایرانی مورد استفاده همه مسئولان کشور قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه 131 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران روز چهارشنبه 24 آبان به ریاست دکتر علی‌اکبر ولایتی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

بیش از 30 درصد از میراث کتب خطی جهان اسلام در کشورمان وجود دارد

دکتر ولایتی افزود: خوشبختانه با توجه مردم به حفظ کتب خطی به‌عنوان یک میراث فرهنگی،‌ طبق یک پژوهش انجام شده بین‌المللی بیش از 30 درصد از میراث کتب خطی در جهان اسلام در کشورمان وجود دارد که این آمار موجب خرسندی است و باید این روحیه در مردم از طریق اعمال مشوق‌های گوناگون تقویت شود.

در ابتدای این جلسه‌، دکتر علی‌اکبر اشعری ادامه گزارش پیرامون احداث باغ کتاب تهران را ارائه کرد و افزود: در دی ماه سال جاری این باغ به‌صورت آزمایشی افتتاح شده و در اردیبهشت ماه سال آینده نیز به‌صورت کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

در ادامه جلسه اعضا نظرات خود را پیرامون موضوع کتاب و مطالعه ابراز کردند، که اهم این نظرات به این شرح است:‌ لزوم تبدیل باغ کتاب به محل اجرای برنامه‌های کلان در حوزه مطالعه،‌ حفاظت از میراث گران‌قدر کتب خطی موجود در کشور،‌ نشر و توزیع تالیفات در زمینه مبانی فکری انقلاب اسلامی، توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در مورد پائین بودن نرخ مطالعه در کشور که در سفر اخیر معظم‌له به خراسان شمالی مطرح شد و ‌‌‌اهمیت موضوع معیشت نویسندگان و مولفان.

ارائه گزارش سامان‌دهی مد و لباس

دستور دیگر جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران،‌ موضوع الگوی پوشش اسلامی و ایرانی بود که در این زمینه دکتر حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش خود پیرامون سامان‌دهی موضوع مد و لباس را ارائه کرد.

ارائه طرح ملی مانتوی ایرانی برای بانوان از ابتدای سال آینده

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این گزارش گفت:‌ با تاسیس بنیاد ملی مد و لباس توانستیم ظرفیت‌ها و قابلیت‌های طراحان لباس داخلی را به کارگروه سامان‌دهی متصل و مرتبط کنیم. توجه به تولید پارچه ایرانی، رعایت الزامات سیستم عرضه و تقاضا نیز از ظرفیت‌های دیگر ایجاد شده در این بنیاد است. طرح ملی مانتوی ایرانی برای بانوان ابتدای سال آینده عرضه خواهد شد.

بعد از این گزارش، اعضا‌ی جلسه نظرات خود را در این زمینه ارائه کردند که این نظرات مشتمل بر موارد؛ "لزوم کار علمی،‌ مردمی، فراگیر در این زمینه و توجه به لباس مردان در طراحی مد و لباس" بود.

دکتر ولایتی نیز در این زمینه گفت:‌ در مورد سبک لباس و پوشش کشور ما و ترکیه تنها کشورهای اسلامی بودند که تحت تاثیر برنامه‌های ضداسلامی رضا خان و آتاتورک، لباس بومی خود را از دست دادند.

لباس بومی مورد استفاده همه مسئولان کشور قرار گیرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوع لباس ملی از دغدغه‌های دیرینه نظام است که باید در این زمینه کار شایسته‌ای انجام شود. باید لباس بومی به‌عنوان یک لباس اسلامی و ایرانی مورد استفاده همه مسئولان کشور قرار گیرد تا استفاده از این لباس در جامعه فراگیر شود.

همچنین مقرر شد با توجه به اهمیت این موضوع ادامه بررسی آن به جلسه آینده موکول شد.

نظرات بینندگان