arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱

پايتختي كه با يك باران قفل مي‌شود/ این است تهران!

تهران در لحظه انتشار این خبر، به حدی پرترافیک است که خروج از منزل به قصد رفتن به خیابان پشتی، بیش از 2 ساعت زمان می برد!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترافيک پاييزي تهران كم بود در دو روز گذشته بارندگي‌هاي بي وقفه هم به آن دامن زد تا اكثرخيابان‌هاي پايتخت دچارراهبندان‌هاي بي سابقه و کلافه کننده شود. نابساماني تردد خودروها و ترافيك در خيابان‌هاي شهر چنان زياد شده است كه حتي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ هم زبان به اعتراف گشوده و با انتقاد شديد از دستگاه‌هاي متولي در امر ترافيک و عدم توجه ملي به موضوع ترافيک پايتخت، گفته است كه متاسفانه ترافيک تهران مردم را کلافه کرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ابتکار ؛ در روزهاي گذشته بسياري از خيابان‌هاي پر تردد و مركزي و اتوبان‌هاي اصلي شهر چنان حجمي از ترافيك و كندي حركت خودروها را به خود ديد، كه انگار تمامي 5 ميليون خودروي موجود در شهر تهران در يك اقدام هماهنگ باهم راهي خيابان‌ها شده بودند. بارندگي روزهاي اخيرموجب آب ماندگي در برخي از معابر شد و مشکلاتي براي تردد شهروندان ايجاد کرد. علاوه بر اين به دليل شرايط جوي معمولا شهروندان ترجيح مي‌دهند در روزهاي باراني به جاي استفاده ازوسايل نقليه عمومي با خودروي شخصي به خيابان بيايند. ازدحام خودرويي آبگرفتگي معابر و در نتيجه كاهش متوسط سرعت خودروها در چنين روزهايي دست به دست هم مي‌دهد تا ترافيك روزهاي باراني 50 درصد بيش از روزهاي معمولي مشابه شده و اختلال دررفت آمد و گره خوردن مسيرهاي عبور و مرور را به دنبال داشته باشد.

بارندگي شديد پل كن رانا امن كرد
بر اساس گزارش‌ها به دنبال بارندگي‌هاي بي وقفه روز و شب سه شنبه و افزايش بي سابقه حجم آب كانال‌ها و رودخانه‌هاي فصلي غرب تهران، سرستون‌هاي زير پل کن در جاده قديم کرج (بزرگراه فتح)‌ خالي شد و گزارش‌هايي نيز در خصوص ريزش ستون‌هاي اين پل منتشر شد. به دنبال هشدارهاي داده شده و براساس درخواست مسئولان شهرداري تهران و ستاد بحران، به تشخيص راهور تهران بزرگ اين پل بسته شد و اعلام شد كه رانندگان براي تردد از مسيرهاي جايگزين استفاده کنند.
ترافيک تهران مردم را کلافه کرد
سردار حسين رحيمي، كه روز گذشته و در يكي از پر ازدحام ترين روزهاي ترافيكي پايتخت با خبرنگاران گفت و گو مي‌كرد با اشاره به اينکه ترافيک تهران با وجود حدود 5ميليون خودرو در پايتخت يک موضوع ملي است، اما تمرکز و سرمايه‌گذاري براي آن به اندازه يک شهر کوچک هم نيست، گفت: متاسفانه توجه لازم توسط مسئولان ذيربط به اين امر نمي‌شود. وي با اشاره به اينکه بيش از 20 دستگاه اجرايي در ترافيک تهران دخيل هستند، گفت: بايد بررسي شود که سهم اين دستگاه‌ها در حل معضل ترافيک تهران چقدر بوده، ‌در حالي که فقط اين سوال از پليس مطرح مي‌شود.رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اينکه ترافيک تهران مردم را کلافه کرده است، به بارندگي شب‌هاي گذشته و ترافيک سنگين در معابر پايتخت اشاره و گفت: کدام سازمان تا 12 شب در اتوبان‌هاي همت و خيابان‌هاي شهرک پاسداران درگير بود؟
انتقاد شديد از عملکرد شوراي عالي ترافيک
رحيمي ادامه داد: ماموران پليس راهنمايي و رانندگي شب گذشته تا ساعت 12 درگير روان‌سازي ترافيک بوده‌اند، آخرش هم بايد پاسخگو باشيم! وي به جلسات مختلف در خصوص موضوع ترافيک از جمله جلسه با حضور رئيس‌جمهور اشاره کرد و گفت: در اين جلسه، 13 موضوع مورد توافق قرار گرفت و قرار شد مصوبه آن براي اجرا ابلاغ شود، اين در حاليست که بيش از يک سال از اين موضوع مي‌گذرد و هنوز هيچ مصوبه‌اي ابلاغ نشده است.رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با انتقاد شديد از عملکرد شوراي عالي ترافيک کشور، گفت: شوراي عالي ترافيک بگويد براي ترافيک تهران چه کرده است؟ 2.5 سال است که فرياد مي‌زنيم، سرويس ادارات را جمع کرده‌اند و اين امر موجب شده شمار خودروهاي تک سرنشين در تهران به شدت افزايش يابد، اما هيچ‌کس پاسخگو نيست.رحيمي با اشاره به تهيه طرح کارشناسي براي کنترل الکترونيکي محدوده زوج و فرد و ارائه آن به شوراي عالي ترافيک، تصريح کرد: متاسفانه بيش از 6ماه است که اين طرح را به شوراي عالي ترافيک فرستاديم، اما هنوز تکليفش معلوم نيست و علي‌رغم آمادگي پليس و شهرداري، هنوز پاسخي در اين خصوص دريافت نکرده‌ايم و منتظر جلسه شوراي عالي ترافيک هستيم.
احضارترافيكي مسئولان برخي نهادها به دادگاه
رحيمي با انتقاد از عملکرد برخي مسئولان و نهادها در خصوص ترافيک پايتخت گفت: مسئولان برخي نهادها به علت ايجاد ترافيک در پايتخت به دادگاه احضار شده‌اند چرا که وقت مردم بسيار ارزشمند است و نمي‌توان با ايجاد ترافيک آن را گرفت به همين دليل با شکايت پليس تعدادي از دستگاهها که در پايتخت ايجاد ترافيک مي‌کردند شناسايي و به دادگاه احضار شدند.

پمپ‌ بنزين‌ها به مناطق گره ترافيک يتبديل شده‌اند

وي پمپ‌ بنزين‌ها و پمپ گازها را يکي ديگر از معضلات ترافيک تهران عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دليل عدم گسترش اين جايگاه‌ها در سطح شهر تهران، علي‌رغم قول مسئولان، اين مراکز به مناطق گره ترافيکي تهران تبديل شده‌اند. رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با انتقاد از خروج خودروهاي فرسوده، گفت: متاسفانه تعداد زيادي خودروي فرسوده در خيابان‌هاي تهران تردد مي‌کنند و يکي از علل ترافيک شب گذشته، خرابي اين خودروهاست که خيلي راحت خراب شده و يک معبر را بند مي‌آورند.

صاحبان خودروهاي فرسوده‌
رها شده دادگاهي مي‌شوند


رحيمي از ابلاغ دستورالعمل جديد برخورد با خودروهاي فرسوده‌اي که در معابر خراب شده و منجر به انسداد معبر مي‌شوند، خبر داد و گفت: بر اين اساس ضمن توقيف و انتقال اين خودروها به پارکينگ، مالکانشان نيز براي پاسخگويي در خصوص ايجاد مشکل و انسداد معبر و تضييع حقوق شهروندي، به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند. وي به موضوع حمل و نقل عمومي اشاره کرد وگفت: متاسفانه حمل و نقل عمومي نيز به ميزان مورد نياز گسترش نيافته و از سوي ديگر ميزان ورود خودرو به تهران نيز به هيچ عنوان متناسب با ظرفيت معابر پايتخت نيست که در اين خصوص نيز هيچ اقدامي صورت نمي‌گيرد.رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با ابراز گلايه از تاکسيرانان و مسئولان اين بخش، گفت: متاسفانه در زمان بارندگي بسياري از تاکسي‌ها از سطح شهر غيب شده و يا به دنبال دربستي مي‌گردند که اين امر موجب مي‌شود تعداد زيادي از مسافران روي زمين مانده و حضور مسافران در سطح معبر موجب ايجاد بار ترافيک سنگين مي‌شود.

در زمان بارندگي شمارخودروها 50 درصد افزايش مي‌يابد

رحيمي در عين حال از استفاده مردم از خودروهاي شخصي نيز انتقاد کرد و گفت: آمارها نشان مي‌دهد در زمان بارندگي ناگهان شمار خودروهاي سطح شهر 50 درصد افزايش مي‌يابد که اين امر موجب ايجاد ترافيک در معابر مي‌شود. وي با اشاره به بارندگي شب‌هاي گذشته، گفت: تمامي مسايلي که ذکر شد، موجب گرديد تا ترافيکي که ساعت 8 شب بايد جمع مي‌شد، تا 12 شب به طول بينجامد که در اين جا، جا دارد از مسئولان معاونت خدمات شهري شهرداري تهران که تا نيمه شب پا به پاي پليس در سطح شهر حاضر بوده و تمامي مواردي که اعلام مي‌شد سريعا رفع نقص مي‌کردند، تشکر کنيم.
نظرات بینندگان