arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۴۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۳ - ۲۵ آبان ۱۳۹۱

درخواست روسیه از ایران و 1+5

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر خارجه روسیه خواستار برگزاری هر چه سریع‌تر مذاکرات ایران و 1+5 شد.
به گزارش انتخاب به نقل از ایران هسته ای، «سرگئی ریابکوف»، نماینده روسیه در مذاکرات ایران و 1+5 پس از ملاقات و گفت‌وگو با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پشت درهای بسته در جمع خبرنگاران گفت: از مذاکرات مسکو زمان زیادی گذشته است، ما از هرگونه مذاکره میان ایران و 1+5 استقبال می‌کنیم و معتقدیم باید هر چه سریعتر گفت‌وگو دنبال شود.
وی با بیان اینکه موضوع شناسایی حق غنی‌سازی ایران می‌تواند یکی از موضوعات مورد بحث در روند مذاکرات باشد تصریح کرد: نمی‌توانم قبول کنم که این موضوع آغاز کننده مذاکرات باشد، اما این مسئله یکی از موضوعات و دستورکارهای مذاکرات است.
ریابکوف در خصوص موضوعات دیگر مورد بحث با جلیلی عنوان کرد: در دیدارم با سعید جلیلی موارد مختلفی مورد بحث قرار گرفت و فکر می‌کنم دیدگاه مشترک با دوستان ایرانی‌ داریم مبنی بر این ‌که هر گونه راه ‌حل به ویژه تلاش برای گزینه نظامی علیه سوریه کاملا غیرقابل قبول است و آن چه در بحث سوریه قابل قبول است ایجاد گفت‌وگو میان 2 طرف درگیر در سوریه است.
معاون وزیر خارجه روسیه گفت: جامعه بین‌الملل باید در همین چارچوب عمل کند تا فضایی برای گفت‌وگوهای سازنده ایجاد شود.
وی افزود: ما همیشه گفته‌ایم که نباید به گروه‌های تروریستی کمک شود و مساله سوریه باید داخلی حل و فصل شود.
معاون وزیر خارجه روسیه درباره ادامه تحریم‌های یک جانبه علیه ایران و نظر مخالف روسیه و عدم توجه آمریکا به دیدگاه روسیه در این خصوص گفت: اعتقادی به تاثیر تحریم‌های یک‌جانبه نداریم. بر این باوریم که هرگونه تحریمی باید پیش از اعمال مورد تصویب شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد تا محافظ صلح و امنیت بین‌الملل باشد. تحریم‌ها در موضوع هسته‌ای ایران مشکلی را حل نمی‌کند. این تحریم‌ها بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارد و این اشتباه است.
سرگئی ریابکوف بر اساس درخواست دیدار با مقامات شورای امنیت ایران، روز چهارشنبه وارد تهران شد و در این حضور چند ساعته خود با علی باقری و سعید جلیلی پشت درهای بسته دیدار و گفت‌وگو کرد.
آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 خرداد ماه سال جاری در مسکو برگزار شد و در پایان قرار شد این مذاکرات در سطح کارشناسان فنی در ترکیه ادامه پیدا کند.
گروه 1+5 از نمایندگان کشورهای روسیه، چین، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان تشکیل شده است.

گزارش شده است که نشست نمایندگان 1+5 روز 21 نوامبر در بروکسل برگزار خواهد شد تا احتمال برگزاری دور آتی مذاکرات هسته‌ای با ایران در اوایل سال 2013 میلادی بررسی شود.
نظرات بینندگان