arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۴۰۳۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۱

ثبات اقتصادي با همه‌سونگري

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در خبرها آمده بود مجلس شوراي اسلامي با تصويب مصوبه‌اي فاز دوم اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها را متوقف کرده است.

اينجا بود که آن لطيفه به يادم آمد؛ عده‌اي کارگر با بيل و کلنگ کانالي را جهت لوله گذاري حفر مي‌کردند پشت سر آنان کارگراني ديگر آن را پر مي‌کردند . فردي که کار آنان را نظاره مي‌کرد پرسيد آخر اين چه کار عبثي است که شما انجام مي‌دهيد گفتند آن کساني که قرار بوده لوله گذاري کنند نيامدند لذا ما کار خود را انجام و مزدمان را دريافت مي‌کنيم .

از همان ابتدا زماني که دولت محترم برنامه هدفمند کردن يارانه را در دستور کار خود داشت نگارنده که صد البته اقتصاددان نيست و از مردم و شهروندان عادي است گر چه باور داشت صددرصد بايد روزي کاملا يارانه حذف شود و دخالت دولت در مسائل بازار بي‌مورد است و هنوز هم باور دارم ولي حل مشکلات اقتصادي که داراي بيماري مزمن و مشکلات جنگ و سازندگي در پي داشته است، بدون آنکه زمينه‌هاي آن فراهم شود و نگاه کارشناسانه داشته باشيم نتيجه آن از قبل مشخص است .

مثلا وقتي دغدغه آن بود که چرا بنزين هفتصدتوماني هشتاد تومان فروخته شود و امکان قاچاق به کشورهاي همسايه وجود دارد ولي هم اکنون با همين قيمت فعلي نيز چندين برابر به کشورهاي ديگر قاچاق مي‌شود صدالبته اين شامل صدها کالاي ديگر هم است .

از سوي ديگر برخي از خانواده‌ها به دريافت يارانه آنچنان وابسته شده‌اند که قطع کردن آن ضربه سنگيني به آنان وارد مي‌شود . حال اي برنامه‌ريزان، اي دولتمردان که در دلسوزي شما شک ندارم، اي نمايندگان مجلس که به نمايندگي از مردم تصميم مي‌گيريد لازمه داشتن اقتصاد سالم، رقابت سالم است و اگر مي‌خواهيد مردم را به سرنوشت لوله‌گذاران دچار نکنيد. نخست آنکه نياز به يک برنامه‌ريزي منسجم و آينده نگر داريم و در اجرا، همه دستگاه‌ها بايد هماهنگ باشند.

ديگر آنکه با تنش زدايي و زبان ديپلماسي با همه کشورهاي جهان به جز دشمنان قسم خورده، مراوده داشته باشيم فقط به لبنان، کره شمالي، ارمنستان، افغانستان و عراق اکتفا نکنيم. سوم آنکه با کمترين تورم يک ثبات اقتصادي داشته باشيم و در اين راستا سطح درآمد همه آحاد جامعه بويژه حقوق بگيران و بخصوص کارگران و کارمندان دولت هم با هم و هم با تورم همخواني داشته باشد .
نظرات بینندگان