arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۱

هدف رئیس‌جمهور از جلسه با نمایندگان چیست؟

علی عباسپور تهرانی‌فرد*
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 برگزاری جلسات دولت و مجلس در زمان مجلس هشتم یعنی هنگام نخستین سوال از احمدی‌نژاد نیز مطرح بود اما نکته دیگر این است که این جلسات هیچ نتیجه‌ای ندارد. در این جلسات عمدتا نمایندگان مجلس بر اجرای قوانین در چارچوب قانون اساسی و پاسخگویی دولت به مجلس تاکید داشته و دارند جمع‌بندی بخصوصی از این جلسات بیرون نمی‌آید.

 این دست جلسات البته در زمان‌هایی هم که لایحه بودجه به مجلس ارائه یا مواردی که منجر به اختلاف‌نظر میان مجلس و دولت می‌شود نیز رواج دارد اما دولت همواره در بیشتر موارد بر مواضع خود تاکید دارد. همین رفتارهای دولت موجب شد که نمایندگان مجلس هشتم نیز در روزهای پایانی به این نتیجه برسند که حضور در اینگونه جلسات هیچ نتیجه‌ای ندارد و از همین رو دیگر در این جلسات شرکت نمی‌کردند. ا

ما نباید از این نکته هم غافل بود که این روزها طرح سوال از رئیس‌جمهور طبق آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام وصول شده است. البته سوال از رئیس‌جمهور در مجلس هشتم نیز صورت گرفت اما به دلیل برخی خلأ‌های قانونی با مشکلاتی مواجه شد. در همین راستا مجلس هشتم اقدام به اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس کرد و فرصت‌های بیشتری به نمایندگان داده شد تا در دو نوبت سوال خود را مطرح کنند و روال سوال از رئیس‌جمهور روالی همچون روال سوال از وزرا داشته باشد. از سوی دیگر با اصلاحات صورت گرفته در این آیین‌نامه پس از اعلام وصول طرح سوال، منتفی شدن آن دیگر ممکن نیست.

با اصلاحیه صورت گرفته در آیین‌نامه پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور نمایندگان اعلام می‌کنند که پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع‌کننده بوده است یا خیر؟ بدون شک چنانچه پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع‌کننده نباشد به مراجع بالاتر ارجاع خواهد شد. تنها راه منتفی شدن سوال از رئیس‌جمهور در شرایط فعلی این است که همه امضاکنندگان امضای خود را پس بگیرند که این کار هم بعید به نظر می‌رسد چراکه در مجلس نهم نمایندگانی هستند که همچنان بر مواضع خود استوارند و بر برگزاری جلسه سوال اصرار دارند.

جلسه‌ای هم که رئیس‌جمهور بنا دارد در هفته آینده با نمایندگان مجلس برگزار کنند می‌تواند یک دلیل داشته باشد.

 با توجه به اینکه با اصلاح صورت گرفته در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بناست برای قانع شدن یا نشدن نمایندگان رای‌گیری صورت بگیرد احتمالا این جلسه برنامه‌ای برای تعامل با نمایندگان و قانع کردن آنها باشد تا رئیس‌جمهور از حالا اطمینان داشته باشد که این کار با رایزنی‌های دولت دور از ذهن نیست.

* نماینده سابق مجلس

نظرات بینندگان